Gå til innhold

Rettigheter ved tyveri uten innbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så jeg er i den uheldige og meget ubehagelige stituasjonen at noen har stjålet en diamantring av meg fra hjemme hos meg selv. Det har ikke vært innbrudd eller uvedkommende inne i leiligheten på noe tidspunkt, så jeg vet at det må være en venn av meg som har stjålet den.

Jeg har lett og lett i mange uker nå for å se om jeg kan finne den et eller annet sted, i håp om at den bare skal være rotet bort, men etter å ha flyttet vaskemaskinen to ganger, tømt alle kurver på badet tre ganger og tømt bokhyllene minst like mange, må jeg bare innse at den er tapt. Jeg har en veldig liten leilighet, så å systematisk lete seg gjennom alle rommene er veldig greit, jeg vet at jeg ikke har oversett noe.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg stiller meg i forhold til å få tilbake penger på forsikringen? Jeg har både innboforsikring, reiseforsikring (regner med at denne ikke er relevant, men nevner den for det) og diamantforsikring, men i og med at det ikke har blitt gjort innbrudd vet jeg ikke hva slags, eller om, jeg har rett på noe fra forsikringsselskapet. Ringen var ikke ekstremt dyr til å være en diamantring, men jeg fikk den til attenårsdagen min og det er fortsatt snakk om en del penger.

(Det verste er uansett at jeg har en venn der ute som er så tyverisk at hun/han har stjålet noe så verdifullt fra meg. Jeg har fortsatt ikke peiling på hvem det er.)

Anonym poster: d51a3be62082c5ae29eac98d4327448b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve diamantforsikringen? Jeg tenker at det er den mest relevante.

Men ikke vær for optimistisk. Mine svigerforeldre kom rett hjem fra ferie, og ble etter innbrudd (politianmeldt) frastjålet en veske med flere tusen dollar, flere smykker (blant annet ett til meg, som de hadde kjøpt for ca 15000 kroner). Politiet konkluderte med at innbrudd hadde blitt begått, men saken ble henlagt etter bevisets stilling- og forsikringsselskapet utbetalte bare standardbeløpet. Det aner meg at det kan bli vanskelig for deg å bevise at ringen har blitt stjålet.

Jeg har forståelse for at forsikringsselskaper må være skeptiske, men av og til slår det veldig kjipt ut. Uansett: prøv! Du har ingenting å tape :)

Anonym poster: c98a67f3f52076545f3cb9646bdbd3ec

Skrevet

Det eneste jeg kan tenke på er å systematisk gå gjennom hvilke personer som har vært i boligen din siden det tidspunktet du sist så ringen, men siden det kan ha vært mange blir det så klart ikke lett. Du bør uansett anmelde tyveriet, og kanskje også sende ut en melding til alle du vet har vært inne hos deg i perioden hvor du skriver at saken blir anmeldt, og at dette er utilgivelig. Eventuelt kan du gi en tidsfrist før du går for anmeldelse (f.eks. "lever ringen tilbake innen 1.august ellers blir det anmeldelse"), og håpe at noen friker ut nok til å legge ringen i postkassen din. Det er heller ikke umulig at noen "har hørt noe" eller "sett noe" når de først blir oppmerksomme på at tyveriet har skjedd (det kan hende at man husker detaljer osv. når man "leter" litt etter det f.eks.), og hvis du er veldig heldig kan det hende at du finner ut hvem som har stjålet fra deg. Hvis ikke, så er det hvertfall verdt et forsøk.

Man kan sikkert innvende at vennene dine vil bli sure over å bli mistenkeliggjort på en slik måte (og det er jo forsåvidt forståelig), men jeg tenker at dersom de ikke har noe å skjule er det ikke noe å bli sur for. Det viser uansett at du tar saken alvorlig, og jeg tror nok tyven vil kjenne litt på hva h*n har gjort når vedkommende innser omfanget av tyveriet sitt - når hele vennegjengen vet at en av de andre er en tyv som stjeler fra sine egne venner, så blir det kanskje ikke så enkelt for vedkommende å holde kjeft lenger (med mindre vedkommende mangler samvittighet).

Det er uansett veldig trist at det finnes folk som vil finne på å stjele fra sine egne venner, stort lavere kan man vel ikke synke :glare:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så jeg er i den uheldige og meget ubehagelige stituasjonen at noen har stjålet en diamantring av meg fra hjemme hos meg selv. Det har ikke vært innbrudd eller uvedkommende inne i leiligheten på noe tidspunkt, så jeg vet at det må være en venn av meg som har stjålet den.

Jeg har lett og lett i mange uker nå for å se om jeg kan finne den et eller annet sted, i håp om at den bare skal være rotet bort, men etter å ha flyttet vaskemaskinen to ganger, tømt alle kurver på badet tre ganger og tømt bokhyllene minst like mange, må jeg bare innse at den er tapt. Jeg har en veldig liten leilighet, så å systematisk lete seg gjennom alle rommene er veldig greit, jeg vet at jeg ikke har oversett noe.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg stiller meg i forhold til å få tilbake penger på forsikringen? Jeg har både innboforsikring, reiseforsikring (regner med at denne ikke er relevant, men nevner den for det) og diamantforsikring, men i og med at det ikke har blitt gjort innbrudd vet jeg ikke hva slags, eller om, jeg har rett på noe fra forsikringsselskapet. Ringen var ikke ekstremt dyr til å være en diamantring, men jeg fikk den til attenårsdagen min og det er fortsatt snakk om en del penger.

(Det verste er uansett at jeg har en venn der ute som er så tyverisk at hun/han har stjålet noe så verdifullt fra meg. Jeg har fortsatt ikke peiling på hvem det er.)

Anonym poster: d51a3be62082c5ae29eac98d4327448b

1. du må anmelde det til politiet.

2. du får spørsmål om hvem som har vært i leiligheten

3. Fremlegg kvittering om du har. Spør giveren.

4. finn frem foto av ringen'

5. egenandel

6. antagelig lite å hete, og du får ikke ringen din.

7 Om du " vet" hvem det er, opgi navn. Det vennskapet har du uansett ikke behov for.

Anonym poster: 037102e24b8e6d8450bb6ce86abb371c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...