Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har for 4 gang loeyet om forbrukslaan som han har tatt opp.

For det foerste har han tatt dem opp bak min rygg, i tillegg har han loeyet om dem og sagt at det var feil fra banken naar jeg har funnet ut av det.

Det er snakk om beloeper fra 8000 - 30000,- kroner.

Naa har jeg faatt nok, vi har tre barn sammen, hus og bil, men jeg orker ikke denne lygingen mer. Jeg tror jeg kommer til aa bryte opp ekteskapet naa, selv om vi har det ok til vanlig. Jeg kan ikke risikere aa gaa personlig konkurs paa sikt hvis dette fortsetter, i tillegg kan jeg jo ikke stole paa ham.

Hva hadde dere gjort, trenger noen gode raad her, er veldig fortvilet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bli tvunget til å betale hans gjeld. Men pass på huset.....

Skrevet

vet du hva han bruker pengene på da?han har kanskje problemer han ikke forteller deg?

Skrevet

Her er det veldig viktig at dere har klar oversikt over hvem som eier hva.

Som Poirot sier, pass på huset

Utgangspunktet er at han ikke kan stifte gjeld som binder deg. Men krever hans kreditorer dekning i hans andel i sameier vil det jo også gå ut over deg.

Skrevet

Det skal litt til før huset går. De kan ta pant i huset - men må først via namsmannen. Og har de kun pant i halve huset, hvis dere begge er eiere, blir det litt vanskelig å selge en halvpart. Da vil de sitte på gjerdet til den dagen huset selges.

Det spiller for så vidt ikke noen rolle om huset står på deg, - bidrar han til å betale avdrag og renter på lån - så vil han på sikt bli medeier, selv om dere ikke er gift og selv om dere har særeie.

Men betaler han bare halve strøm/fellesutgifter - så blir han ikke medeier. (skriver dette, fordi mange kan rote seg inn i økonomiske forhold, uten å vite det - dersom den ene parten er et økonomisk surrehode...spesielt kemnere kan gå direkte inn og ta pant, siden de er særnamsmenn.)

Skrevet
Og har de kun pant i halve huset, hvis dere begge er eiere, blir det litt vanskelig å selge en halvpart. Da vil de sitte på gjerdet til den dagen huset selges.

Men de kan vel kreve pengesummen, slik at mannen føler seg presset til å selge for å få ut sine verdier i boet?

Skrevet

Men de kan vel kreve pengesummen, slik at mannen føler seg presset til å selge for å få ut sine verdier i boet?

Tar kreditor dekning i mannens andel av felles bolig som er i sameie, kan kreditor kreve sameiet oppløst og dermed selge hele boligen.

Konen får da selvfølgelig utbetalt salgssummen for hennes eierandel.

Men det meste skal vel være prøvd før man går til dette skrittet.

Skrevet

du bør finne ut hva de pengene går til.

mulig mannen din trenger professjonell hjelp til å ha kontroll på pengebruken.viktig å gjøre det nå før problemene blir for store.

jeg har en i slekten min som ga blaffen i å betale regninger,festa,sløsa og sitter nå med kreditorer på nakken.

han jobber men får jo ingenting igjen for det,gjelda blir trekt rett fra kontoen.

når problemet blir for tungt,unngår man å åpne posten og det fortsetter rett vest.

gjelda hans var på ca.300 000kr og han hadde ikke nåla i veggen igjen for det.

sikre deg selv,men jeg synes også du bør prøve å hjelpe mannen din.

når økonomien blir så løssluppen så er det betegnet som en sykdom,noe liknende spillegalskap!

Skrevet

Kanskje han lider av spillegalskap, siden pengebruken er så ute av kontroll og han låner i det skjulte?

(Poitrot, så du fikk svar - jeg formulerte meg litt dumt - reglene er innfløkte. Men dersom huset står på henne, skal det mer til - selv om de tar pant. Da sitter de på gjerdet - og venter på salg...tvangsalg når lånene er nedbetalt og han har kjøpt seg enda mer inn...)

Skrevet

Økonomi deler man. Når man er to har man faktisk et ansvar og forbrukslån i det skjulte er langt fra ansvarlig og et alvorlig brudd på tilliten.

Skrevet

Hvis min kjære hadde gjort det for første gang hadde jeg satt en stopper for det. Krevd full økonomisk oversikt, og at all hans lønn skulle gått inn på min konto, slik at jeg skulle ha oversikt over alle regninger osv.

Dessuten ville jeg ha sørget for at han ikke fikk tatt opp slike lån, med hans hjelp.

Èn slik gang bak ryggen min er alt jeg ville "godtatt"

Fire??

Ikke faen.

Skrevet

Har en pappa som drev på sånn.... Om man kastet brevene så forsvant jo gjelda !!! Mamma oppdaget det etterhvert og begynte å åpne brevene hans! Det ble skikkelig oppvask og gjeldsordning og alt!!

Men det hadde gått litt for langt i første omgang så mamma gikk fra han tilslutt!

Bare pass litt på om dere har barn... Vi måtte holde på hemmeligheter om pengebruken hans og han lånte penger av oss som vi aldri fikk tilbake!! Det var et H...... å holde dette skjult for mamma men vi turte ikke annet..... Etterhvert som vi ble eldre lærte vi og sa mer i fra , men jeg har fått et litt merkelig forhold til penger.... Tror jeg er har vært mer påpasselig med penger enn noen av min vennegjeng var!!!

Ja det var litt om meg :oops:

Du burde kanskje gjøre de obs i banken at du ikke har visst om disse lånene og at du personlig skal være tilstede om han vil ha deg som kausjonist!!! (går an å lure banken m falsk underskrift!)

TRodde egentlig om han tok pant i huset at du oxo måtte skrive under på noe???? Men jeg hakke peil.....

Lykke til !!! vet hvor vanskelig sånt kan være ! værtfall om det er en du er kjempeglad i !!!!!

Skrevet
Hvis min kjære hadde gjort det for første gang hadde jeg satt en stopper for det. Krevd full økonomisk oversikt, og at all hans lønn skulle gått inn på min konto, slik at jeg skulle ha oversikt over alle regninger osv.

Dessuten ville jeg ha sørget for at han ikke fikk tatt opp slike lån, med hans hjelp.

Èn slik gang bak ryggen min er alt jeg ville "godtatt"

Fire??

Ikke faen.

:enig_animasjon:

Gjest Anonymous
Skrevet
Min mann har for 4 gang loeyet om forbrukslaan som han har tatt opp.

Duh... det er 4. gang dette skjer og du tror du kommer til å bryte ut??? Beklager, jeg har ingen tro på at du vil/ ønsker å bryte ut av dette. Når du har godtatt det en gang - to ganger - tre ganger- da er du kommet inn i en ond sirkel og det virker ikke som du vil klare å komme deg ut av dette på egenhånd. Fryktelig synd, for jeg tviler ikke på at det kommer en 5. gang også. SKAFF DEG HJELP TIL Å GJØRE NOEN MED DET.

Skrevet

Takk for mange svar.

Mannene min har ikke tatt pant i noe og pengene er tatt ut paa en vanlig forbrukskreditt konto, heldigvis er det ikke snakk om flere hundre tusen (som andre har opplevd), men, ja, jeg synes det er alvorlig og spesielt siden det har skjedd foer.

Pengene har blitt brukt til aa betale regninger for, ikke vaare, men hans regninger, paa utstyr som han har brukt naar han har hjulpet kompiser med litt arbeid paa si. De har selvfoelgelig betalt for seg, eller det har vaert snakk om bytte tjenester. Men jeg har ikke vist om disse utgiftene og siden jeg er veldig streng paa oekonomiske utskeielser har han tatt en omvei og haapt at han skulle faa ordnet det foer jeg oppdaget fadesen.

Det teite er jo at jeg ville jo oppdaget det foer eller siden uansett, saa han har bare utsatt problemet og gjort det vaerre ved aa lyge og bedra.

Jeg elsker ham og kommer til aa gi ham han en ny sjans, men siden dette har skjedd foer, kommer jeg naa til aa kreve full aapenhet og sjekk av alle kontoer 1 gang i mnd i tillegg til oekonomisk raadgivning, saa kanskje han laerer noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...