anonym96 Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Hei, Jeg er en jente på 15 år. Jeg føler foreldrene mine er veldig skeptiske til å la meg dra på en fest, etter at jeg kom hjem full natt til første mai og ble avslørt. Neste lørdag skal det være en fest (med alkohol) litt unna der jeg bor (slik at jeg er avhengig av dem for å komme meg dit, siden de må kjøre meg dit), og jeg er usikker på hvordan jeg skal spørre dem og forklare dem for å få lov.. Jeg har vært på andre arrangementer etter 1. mai, og aldri drukket. På festen neste Lørdag har jeg tenkt å drikke, og jeg håper på å få lov å sove hos en venninne til dagen etter.. Noen ide til hvordan jeg kan få lov? Setter pris på alle svar Hilsen festpia96, lol
Gjest gjest17 Skrevet 16. juli 2012 #2 Skrevet 16. juli 2012 Synes strengt tatt du ikke burde fått lov jeg. Du er 15 år...! Vet dette ikke var svaret du hadde tenkt deg, men men. 11
Kraula Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Du er 15. Du er ikke gammel nok. No alcohol, no party for you. 9
Gjest BabyBlue Skrevet 16. juli 2012 #4 Skrevet 16. juli 2012 LOL. Lyg som det renner og sov over hos en venninne som har foreldre som bryr seg mindre. Du er 15, du er ikke myndig, selvfølgelig får du ikke lov med mindre du dekker pent over sannheten. Hadde jeg spurt moren min om hun kunne ha kjørt meg på en fest hvor det var alkohol involvert på den alderen hadde hun ledd godt og lenge og... nektet. There you go. Kan du ikke ta buss da? Eller vente til du er myndig?
SemperFi Skrevet 16. juli 2012 #5 Skrevet 16. juli 2012 Foreldre er ikke dumme, de vet nok hva du skal uansett. ;P Enklere med tilgivelse enn tillatelse!
Gjest Mog Skrevet 16. juli 2012 #6 Skrevet 16. juli 2012 Vær ihvertfall ærlig med dem når du tar opp emnet. De blir mer skuffet av deg om du går bak deres rygg. 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #7 Skrevet 16. juli 2012 Hvis du sier det som det er, og tar det opp på en voksen måte, så vil du blir møtt med forståelse og respekt. Men vær så snill, ikke drikk deg drita og bli smelt på tjukka av den sleipe ålen på festen, som uansett ikke vil stille opp som far. Ha det gøy, fest med måte. Det er gøyere å huske hva man gjør, enn å ikke huske hva man gjør. Anonym poster: 7224e2437d50ef000f0d4de6b985da02 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #8 Skrevet 16. juli 2012 Jeg var nå ute å festa og drakk da jeg var 15, men jeg hadde jo foreldre som ikke brydde seg så jeg hadde vett nok til å passe på meg selv(ikke blir for full, hånden over glasset/flasketuten for å ikke få noe faenskap oppi der når jeg ikke fulgte med etc.). Men siden du har skikkelige foreldre ville jeg heller prøvd å bygge opp et tillitsforhold, og involvert dem i hvordan de vil denne prosessen skal foregå. Men det innebærer jo at begge parter inngår kompromisser og at tilliten øker hos dem proporsjonalt med at ansvaret hos deg øker. Anonym poster: 4fd89859550200da23c808db938052f6 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #9 Skrevet 16. juli 2012 Må nok si meg enig med foreldrene dine her. Men om du spør dem om lov, vær ærlig. Skal du drikke, si at du skal. De vil mest sansynlig si nei, men du er i hvertfall ærlig og det vinner du på til slutt. Eller du kan si at du ikke skal drikke å faktisk holde det. Mest sansynlig så får du ikke lov da heller, men igjen, du er ærlig. Får du da lov og holder løftet ditt om å ikke drikke så har du i hvertfall ditt på det rene selv om de skulle tro at du har drukket. Bryter du det så finner de sikkert ut av det før eller siden uansett og da blir de kanskje enda strengere neste gang. Og ærlighet varer lengst. Anonym poster: 48bc7033bb93c3e10882fd61c7bdc8c5 2
yes2yes Skrevet 16. juli 2012 #10 Skrevet 16. juli 2012 Du skal være ærlig og fortelle om hva du har tenkt til å gjøre, og sier du at du ikke skal drikke, så får du mer enn gjerne gå en fest uten alkohol. Du er bare 15, ditt liv nå kan forme deg senere, alkohol er gift og ikke få mennesker vil utnytte deg grovt når du eller de er beruset, så jeg foreslår at du venter til du er litt eldre med bedre kontroll på inntaket, mer kjennskap til hvem du drikker deg beruset med og rustet til å takle 'dagen derpå'. Å ikke kunne være med venner om kvelden uten alkohol er en fryktelig uting, og du bør vite nå at de fleste foreldre vil ditt eget beste, og det er direkte slemt å trosse deres tillit og tro på et såpass omfattende felt som helse og uteliv. Når du blir 16 har du per definisjon lov til å drikke i dette kongeriket, og da får du nesten vurdere om dine foreldres eller statens grenser skal gjelde, men inntill videre oppfordrer jeg deg til å respektere dine foreldres avgjørelser.
Frua Skrevet 16. juli 2012 #11 Skrevet 16. juli 2012 Det som er lurt er å dra på den festen , la vær å drikke og be foreldrene dine hente deg når festen er ferdig. På den måten så viser du at du er til å stole på og det er den eneste måten å få lov til å dra på fest neste gang. 1. mai virker kanskje lenge siden for deg men for oss gamlingene så er det nesten som i går 10
anonym96 Skrevet 16. juli 2012 Forfatter #12 Skrevet 16. juli 2012 LOL. Lyg som det renner og sov over hos en venninne som har foreldre som bryr seg mindre. Du er 15, du er ikke myndig, selvfølgelig får du ikke lov med mindre du dekker pent over sannheten. Hadde jeg spurt moren min om hun kunne ha kjørt meg på en fest hvor det var alkohol involvert på den alderen hadde hun ledd godt og lenge og... nektet. There you go. Kan du ikke ta buss da? Eller vente til du er myndig? Kan nok ikke ta buss nei, bor en plass der det ikke går busser... kinda sucks.
Anjah Skrevet 16. juli 2012 #13 Skrevet 16. juli 2012 Mulig jeg er skikkelig strikt og gammeldags her, men hadde jeg vært din mamma hadde jeg sagt blankt nei. I allefall dersom du fortalte at du hadde planer om å drikke. Tingen er jo at både du og foreldrene havner i en skikkelig kjip situasjon dersom det skulle skje noe. Du er jo ikke myndig, og du er prisgitt dine foreldres veiledning og regler til attenårsdagen. MEN, jeg skulle ha latt deg dratt dersom jeg visste at jeg kunne stole på deg ang å ikke innta alkohol, og at jeg fikk være den som hentet deg igjen utpå kvelden! 2
Wanita Skrevet 16. juli 2012 #14 Skrevet 16. juli 2012 Syns egentlig du er for ung, men det er opp til dine foreldrene å bestemme. Første gang jeg var på fest med alkohol kjørte mamma meg, vi hadde avtalt at jeg ikke skulle drikke noe jeg ikke viste hva var, f.eks hjemmebrent. Og mamma skulle hente meg. Utrolig deilig å ha en mamma som stolte på meg, men likevel var passe bekymret og stilte opp som sjåfør. Kunne ringe når som helst til alle døgnets tider om det var noe uten å være redd for at ho skulle bli sint 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #15 Skrevet 16. juli 2012 1. Du er for ung til å drikke. 2. Du har løyet til foreldrene dine før om festing og drikking. 3. Du har brutt tilliten deres. 4. Nå har du tenkt deg på en fest for å drikke og du vil mest sannsynlig lyve om det for foreldrene dine. Siden du har gitt utrykk for at de ikke liker at du drikker. 5. I tillegg mener du at de skal stille opp for deg å kjøre deg til en fest som du mest sannsynlig lyver om hva som skjer på. Hvorfor i huleste skal noen gi deg råd for å overtale foreldrene dine til å la deg dra på fest og hjelpe deg med å lyve og bedra foreldrene dine, som mest sannsynlig blir redde og skuffa når du som bare er 15 år kommer hjem full? Ikke minst bryte loven? Anonym poster: ef96191bbb3199f691109ca084813980 7
waco Skrevet 16. juli 2012 #16 Skrevet 16. juli 2012 yes, nå har du hørt mye gode og dårlige råd. Her skal du få mine; 1. Ikke drikk alkohol på tom mage, da blir du dårlig. 2. Spis mat før du drikker. 3. drikk vann før du legger deg. 4. ikke ligg med noen du ikke ville ligget med edru. 5. ikke rot og kyss og klin og ert og tirr opp gutter hvis du ikke tydelig med hva du vil. 6. respekter andre mennesker slik andre respekterer deg. 7. ikke glem at alle handlinger du gjør i fylla gjør du fordi du ønsket det innerst inne i deg selv. 8. så derfor kan du ikke etterpå komme og si, fylla har skylda, - når det er du som har skylda. Følger du disse rådene så tror jeg du kan komme til og ha det moro. 4
anonym96 Skrevet 16. juli 2012 Forfatter #17 Skrevet 16. juli 2012 Syns egentlig du er for ung, men det er opp til dine foreldrene å bestemme. Første gang jeg var på fest med alkohol kjørte mamma meg, vi hadde avtalt at jeg ikke skulle drikke noe jeg ikke viste hva var, f.eks hjemmebrent. Og mamma skulle hente meg. Utrolig deilig å ha en mamma som stolte på meg, men likevel var passe bekymret og stilte opp som sjåfør. Kunne ringe når som helst til alle døgnets tider om det var noe uten å være redd for at ho skulle bli sint du er heldig! foreldrene mine hentet meg også natt til 1., og det gikk ikke så bra, hehe. Foreldrene mine har også hentet meg etter dette, etter en annen fest, og det har gått helt bra siden jeg ikke har drukket da. Nå er det litt annerledes, siden dette er en mye større fest, og jeg har lyst å drikke. På de andre har jeg liksom ikke hatt så stor behov for det.. om dere kjenner til den følelsen.. derfor har jeg lyst å sove hos en venninne, istedet for å bli hentet etterpå!
anonym96 Skrevet 16. juli 2012 Forfatter #18 Skrevet 16. juli 2012 yes, nå har du hørt mye gode og dårlige råd. Her skal du få mine; 1. Ikke drikk alkohol på tom mage, da blir du dårlig. 2. Spis mat før du drikker. 3. drikk vann før du legger deg. 4. ikke ligg med noen du ikke ville ligget med edru. 5. ikke rot og kyss og klin og ert og tirr opp gutter hvis du ikke tydelig med hva du vil. 6. respekter andre mennesker slik andre respekterer deg. 7. ikke glem at alle handlinger du gjør i fylla gjør du fordi du ønsket det innerst inne i deg selv. 8. så derfor kan du ikke etterpå komme og si, fylla har skylda, - når det er du som har skylda. Følger du disse rådene så tror jeg du kan komme til og ha det moro. Hehe, takk for gode råd men har nok allerede gjort noen av disse feilene ja.. wups. Skal unngå å gjøre dem igjen da!
anonym96 Skrevet 16. juli 2012 Forfatter #19 Skrevet 16. juli 2012 1. Du er for ung til å drikke. 2. Du har løyet til foreldrene dine før om festing og drikking. 3. Du har brutt tilliten deres. 4. Nå har du tenkt deg på en fest for å drikke og du vil mest sannsynlig lyve om det for foreldrene dine. Siden du har gitt utrykk for at de ikke liker at du drikker. 5. I tillegg mener du at de skal stille opp for deg å kjøre deg til en fest som du mest sannsynlig lyver om hva som skjer på. Hvorfor i huleste skal noen gi deg råd for å overtale foreldrene dine til å la deg dra på fest og hjelpe deg med å lyve og bedra foreldrene dine, som mest sannsynlig blir redde og skuffa når du som bare er 15 år kommer hjem full? Ikke minst bryte loven? Anonym poster: ef96191bbb3199f691109ca084813980 Ser poengene dine, men jeg er egentlig bare en normal ungdom, med litt strengere, og mindre naive foreldre enn andre, hahah.. kjipt liv
waco Skrevet 16. juli 2012 #20 Skrevet 16. juli 2012 Hehe, takk for gode råd men har nok allerede gjort noen av disse feilene ja.. wups. Skal unngå å gjøre dem igjen da! Ja du skjønner, det som er feil i vår del av verden er at vi er ikke noen flinke oppdragere for våre etterkommere. Da handler det mest om forakt og bruke lovverket som en moralsk kompass i alle spørsmål her i verden. Hadde dette kjære anonyme festpia96 vært i spania eller italia, - ja da hadde jo dere ikke hatt denne trangen og behovet for og finne en fest for og drikke vel? Da hadde dere sittet med eldre familiemedlemmer og lært hvordan dere skulle håndtert alkoholen, viktigheten av og spise, viktigheten av og ikke gjøre handlinger man ellers ikke ville ha gjort som edru, - smilt, sunget og ledd. Men i norge, som har et vinmonopol fordi myndighetene ønsker og disiplinere befolkningen så går dette her selvsagt ikke an. Og i land hvor man har vinmonopol og folket er vant til og være underdanige et byråkratisk system så hander det om og etterfølge regler og være lydige mot staten. Det er derfor det er så mange som forteller deg at du må være lydig og følge en lov som aldersdiskriminerer og gjøre forskjell på folk. Og dette apartheidsystemet har de funnet regningsvarende fordi de er lydige. I alle andre land ville man bare ha ledd av dette her. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå