Gå til innhold

Antibac - blir det rent?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kan jeg vaske over doen med antibac, og det blir faktisk rent ? Jeg pleier kun å bruke jif skurekrem på badet, av og til klorin. Men jif skurekrem tar vell ikke bakterier?

Jeg pleier og å gå over med antibac på doen når jeg er hos familien til kjæresten min.. Så begynte å lure på om det faktisk blir rent.

Hvor pleier dere å bruke det? utenom å hendene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antibac er stort sett sprit, og et eller annet mot at hendene skal tørke inn, trolig glukose.

Det blir derfor ikke renere enn om du vasker med såpefritt vann. Den fjerner ikke mer skitt. Men, den dreper bakterier om den får virke der et minutt eller to. Etterpå sklir du nesten av dasslokket på grunn av glokusen.

Når du bruker skurekrem, fjerner du størknet smuss og belegg hvor bakterier kan feste seg og yngle. Det ene utelukker ikke det andre. Det blir feil å si at det ikke fjerner bakterier, for det gjør det. Akkurat som annen såpevask. Dassen skal være trygg og grei, etter at den er skurt og spylt. Men plastdasslokk bør ikke jiffes, fordi skuremiddelet lager riper i plasten, hvor det kan klamre seg fast forskjellig.

Selv er jeg glad i å spraye over en blanding oppvaskmiddel og klor, la det virke litt og deretter spyle over med hånddusjen, og la det lufttørke. Men det krever at en har badegulv som heller mot sluket, og ikke motsatt hjørne.

Om du kverker bakteriene med klor eller sprit, er stort sett ett fett. Men jeg tror basseluskene dør lykkeligere når de får en siste dram...

Endret av Kamikatze
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Antibac er stort sett sprit, og et eller annet mot at hendene skal tørke inn, trolig glukose.

Det blir derfor ikke renere enn om du vasker med såpefritt vann. Den fjerner ikke mer skitt. Men, den dreper bakterier om den får virke der et minutt eller to. Etterpå sklir du nesten av dasslokket på grunn av glokusen.

Når du bruker skurekrem, fjerner du størknet smuss og belegg hvor bakterier kan feste seg og yngle. Det ene utelukker ikke det andre. Det blir feil å si at det ikke fjerner bakterier, for det gjør det. Akkurat som annen såpevask. Dassen skal være trygg og grei, etter at den er skurt og spylt. Men plastdasslokk bør ikke jiffes, fordi skuremiddelet lager riper i plasten, hvor det kan klamre seg fast forskjellig.

Selv er jeg glad i å spraye over en blanding oppvaskmiddel og klor, la det virke litt og deretter spyle over med hånddusjen, og la det lufttørke. Men det krever at en har badegulv som heller mot sluket, og ikke motsatt hjørne.

Om du kverker bakteriene med klor eller sprit, er stort sett ett fett. Men jeg tror basseluskene dør lykkeligere når de får en siste dram...

Kan du blande jif skurekrem med klor? Eller kandet komme farlig gass av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du blande jif skurekrem med klor? Eller kandet komme farlig gass av det?

Prøv og se hva som skjer :gjeiper:

Og hvis du får til etterpå, gi oss rapport om resultatet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Prøv og se hva som skjer :gjeiper:

Og hvis du får til etterpå, gi oss rapport om resultatet..

ha ha :P Jeg tenker på det siden du ikke ¨bør blande klor med andre rengjøringsmidler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg vaske over doen med antibac, og det blir faktisk rent ? Jeg pleier kun å bruke jif skurekrem på badet, av og til klorin. Men jif skurekrem tar vell ikke bakterier?

Bruk toalettrens, skurekrem, osv (forsiktig med plast). Det er overhodet ikke nødvendig å desinfisere toalettet ekstra med alkohol. Det er rent hysteri.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antibac er for å desinfisere hender.

Skal du desinfisere utstyr/ting, må du bruke sprit egnet for det.

Hvis ikke, vil du bare gjøre det enda verre ift bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bruk toalettrens, skurekrem, osv (forsiktig med plast). Det er overhodet ikke nødvendig å desinfisere toalettet ekstra med alkohol. Det er rent hysteri.

Men kan jeg kun bruke jif skurekrem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Antibac er for å desinfisere hender.

Skal du desinfisere utstyr/ting, må du bruke sprit egnet for det.

Hvis ikke, vil du bare gjøre det enda verre ift bakterier.

Men antibac fjerner bakterier fra hendene, hvorfor gjør det ikke det på foreksempel håndtak eller rundt do setet? Før du setter deg ned, og på den knappen du drar ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal prøve Klorin + Salmiakk.

Ingen, og jeg gjentar: ingen bakterier som overlever det.

Red: Ikke prøv (kom på at noen kanskje kunne ta det alvorlig). Klorin + salmiakk danner ekstremt giftige gasser og syrer.

Endret av Flair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg kun bruke jif skurekrem ?

Ja, bortsett fra at den kan skade plast da. Bruk heller en baderomsspray til dagligdags rens og dra frem skurekrem og toalett til spesielle anledninger.

Men antibac fjerner bakterier fra hendene, hvorfor gjør det ikke det på foreksempel håndtak eller rundt do setet? Før du setter deg ned, og på den knappen du drar ned

Hånddesinfeksjonsprodukter inneholder gjerne også andre ingredienser for å forhindre at huden tørker ut. Den er gjerne mer slimete enn desinfeksjonsmidler for annen bruk. Når det er sagt kan den også brukes på doen din, men det er totalt meningsløst. Det er ingen bakterier der som trenger noen ekstra fjerning utover normal rengjøring en gang i blant. Sofaen din er full av dritt og bakterier også, men jeg tviler på at du gnir den inn med Antibac.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, bortsett fra at den kan skade plast da. Bruk heller en baderomsspray til dagligdags rens og dra frem skurekrem og toalett til spesielle anledninger.

Hånddesinfeksjonsprodukter inneholder gjerne også andre ingredienser for å forhindre at huden tørker ut. Den er gjerne mer slimete enn desinfeksjonsmidler for annen bruk. Når det er sagt kan den også brukes på doen din, men det er totalt meningsløst. Det er ingen bakterier der som trenger noen ekstra fjerning utover normal rengjøring en gang i blant. Sofaen din er full av dritt og bakterier også, men jeg tviler på at du gnir den inn med Antibac.

Okei, skjønner det :) Men er jo mer bakterier på et toalett enn en sofa da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man kan få kjøpt overfatesprit, det er mer egnet enn håndsprit. Men det holder å vaske med vann og vaskemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

overflatesprit har et annet alkoholinnhold enn det man bruker til å desinfisere hud med.

Hvis du har hatt diare eller sølt med blod i toalettet kan man bruke klorin til å vaske det med.

All den tid du ikke gjør noe annet enn det vanlige på toalettet ditt, er det ikke nødvendig, med mindre du ahr tenkt å drikke av det.

Anonym poster: 63324eb6117042f8b2fee8b76fb37cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet inneholder ikke jif skurekrem ammoniakk, så du kan blande klor i det.

Du kan også bruke en sprayflaske med vann med litt oppvaskmiddel og klor, som en del av avskyllingen. La det få virke et minutt eller tre, før du skyller det hele med vanlig vann. Oppvaskmiddelet er der for å hjelpe blandingen til ikke å "prelle av" sånn at det får tid til å virke, før det renner av. Sånn sett kan du bruke hvilket flytende vaskemiddel du vil, sålenge det ikke inneholder salmiakk/ammoniakk.

Tilbake til antibac. Ja, det inneholder glukose (eller liknende) som vil danne en slags hinne. I hvilke grad rumper sliter den bort, eller bakterier vil feste seg, aner jeg ikke. Men, idet du tar antibac på doringen, så dreper den bakterier. Og sitter relativt trygt om du har noe å holde deg fast i. Jeg oppfattet det ikke som om din bekymring var om det holdt seg bakteriefritt til langt ut i uka etter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker du andres doer med antibac før du bruker dem...? Høres litt hysterisk ut, sorry:P Hva med å bare legge litt dopapir på ringen, og så vaske hendene dine når du er ferdig (siden du har tatt på trekke-ned-knappen osv..)? Hvis jeg er på utesteder osv så bruker jeg forsåvidt papir for å åpne døren ut, det er mye mer bakterier på dørhåndtak enn på en do.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Vasker du andres doer med antibac før du bruker dem...? Høres litt hysterisk ut, sorry:P Hva med å bare legge litt dopapir på ringen, og så vaske hendene dine når du er ferdig (siden du har tatt på trekke-ned-knappen osv..)? Hvis jeg er på utesteder osv så bruker jeg forsåvidt papir for å åpne døren ut, det er mye mer bakterier på dørhåndtak enn på en do.

Kun hos familien til kjæresten min. Gjør det kun når jeg sover der, og vet jeg skal flere ganger på do. Da det er SYKT skitten på badet;) Så nei, er ikke hysterisk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah skjønner.. du får be kjærsten din ta litt ansvar og vaske doen sin...^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke desinfeksjon laget for utstyr og overflater.

Hånddesinfeksjon er laget for å brukes på hendene.

Du kan lese mer på antibac.no:

Antibac for hender

75 % alkohol, etanolbasert, inneholder glyserol, som gjør hendene myke og smidige. Svak urteduft. Antibac gir ingen form for allergi eller hudirritasjon. Tilfredsstiller EN 1500

Antibac Overflatedesinfeksjon

Antibac Overflatedesinfeksjon er et av de viktigste og mest brukte overflatedesinfeksjonsmidlene i Norge i dag. Antibac Overflatedesinfeksjon virker raskt og effektivt mot vegetative bakterier, sopp og ulike virus. Den inneholder tre ulike alkoholer, hovedsakelig basert på etanol, og alkoholstyrken er 75 %. Den brukes til desinfeksjon av overflater, utstyr og inventar. En unik sammensetning gir optimalt bakterie- og virusdrap samtidig som den er luktsvak og enkel i bruk i forhold til annen overflatedesinfeksjon. Fukt overflaten med Antibac, la det virke i 1 minutt, og overflaten er klar til bruk uten behov for etterbehandling. Ingen form for verneutstyr er nødvendig ved bruk. For best mulig effekt fjernes alt organisk materiale før bruk. Bruk beskyttende hansker for å unngå uttørking av huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ah skjønner.. du får be kjærsten din ta litt ansvar og vaske doen sin...^^

He he, han gjør ingenting hjemme. Det som er dumt, og bade blir bare vasket ca 2 ganger i mnd. : / Jeg føler det er frekt av meg å si at han eller mora bør vaske oftere:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...