Undring91 Skrevet 15. juli 2012 #1 Skrevet 15. juli 2012 Min samboer/forlover og jeg har den siste tiden tenkt mye på tanken om å stifte vår egen familie. Jeg er 21 år og min samboer er 24, og vi har vært sammen i snart 4 år. Vi har et helt nytt hus vi har bygd sammen, ny bil og min samboer er i fast jobb. Jeg studerer fortiden på høgskolen der jeg er ferdig med 1/3 år av bachelor graden min. Vi er to personer som jeg vil si er godt modne for alderen, og jeg føler at et barn hadde vært et helt "naturlig" steg å ta videre. Men samtidig, selv om MYE ligger til rette for det har man jo alltid fått høre at fast jobb og utdanning er viktig. Å det er noe jeg er helt enig i, men ser fortsatt ikke mørkt på å studere samtidig som å få et barn. Alt handler om planlegging og prioritering. Føler selv om vi er unge, at vi likevel har kommet langt i livet og oppnådd mye allerede. Spørsmålet er om det er "feil", om man kan si det sånn, å planlegge barn i studietiden? Er det noen som har erfaringer eller meninger de vil dele? Jeg har sjekket ut så og si alle rettigheter gravide studentet har, og ser ikke mørkt på den økonomiske delen av det.
Testosteron Skrevet 15. juli 2012 #2 Skrevet 15. juli 2012 Hvorfor haster det slik å få barn? Du er bare 21, og du er ikke ferdig med studiet ditt. Hvorfor ikke vente noen få år til du er ferdig utdannet og har begynt å jobbe? 12
Betty2 Skrevet 15. juli 2012 #4 Skrevet 15. juli 2012 Hvem kan egentlig fortelle deg hva som er rett?? alle har ulike meninger om når slike ting er riktig. Hva føles riktigst for deg? å gjøre ferdig studiene? eller å starte familie? Det viktigste jeg ville sagt er at du og din mann har et skikkelig solid forhold, dere kan krangle og bli venner uten å lage noe enorm drama skuespill, at dere har orden på det økonomiske og det ikke er tvil om noen avgjørelser i forhold og hjem. Jeg personlig ville nok ventet til jeg var ferdig med studiene, slik at jeg har noe å falle tilbake. kan være vanskelig å komme igang med skolegangen igjen når mann først har hatt fri år.
Wanita Skrevet 15. juli 2012 #5 Skrevet 15. juli 2012 Å gå på skole og ha barn er ikke bare, bare. Men i forhold til alder så ser jeg ikke noe galt i det. Jeg var 22 da jeg ble gravid, fødte sommeren før 3. og siste året. Det gikk egentlig veldig greit, men sånn i ettertid hadde det jo vært greit å vente et liiiite år til å være ferdig med utdanningen. Men jeg har aldri angret, vi fikk det til med å tilpasse oss den nye tilværelsen
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #6 Skrevet 15. juli 2012 En baby er relativt billig, men så fort den begynner i barnehage vil utgiftene eskalere... og det blir bare verre. Kan godt hende dere er veldig klare for barn, men jeg vil bare påpeke at ting blir veldig mye enklere økonomisk når begge er i fast jobb. Anonym poster: b41ace936571ec7392df36a37f909b5d 1
Sulosi Skrevet 15. juli 2012 #7 Skrevet 15. juli 2012 Jeg synes det kommer helt an på studiet du går på og om du har tenkt å ta deg fri ett år i studiet eller fortsette studiene som normalt. Det er jo en praktisk kabal som du må tenke gjennom. Dersom far tar ut permisjon så skal det være mulig å fortsette studiene som normalt. Jeg har ikke regnet på det selv men har to medstudenter som har fått barn nå i sommer og som skal fortsette til høsten. Samtidig må jeg si at det er eklere å studere med små barn enn store, jeg tenker da barnehagealder. Spedbarnstiden kan være tøff for enkelte foreldre dersom babyen får kolikk feks. Jeg har forsøkt å studere både med små og store barn, første gangen kunne jeg lese etter barnas leggetid mens nå legger de seg så sent at det er leggetid for meg og så jeg må bruke helgene til å lese ergo sosialt liv finnes ikke.
Zoë Castillo Skrevet 16. juli 2012 #8 Skrevet 16. juli 2012 Hvis jeg kunne valgt igjen, hadde jeg gjort meg ferdig med studiene først. Ungen min har vært syk på veldig upraktiske tidspunkt, og jeg har måttet studere deltid for å klare alt. Jeg var 22 da jeg fikk min første. Skulle ønske jeg hadde ventet i 3 år til, til at alt hadde vært på stell. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #9 Skrevet 16. juli 2012 Jeg fikk første da jeg var 21, var ferdig utdannet men hadde ikke fast jobb. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort om jeg var i en annen situasjon iforhold til utdanning men det kan nok hende jeg hadde tatt ett friår for å få barn. Anonym poster: 6a0ceefcc9b04261472978990ccae883
Gjest imli Skrevet 16. juli 2012 #10 Skrevet 16. juli 2012 Vent til du er ferdig å studere. Eg vart gravid fyrste gongen då eg var 21, gjekk heilt fint, men skulle ynskje eg hadde venta litt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #11 Skrevet 16. juli 2012 Et barn kommer garantert til å gå utover studiene dine, og det kommer igjen til å gå utover jobbmulighetene dine, for ikke å nevne at det er lettere å få jobb om man ikke har unger. Har dere vurdert å skaffe en bikkje eller katt, så har dere noe å ta vare på uten de store byrdene? Anonym poster: 1dedaf1d06ffe5a8bb96e5b548033518 1
Gjest GetOverIt Skrevet 16. juli 2012 #12 Skrevet 16. juli 2012 Vent til du er ferdig å studere. Du er 21 år og dere har bare vært sammen i 4 år. Og nei, det neste "naturlige" steget er ikke å få barn, men å gifte seg Og så heter det forlovede, ikke forlover.
Gjest imli Skrevet 16. juli 2012 #13 Skrevet 16. juli 2012 Vent til du er ferdig å studere. Du er 21 år og dere har bare vært sammen i 4 år. Og nei, det neste "naturlige" steget er ikke å få barn, men å gifte seg Og så heter det forlovede, ikke forlover. Einig.
Teriyaki Skrevet 16. juli 2012 #14 Skrevet 16. juli 2012 Å få barn som student er ingen hindring så lenge resten ligger til rette. Men vil likevell råde deg til å vente jeg er student og snart ferdig i permisjonen min, og selv om jeg så klart ikke angrer på gutten min, så hadde jeg og mange andre hatt godt av å vente og bare være ung en stund til. Uansett så går det sikkert bra. 1
Ciara Skrevet 16. juli 2012 #15 Skrevet 16. juli 2012 Å, jeg ville ventet noen år. Dere har hus,kjæresten din har jobb - dere har et ekstremt godt utgangspunkt for å leve komfortabelt noen år. Reise, gifte dere hvis dere vil, bruke masse tid på hobbyer og hverandre Heldigvis er det ikke slik at man hele tiden må gå videre i et rasende tempo. Hvis dere venter til du er 26 er du fortsatt ung, du har fått opplevd enda mer både mer og uten kjæresten. 1
Adila Skrevet 16. juli 2012 #16 Skrevet 16. juli 2012 En annen ting jeg vil legge til er at du har mye bedre permisjonsrettigheter når du er i jobb, samme med far. Sjekk opp slike ting før du tenker på noen graviditet, det er veldig kjipt for noen fedre å finne ut av at de ikke har rett på pappaperm siden mor er student. 1
Teriyaki Skrevet 16. juli 2012 #17 Skrevet 16. juli 2012 En annen ting jeg vil legge til er at du har mye bedre permisjonsrettigheter når du er i jobb, samme med far. Sjekk opp slike ting før du tenker på noen graviditet, det er veldig kjipt for noen fedre å finne ut av at de ikke har rett på pappaperm siden mor er student. Dette gjelder jo kun dersom mor er i vgs? Jeg er student, men pappaen skal ha permisjon fra og med august.
Undring91 Skrevet 16. juli 2012 Forfatter #18 Skrevet 16. juli 2012 Vi er begge to veldig familiekjær og drømmer om å starte vår egen. Men som de fleste sier, så er det å ha en utdannelse viktig og noe som egentlig har vært planen hele tiden. Jeg er så heldig som står i en posisjon hvor jeg kan velge hva jeg vil, å da vil jeg ta et valg som er riktig for barnet. Jeg og samboeren har funnet ut at vi bare får holde igjen, å som mange sier, nyte tiden sammen og kose oss og sette pris på det vi har. Er vel noe med det å ville ha alt på en gang, men som sagt kan det jo være lurt å ha mye å glede seg til. Hvor gamle var dere første gang dere fikk barn? Hvilken livssituasjon var dere i?
Adila Skrevet 16. juli 2012 #19 Skrevet 16. juli 2012 Nei det gjelder ikke bare vgs, det gjelder studenter også. Jeg snakker om de 12 ukene som er forbeholdt fedre. Hvis ikke mor har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger bortfaller fedrekvoten. Beklager at jeg var litt uklar. nav: Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2012 #20 Skrevet 16. juli 2012 De fleste i dag venter med barn til de har passert 30 og vel så det. Om det ikke er biologisk optimalt, er dette det som passer best slik samfunnet fungerer nå. I hvert fall i byene ses det etter hvert på som svært ungt å få barn mens en er i 20-årene. Det blir mer og mer vanlig å vente med barn til en er opp mot 40.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå