Gå til innhold

Sunne og billige retter

Anbefalte innlegg

Gjest Månestøv
Skrevet

Har tenkt å begynne å trene å spise sunnere, men sliter veldig med å finne på retter å lage som er sunne og billige. Tenker også på erstatning for brød til frokost, og mellom-måltider. Hadde satt utrolig pris på forslag! :smilorange:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser fiberknekkebrødene fra wasa framfor brød. Når det kommer til middager er jeg lite oppfinnsom, men prøver å velge sunne alternativer der jeg kan. Karbonadedeig framfor kjøttdeig f.eks. Har også blitt flinkere til å spiser grønnsaker og forsyner meg med mer av det enn jeg gjorde før;) Har igrunn ingen konkrete retter å komme med, men den store favoritten her er kylling-wok med mild karrisaus;p

Skrevet

Er ikke en frokostperson. Før prøvde jeg å tvinge i meg mat, det tok ca. 45 minutter HVER morgen. Men jeg må ha mat - blir så utrolig sulten. Pleier å ta meg en proteinshake, det er raskt og enkelt. :)

MEN, lunsjtips! Det har jeg. :) Om en ikke alle like billige...

- Omelett (ost / reker / fetaost / skinke / fårepølse / kylling / tomat etc..)

- Kyllingsalat

- Roastbeefsalat

- Skinkesalat

- Tunfisksalat (prøv!!)

- Brokkolisalat

- + Alle andre milliarder med salater. For eksempel rekesalat!

- Pitabrød med fyll (lag brødene selv, eller kjøp)

- Smoothies (funker om man har kjøleskap på jobb/skole)

- Middagsrester

- Svin / kylling med litt grønnsaker, for eksempel cherrytomater og agurk

- Bananvafler (en banan + et egg + kardemomme --> stekes i smurt vaffeljern)

Kommer sikkert på mer. Jeg blir fort lei så må alltid variere en god del...

Gjest Månestøv
Skrevet

Tusen takk for kjempe gode tips! Nå gleder jeg meg nesten til å spise sunt :biggrin: Bare å komme med flere tips!

Skrevet (endret)

Fikk lyst til å prøve vaflene... men de får vel relativt høyt kcal pr plate?

Endret av Cherie
Gjest nysgjerrigp
Skrevet

Bytt brød med knekkebrød. Lag havregrøt i blant. Det er veldig billig, og veldig sunt. Topp den med banabiter, nøtter, kanel og rosiner i stedet for sukker. Lag tomatsuppe av hakkede hermetiske tomater. Du får en sånn boks til bare 4-5 kroner. :) Tilsett løk, raspede gulrøtter, litt smør eller olje og miks med stavmisker eller i blender. Kok egg og spis ved, så får du et fullverdig og BILLIG måltid.

Sunn jente (prøver å være sunn)

Gjest Cevita
Skrevet

Men altså, om du spiser et ekstra grovt brød i tynne skiver med sunt pålegg på så er det også sunt og billig :)

Det er jo ikke akkurat usunt med brød!

• Liker 2
Skrevet

Fikk lyst til å prøve vaflene... men de får vel relativt høyt kcal pr plate?

En banan og ett egg gir litt over en plate, som regel en stor og en litt mindre. Jeg pleier å doble oppskriften og får da 3 medium plater. Man kan også steke i panne, men det ser mye mer yummie ut om man steker i vaffeljern. ;) Mat som ser god ut smaker alltid bedre...

MEN: Alt avhenger av størrelsen, men en banan er ca. 90 kalorier. Ett egg på 63 gram er ca. 89 kalorier. En oppskrift blir da 179 kalorier.

Skrevet

Dette spiser jeg til frokost:

Har i cottage cheese, fullkorns-cornflakes, Tine ja alltid vaniljeyoghurt og enten et oppskjært eple, noen jordbær, blåbær eller noe sånt. For å få litt friskhet og ekstra smak. Magert, godt og mettende!

Til middag varierer det. Prøver å spise sunt og variert, men driver ikke noe sunnhetsregime. Men jeg er veldig glad i wok med forskjellige wok-sauser, kylling- og grønnsaksgrateng (brokkoli, sukkererter, løk, gulrøtter etc. med oppskjært kyllingfilet, matfløte og to-tre piskede egg, mer da at jeg skiller plommen fra hviten og pisker hviten helt stiv, har det i ildfast form og inn i ovnen).

Ellers så velger jeg karbonadedeig over kjøttdeig, knekkebrød over brød, fullkornspasta over vanlig pasta osv.

Men skal sies at jeg er fæl på å skeie ut i helgene!! Alt for mye.. ;)

Skrevet

Jeg spiser ike brød. Lager enten knekkebrød selv, eller kjøper grove knekkebrød. Utenom det kan man jo lage f.eks omeletter. Dette er jo ikke noe problem å ha til lunsj og kveldsmat heller.

Kyllingsalat syns jeg er kjempe godt, og lager forskjellige fra gang til gang, så det ikke skal bli det samme.

Middager som er sunne er vel middager av ren fisk, fugl eller kjøtt. Masse, masse gode grønnsaker, en god salat med masse rart i, og lite potet, pasta og ris. .

Wok er jo veldig enkelt å lage, litt kjøtt, fisk eller fugl, masse forskjellige grønnsaker og en woksaus om du har lyst. Jo renere maten er, jo sunnere vil den jo bli. Bytt ut alt som kan byttes ut med fullkorn. grovere mel er det heller ikke noe roblem å bruke i bakevarer.

Skrevet

Ang å gjøre billig, så er det billigere å kjøpe en pose wok-grønnsaker, enn masse forskjellige grønnsaker. Vel, i alle fall for oss som ikke alltid klarer å spise opp alle grønnsakene før de blir dårlige. Det er dessuten stort sett mer næringsrikt da det blir frosset ned nesten med en gang, kontra grønnsakene i butikken som har reist en lang vei. :)

Unntaket er vel norske grønnsaker i sesong. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...