AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #1 Skrevet 15. juli 2012 Hva er best og hvorfor? På lang sikt, kort sikt etc. Jeg er en alenemor med to barn som sitter med egen enebolig, men er veldig sliten av alle utgiftene som til enhver tid kommer i tillegg til huslånet. Tenker ofte at det hadde vært veldig greit å kunne solgt og heller leie et sted isteden. Men da bryter en jo blant annet ned investeringsmulighetene sine i bolig. Men tenk hvor mye som kan gå på sparekonto når en ikke har så mye andre utgifter enn kost og losji, ja og så strøm, telefon etc. Ingen planter, hageutstyr, vedlikehold innendørs/utendørs, etc. etc. Skal en bare bite tenna sammen og fortsette å betale på huset og spare på alt annet, eller er det greit å selge og kunne få unne seg noen turer og litt sparing? Anonym poster: 69a3244c2f12e54cce53129c84aa253c
Paprica Skrevet 15. juli 2012 #3 Skrevet 15. juli 2012 Hvis du har råd til å eie, er det sikkert lurt. Men det kommer litt an på boligen, kanskje? Vi leier for tiden en romslig og koselig bolig, er veldig glad for at vi ikke eier her pga alder og renovasjonsbehov...
Mafalda Skrevet 15. juli 2012 #4 Skrevet 15. juli 2012 Kjøpe et billigere hus/leilighet? Jeg synes dette er den opplagte løsningen. Det er mye utgifter, og ikke minst mye stress, med enebolig. Hvis du selger den og kjøper en passende leilighet, med strøm og varmtvann inkludert i fellesutgiftene, får du det mye mer oversiktlig og enkelt samtidig som du får være med på verdistigningen i boligmarkedet. Å selge det du har, for å fortsette å leie, skjønner jeg ikke helt at du vurderer. Hva skulle du tjene på det?
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2012 #5 Skrevet 15. juli 2012 Når alle utgifter er inkludert, bor jeg billigere nå når jeg eier enn da jeg leide. Jeg kan derfor ikke helt skjønne at det skal svare seg å leie fremfor å eie. Jeg synes også løsningen er opplagt: har man et hus som krever mye vedlikehold så kjøp noe som er vedlikeholdsfritt (lelighet med vaktmestertjenester f.eks.).
Gjest _La Femme Skrevet 16. juli 2012 #6 Skrevet 16. juli 2012 Jeg tror de fleste vil si at å eie er bedre enn å leie, økonomisk sett. Du betaler på ditt eget lån i stedet for andres. Så lenge du har råd til å eie. I akkurat din situasjon forstår jeg hvorfor du ikke ønsker å bo der du bor nå, med alle de ekstra utgiftene, de ekstra jobbene med bl.a. hagestell osv, men... hvorfor ikke kjøpe leilighet i stedet? Leilighet i blokk eller i borettslag vil jo være genialt for deg? Du slipper å bekymre deg for ekstra utgifter på utvendig reparasjoner, osv. Du kan jo kjøpe ei billig borettslagleilighet å betale mindre i månedskostnader enn hva du ville gjort hvis du leide.
Gjest pelikanen Skrevet 16. juli 2012 #7 Skrevet 16. juli 2012 Hva er best og hvorfor? På lang sikt, kort sikt etc. Jeg er en alenemor med to barn som sitter med egen enebolig, men er veldig sliten av alle utgiftene som til enhver tid kommer i tillegg til huslånet. Tenker ofte at det hadde vært veldig greit å kunne solgt og heller leie et sted isteden. Men da bryter en jo blant annet ned investeringsmulighetene sine i bolig. Men tenk hvor mye som kan gå på sparekonto når en ikke har så mye andre utgifter enn kost og losji, ja og så strøm, telefon etc. Ingen planter, hageutstyr, vedlikehold innendørs/utendørs, etc. etc. Skal en bare bite tenna sammen og fortsette å betale på huset og spare på alt annet, eller er det greit å selge og kunne få unne seg noen turer og litt sparing? Anonym poster: 69a3244c2f12e54cce53129c84aa253c Er du villig til ¨å putte mye penger inn på konto til private? Eie er best, det er en sparebøsse. Når en ser hva det koster å leie,så skjønner en hvor mye du hiver ut til private. Selvfølgelig bllir man lei av jobb, og utgifter. Jeg har iallefall ville ha ventet til evt. ungene blir store og flytter. Da har du egenkapital til leilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå