AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #1 Skrevet 15. juli 2012 Hei, jeg har vært så heldig å få flytte inn hos en kamerat til høsten uten å måtte betale noe fast i mnd. evt blir det en liten sum på 1000-1500 kr. Jeg kommer selvfølgelig til å melde adresseendring selv om det ikke er langt unna mine foreldres hjem. Spørsmålet mitt blir da om jeg kan motta deler av høyskole lånet som stipend? Jeg bor jo ikke med foreldre, dog ikke langt unna og betaler ikke leie. Er jeg eller er jeg ikke da kvalifisert for å få omgjort noe av lånet til stipend? Jeg spør fordi jeg ønsker å gjøre det på rette måten og ikke drive med masse tulll frem og tilbake med penger og styr.. :-) Anonym poster: 57dbf7e8922de896f1b4ed76094274e6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #2 Skrevet 15. juli 2012 Så vidt jeg har forstått reglene, er du kvalifisert til å motta stipend så fremt du ikke bor under dine foreldres tak. Hva du betaler i leie/om du betaler leie har ingenting å si. Anonym poster: 93a8e24bedf6b2d24cc9ee268fd5416d
Armitage Skrevet 15. juli 2012 #3 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Så vidt jeg har forstått reglene, er du kvalifisert til å motta stipend så fremt du ikke bor under dine foreldres tak. Hva du betaler i leie/om du betaler leie har ingenting å si. Anonym poster: 93a8e24bedf6b2d24cc9ee268fd5416d Det er ikke helt sikkert. Jeg bor ikke hos mine foreldre og jeg fikk ikke noe stipend. Bare lån. Deler av det ble omgjort til stipend etter bestått eksamen. EDIT: Det jeg leste nå på sidene til lånekassen er at man får deler av lånet omgjort til stipend etter bestått eksamen om man er borteboer. Man får ikke noe av lånet utbetalt som stipend slik som videregående elever ofte får. http://www.lanekasse...an-til-stipend/ Endret 15. juli 2012 av Armitage
Strixvaria Skrevet 15. juli 2012 #4 Skrevet 15. juli 2012 Det som skjer er at du får tildelt lån, også blir deler av lånet omgjort til stipend dersom du ikke er mer enn et halvt år forsinket (eller noe i den duren), samt at du står på dine planlagte eksamener (her er det også noen grenser og unntak). Altså er det lån først, også blir det stipend etterpå.
KaDust Skrevet 15. juli 2012 #5 Skrevet 15. juli 2012 Hvis du skal liste deg som borteboer må du fortsatt ha folkeregistrert adresse hos foreldrene dine, men oppgi addresse-endring til lånekassen (og andre steder du bruker) hvor du forteller at du er borteboer. Men det er ingen grenser på det, så lenge du ikke bor hjemme.
Gjest Solsmil Skrevet 15. juli 2012 #6 Skrevet 15. juli 2012 Hvis du skal liste deg som borteboer må du fortsatt ha folkeregistrert adresse hos foreldrene dine, men oppgi addresse-endring til lånekassen (og andre steder du bruker) hvor du forteller at du er borteboer. Men det er ingen grenser på det, så lenge du ikke bor hjemme. det trenger hun ikke. jeg har folkeregistrert adresse på studiestedet mitt og ikke hos foreldrene mine, og har fortsatt status som borteboer hos lånekassen.
KaDust Skrevet 15. juli 2012 #7 Skrevet 15. juli 2012 det trenger hun ikke. jeg har folkeregistrert adresse på studiestedet mitt og ikke hos foreldrene mine, og har fortsatt status som borteboer hos lånekassen. Merkelig :o både jeg og samboer måtte gjøre det på den måten jeg nevner.
1kakemonsteret Skrevet 15. juli 2012 #8 Skrevet 15. juli 2012 Hei dere over meg her, jeg har lest hva dere har svart i dette forumet og lurer på om jeg kan stille dere et par spm. Håper det går greit og at det ikke "tar over" her.. altså: Så i praksis kan man bo hos naboen og så lenge man melder seg som enten bortebor eller melder adresseendring i folkeregisteret - og dermed få lån med mulighet for å få omgjort noe til stipend (hvis man består fag o.l regler) Samme om man hos naboen må betale for seg eller ei. Dette er satt på spissen, men prøver bare å forstå systemet Kan jo forstå denne ordningen da man som borteboer selvfølgelig har masse kostnader (som såpe, mat og alt hva man måtte trenge) som man mest sannsynlig ville sluppet om man bodde hjemme. Men bare rett meg om dette er feil, prøver som sagt å forstå dette systemet.
Strixvaria Skrevet 15. juli 2012 #9 Skrevet 15. juli 2012 Strengt tatt, så er det faktisk sånn. Selv om du bor i naboleiligheten/huset, så er du borteboer per definisjon. Jeg mener også at man faktisk kan få borteboerstatus selv ved å bo i samme hus som foreldrene, dersom det er minst utskilte 4 leiligheter (med ulike nr e.l.) i huset. F.eks. dersom foreldrene dine har 1. etasje, det er 2 leiligheter i 2. etasje + 2 i kjelleren, hvorav du bosetter deg i en av leilighetene. Systemet er som det er, men man kan jo også innvende at mange (meg selv inkludert) får både penger, ting og tang hjemmefra (noe fordi studielånet knapt dekket husleia der jeg bodde inntil nylig) selv om vi bor lengre unna, så det vil jo aldri bli slik at alle studenter har x penger. Her teller selvsagt jobb og lignende inn i bildet. Det er hvertfall et litt merkelig system, men sånn tror jeg det har en tendens til å bli i en byråkratistat - mye hvis, om, at og men
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå