Gå til innhold

Hjelp fra Aetat


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har et par spørsmål som jeg gjerne vil stille.

Mannen min mistet for en tid siden jobben, og mottar nå dagpenger. Han var på aetat for ca en uke siden og fikk informasjon om noe som heter lønnstilskudd, dvs at det er noe sånn som at aetat betaler 50% av lønnen og firmaet betaler 50%.

Men er det noen firmaer som er villige til å ta i mot folk på en slik ordning? Vi har forsøkt å sende mailer, ringe ol, men får bare dessverre ikke akkurat nå, men dersom det skulle dukke opp noe, skal vi kontakte deg; altså indirekte NEI.

Hvor skal vi finne et firma som kan ta i mot folk? Han tør ikke gå rundt personlig å spørre, det skjønner jeg veldig godt, hadde ikke turt det jeg heller. Jeg begynner å bli gal av hele situasjonen, for humøret hans er jo ikke alltid det beste heller...det er ikke lett å ikke ha en jobb, jeg skjønner jo det, men allikevel...

Please, er det noen som har noen tips om hvor vi kan prøve??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aetat bruker vel å være behjelpelige med å finne praksisplass?

Har ei venninne som var i tilsvarende situasjon i høst, hun søkte og søkte og fikk ingen jobber. Så gikk Aetat med på at hun skulle få en såkalt praksisplass, der Aetat betalte henne det samme som hun hadde fått i dagpenger eller hva hun hadde hatt fra før, og arbeidsplassen gradvis skulle bli med og betale litt ved siden av. Her var det ikke snakk om 50-50, men at Aetat betalte "alt" i starten (hun fikk rundt 40 kr timen eller så) og skulle dette øke gradvis.

Snakk med saksbehanderen hos Aetat og finn ut skikkelig hvordan ordningen fungerer. Venninna mi fikk tilbud om en praksisplass hun av ulike årsaker ikke ville ha (bla. ikke relevant for utdannelsen hennes), men klarte selv å finne et sted som ville ha henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aetat har samarbeid med enkelte bedrifter der man kan få praksisplass/lønnstilskudd, men prosessen går mye fortere om man gjør det selv. Lønnstilskudd blir som regel bare gitt hvis bedriften sier ja til å ansette personen, mens praksisplass kan bedriften selv velge om de vil ha deg videre.

JEg har vært gjennom begge deler før jeg endte opp med fast jobb... Syns det er et fantastisk tilbud egentlig.. JEg sendte mail til 20 firma. Fikk intervju på 5-6 plasser og endte opp med flere tilbud. I mailen beskrev jeg litt om ordningen, samt hvorfor de burde satse på dette etc. Det er jo veldig lønnsomt for bedriftene,og er mye bedre for arbeidsledige å gjøre noe relevant enn å gå hjemme.

Men så kommer det jo litt an på hvilket fagområde mannen din søker jobber etc, hvor mange år utdannelse/arbeidserfaring +++

Vilde

vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan han jo kanskje ta kontakt med et vikarbyrå, og høre om de har noe å videreformidle.

Lykke til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har prøvd å få hjelp til denen ordningen fra aetat, men det er ikke så mye hjelp å få. Kan tillegge at min mann har bodd i Norge i ca 4 år, og det gjør ikke saken noe lettere når han ikke snakker perfekt Norsk.

Men takk for svar anyway!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...