AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #1 Skrevet 15. juli 2012 Jeg trenger å gå ned en god del kg. Spiser sunt - dvs jeg spiser ikke gluten/bakt mat (pga jeg ikke tåler det), og spiser så og si aldri junk. Kosten min består av egg, havregryn, melk, yoghurt, cottage cheese, frukt, bær, rent kjøtt (kylling, svin, okse) grønnsaker (for lite), poteter, fisk (for lite) osv. Så sunn mat. Min akilleshæl er nok derfor at jeg spiser litt sjokolade/chips, men ikke så mye av det heller sånn egentlig. Drikker veldig sjelden alkohol. Poenget med dette er egentlig at jeg la om kostholdet og livsstilen for et par-tre år siden og gikk da ned nesten 10 kg. Har gått opp igjen 3-5 kg nå og vil gjerne gjøre noe med det. Jeg jogger ca 3 ganger i uka (er ikke i strålende form, så det er snakk om kanskje 4 km hver gang med litt gange innimellom), også prøver jeg å gå mye utenom det. Så jeg lever sunt og beveger meg en god del, men poenget er jo at vekta nå har stoppa opp og jeg vil ha den ned og få av de "siste" 10 kg. Siden jeg syns selv jeg er ganske flink med maten så er jeg ute etter tips til trening jeg kan gjøre som får litt fart på det - slik at jeg på en måte bikker over til å gå i underskudd. Føler jeg har gjort det jeg kan for å regulere kosten, og derfor er det lettere for meg slik det er nå og få ned de siste kaloriene som må til for at jeg havner på minussiden med bevegelse. Er litt lei av å finregne på kaloriene, så trenger rett og slett litt inspirasjon til noe som er effektivt for å forbrenne fett. Dem sier jo at jogging er det, men jeg har ikke merka NOE til noe forbedring etter at jeg begynte med jogging for ca halvt år siden. (Da gikk jeg fra å ikke trene i det hele tatt - (bare gå mye) til å begynne å jogge tre ganger i uka. Trodde det skulle gjøre den susen jeg snakka om, men nei. Så hva med styrketrening? Får det fart på sakene? Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
Gjest nysgjerrigp Skrevet 15. juli 2012 #2 Skrevet 15. juli 2012 Sykle da. Du må bare bevege deg, rett og slett. En time er bra.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Hater å sykle - føler det ikke er "trening" nok. Må liksom løpe for å få nok ut av det føler jeg. Så får vel bar fortsette med det da. Men er styrketrening effektivt for å få mindre fett? I tillegg til litt jogging og gåing? Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
Gjest nysgjerrigp Skrevet 16. juli 2012 #4 Skrevet 16. juli 2012 (endret) Hater å sykle - føler det ikke er "trening" nok. Må liksom løpe for å få nok ut av det føler jeg. Så får vel bar fortsette med det da. Men er styrketrening effektivt for å få mindre fett? I tillegg til litt jogging og gåing? Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3 Styrketrening er bra. Absoutt. Men du kan ikke erstatte kondisjon med styrke. Styrke bygger muskler som gjør at du brenner mer kalorier på sikt. I tillegg gjør det at du ikke mister muskler når du skal ned i vekt. Det er viktig. Men fortsett med en kombinasjon av jogging og styrketrening du! Det finnes ingen snarvei. Dessuten, du trenger ikke bli klar for å brenne kalorier. Det gjør du bare du går deg en tur. Lykke til! Endret 16. juli 2012 av nysgjerrigp
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #5 Skrevet 16. juli 2012 Styrketrening er bra. Absoutt. Men du kan ikke erstatte kondisjon med styrke. Styrke bygger muskler som gjør at du brenner mer kalorier på sikt. I tillegg gjør det at du ikke mister muskler når du skal ned i vekt. Det er viktig. Men fortsett med en kombinasjon av jogging og styrketrening du! Det finnes ingen snarvei. Dessuten, du trenger ikke bli klar for å brenne kalorier. Det gjør du bare du går deg en tur. Lykke til! Ja, jeg vet. gikk ned nesten 10kg uten å trene for et par år siden. Men har fått behov for å trene mer etterhvert. Gir meg ikke nok å bare gå. Derfor jeg begynte å jogge. Men det har liksom ikke gitt så store resultater. Men tenker kanskje at det hjelper på å trene litt styrke i tillegg Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
Gjest *Maja* Skrevet 16. juli 2012 #6 Skrevet 16. juli 2012 Hvor langt og lenge jobber du? Jogger du ute eller på mølla?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 Hvor langt og lenge jobber du? Jogger du ute eller på mølla? alt for lite:P Varierer litt, løper både ute og litt på mølla. Har en runde på ca 4-5 km ute som jeg løper. Men da må jeg gå litt i oppoverbakker og sånn. Prøver å få til det 3 ganger i uka - pluss at jeg går en del i tillegg. Sist jeg løp på mølle så klarte jeg 30 min i strekk uten å gå - men da var jeg helt helt helt ferdig. Tror nok jeg er i bedre form nå enn da, så skal ta en test på meg selv på mølla en dag og se Men det skal sies at jeg begynte på under scratch i vinter da, så er fornøyd med at det tross alt har vært fremgang og at jeg faktisk klarer å jogge! Det er vel mye "vilja" det står litt på nå også, at jeg blir lei over lengre tid. Nå har jeg tenkt å begynne litt inne på treningsstudio igjen - syns det er litt lettere å presse meg der, og se fremgangen tydligere. Men føler for å trene litt styrke også - beina er jo ikke så verst, men overkroppen er jo kvapsete som et telt. Ellernoe:P Så tar gjerne i mot noen tips - det er mange arm-og overkroppapparater på studioet der jeg er medlem, tok en runde i går og det føles så bra å være støl i dag:D Men hvor fort kan man regne med å se noen resultater av sånt egentlig? Målet mitt er jo som sagt å bli litt strammere/finere og gå ned i vekt. Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
Gjest *Maja* Skrevet 17. juli 2012 #8 Skrevet 17. juli 2012 (endret) Poenget er at om du skal ned i fettprosent så er kardio den mest effektive metoden. Slik du sier du har jogget så er det ikke så effektivt å gå/jogge 2-3 ganger i uka. Det tar selsavgt litt tid å komme i løpeform, men du burde definitivt satse på et skikkelig program slik at løpeformen virkelig kommer på plass. Når løpeformen er på plass SÅ er det virkelig resultater å hente når du jogger jevnt. Alfa Omega er selvsagt et sunt kosthold. Om fettprosenten skal ned MÅ du i kaloriunderskudd, men kostholdet må være bra slik at kroppen fokuserer på å brenne fett og ikke muskler. Du skal da spise gode proteinkilder fra karbonadedeig, egg, kylling(etc), sunt fett fra solsikkeolje/mandler/valnøtter, trege karbs fra grrove kornprodukter, grønnsaker etc. Skulle søtsuget melde seg så spis en boks ananas i egen juice med kanel og revet kokos. Endret 17. juli 2012 av *Maja*
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. juli 2012 #9 Skrevet 17. juli 2012 Du forbrenner mer på kardio men lengre på styrke. Så styrke er virkelig genialt. Man kan ha en forbrenningstid på opptil et døgn etter en økt (en beinhard en). Få en PT til å sette opp et program til deg med de vanlige øvelsene for hele kroppen. Og så kan du spe på med planke hver eneste dag forran TV'n hjemme f.eks.
cornflake_girl Skrevet 17. juli 2012 #10 Skrevet 17. juli 2012 Kombinasjon av styrke og kardio er helt klart best! Og et lite tips, ikke fokuser på vekta, men "mål" heller nedgang i at klær blir for store etc. Muskler veier som kjent mer enn fett Anbefaler deg også å følge et løpsprogram, f.eks. fokusere mye på intervaller en periode frem til løpesformen er såpass at du kan løpe langkjøring uten å dø av det Husk også at lav intensivitet på kardio = brenner mer fett. Om du må stoppe opp for å gå på joggeturer tar jeg som et tegn på at du er i såpass dårlig løpsform at intervaller med gå-pauser (løper du langintervaller, som 4X4, skal ikke arbeidsperioden være hardere enn at du føler at du fint KUNNE løpt et minutt til med samme intensivitet, samtidig skal det være hardt nok til at du ikke klarer å føre en samtale samtidig. Pausene skal være lange nok til at syren blir transportert bort, men ikke så lange at pulsen går for mye ned. Du må prøve deg litt frem, men pauser på 3 min. fungerer for mange) + å gå turer (evt sykle eller svømme) i raskt tempo er beste kardiotreningen. Og å kombinere med styrke er nok det lureste du kan gjøre! Fokuser spesielt på kjerne/stabiliseringsmuskulatur i begynnelsen, legg på øvelser etterhvert, og varier gjerne. Sist men ikke minst, prøv å kose deg med treningen!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #11 Skrevet 17. juli 2012 Poenget er at om du skal ned i fettprosent så er kardio den mest effektive metoden. Slik du sier du har jogget så er det ikke så effektivt å gå/jogge 2-3 ganger i uka. Det tar selsavgt litt tid å komme i løpeform, men du burde definitivt satse på et skikkelig program slik at løpeformen virkelig kommer på plass. Når løpeformen er på plass SÅ er det virkelig resultater å hente når du jogger jevnt. Alfa Omega er selvsagt et sunt kosthold. Om fettprosenten skal ned MÅ du i kaloriunderskudd, men kostholdet må være bra slik at kroppen fokuserer på å brenne fett og ikke muskler. Du skal da spise gode proteinkilder fra karbonadedeig, egg, kylling(etc), sunt fett fra solsikkeolje/mandler/valnøtter, trege karbs fra grrove kornprodukter, grønnsaker etc. Skulle søtsuget melde seg så spis en boks ananas i egen juice med kanel og revet kokos. Ja jeg er vel i dårlig form da, men har jo merket stor fremgang av det jeg har gjort. Som sagt har jeg aldri i mitt liv løpt før, så for meg er det faktisk en stor bragd å klare å løpe halvtime sammenhengene. I begynnelsen døde jeg neste. Etter 3 min. Så litt demotiverende å høre at det ikke er no vits å holde på som jeg gjør nå. Alternativet er jo å ikke trene og 40 min jogging tre ganger i uka MÅ da hjelpe på? Jeg er klar over at kaloriunderskudd er det som teller, har gått ned en god del i vekt før uten å trene, kun ved å gå og fintelling av kalorier. Spiser sunt- tåler ikke gluten/gjær så spiser ikke bakt mat så og si. Men poenget nå er at jeg orker ikke være såååå nazi på kaloriene (har oversikt) men vil gjerne bruke trening for å bikke over på minussiden samt øke sjansene for å få en mer definert og mindre kvapsete kropp. Hva slags "løpsprogram" mener du jeg bør følge da? <br /><br /> Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
Gjest *Maja* Skrevet 17. juli 2012 #12 Skrevet 17. juli 2012 Ja jeg er vel i dårlig form da, men har jo merket stor fremgang av det jeg har gjort. Som sagt har jeg aldri i mitt liv løpt før, så for meg er det faktisk en stor bragd å klare å løpe halvtime sammenhengene. I begynnelsen døde jeg neste. Etter 3 min. Så litt demotiverende å høre at det ikke er no vits å holde på som jeg gjør nå. Alternativet er jo å ikke trene og 40 min jogging tre ganger i uka MÅ da hjelpe på? Jeg er klar over at kaloriunderskudd er det som teller, har gått ned en god del i vekt før uten å trene, kun ved å gå og fintelling av kalorier. Spiser sunt- tåler ikke gluten/gjær så spiser ikke bakt mat så og si. Men poenget nå er at jeg orker ikke være såååå nazi på kaloriene (har oversikt) men vil gjerne bruke trening for å bikke over på minussiden samt øke sjansene for å få en mer definert og mindre kvapsete kropp. Hva slags "løpsprogram" mener du jeg bør følge da? <br /><br /> Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3 Jeg sa ikke at det ikke er vits i å gå/jogge som du gjør nå, men du vil merke mer på resultatet når du først klarer å jogge lengre distanser uten å måtte stoppe for å gå. De fleste begynner slik som du; jeg startet selv med powerwalking som jeg økte med små joggeintervaller for å så presse meg til å løpe lengre og lengre distanser. Poenget er at når jeg først klarte å løpe 7-8 km sammenhengende flere ganger i uka så begynte fettprosenten å rase nedover. I dag løper jeg 4-5 mil i uka, og jeg hadde da ikke løpt på 15 år og pleide å røyke 40 sigaretter om dagen. Med løpeprogram så mener jeg at du skal sette deg nye mål uke etter uke. Ta utgangspunkt i hvor langt du klarer å løpe sammenhengnde i dag, men ikke fokuser så mye på farten enda. Det viktigste er at du har god løpeteknikk. Farten vil komme av seg selv etterhvert som formen blir bedre. Klarer du å løpe 4 km sammenhengende i dag, da skal målet være å løpe 4,5 neste uke osv. Babysteps. Etterhvert som du klarer lengre distanser og ikke blir dødsliten så kan du begynne å øke farten.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #13 Skrevet 18. juli 2012 Jeg sa ikke at det ikke er vits i å gå/jogge som du gjør nå, men du vil merke mer på resultatet når du først klarer å jogge lengre distanser uten å måtte stoppe for å gå. De fleste begynner slik som du; jeg startet selv med powerwalking som jeg økte med små joggeintervaller for å så presse meg til å løpe lengre og lengre distanser. Poenget er at når jeg først klarte å løpe 7-8 km sammenhengende flere ganger i uka så begynte fettprosenten å rase nedover. I dag løper jeg 4-5 mil i uka, og jeg hadde da ikke løpt på 15 år og pleide å røyke 40 sigaretter om dagen. Med løpeprogram så mener jeg at du skal sette deg nye mål uke etter uke. Ta utgangspunkt i hvor langt du klarer å løpe sammenhengnde i dag, men ikke fokuser så mye på farten enda. Det viktigste er at du har god løpeteknikk. Farten vil komme av seg selv etterhvert som formen blir bedre. Klarer du å løpe 4 km sammenhengende i dag, da skal målet være å løpe 4,5 neste uke osv. Babysteps. Etterhvert som du klarer lengre distanser og ikke blir dødsliten så kan du begynne å øke farten. Jeg var på tredemølla for første gang på noen måneder her om dagen (har bare løpt ute i det siste), og da merket jeg at jeg måtte øke farten! Det var litt artig å se. Når jeg løp på mølla sist så hadde jeg ikke sjans til å holde høyere hastighet enn 7,5, men nå måtte jeg skru opp til over 8 for å føle at jeg løp. Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #14 Skrevet 18. juli 2012 Jeg sa ikke at det ikke er vits i å gå/jogge som du gjør nå, men du vil merke mer på resultatet når du først klarer å jogge lengre distanser uten å måtte stoppe for å gå. De fleste begynner slik som du; jeg startet selv med powerwalking som jeg økte med små joggeintervaller for å så presse meg til å løpe lengre og lengre distanser. Poenget er at når jeg først klarte å løpe 7-8 km sammenhengende flere ganger i uka så begynte fettprosenten å rase nedover. I dag løper jeg 4-5 mil i uka, og jeg hadde da ikke løpt på 15 år og pleide å røyke 40 sigaretter om dagen. Med løpeprogram så mener jeg at du skal sette deg nye mål uke etter uke. Ta utgangspunkt i hvor langt du klarer å løpe sammenhengnde i dag, men ikke fokuser så mye på farten enda. Det viktigste er at du har god løpeteknikk. Farten vil komme av seg selv etterhvert som formen blir bedre. Klarer du å løpe 4 km sammenhengende i dag, da skal målet være å løpe 4,5 neste uke osv. Babysteps. Etterhvert som du klarer lengre distanser og ikke blir dødsliten så kan du begynne å øke farten. Hvor lang tid brukte du på å komme dit du er i dag da? Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
Gjest *Maja* Skrevet 18. juli 2012 #15 Skrevet 18. juli 2012 Jeg var på tredemølla for første gang på noen måneder her om dagen (har bare løpt ute i det siste), og da merket jeg at jeg måtte øke farten! Det var litt artig å se. Når jeg løp på mølla sist så hadde jeg ikke sjans til å holde høyere hastighet enn 7,5, men nå måtte jeg skru opp til over 8 for å føle at jeg løp. Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3 Det er kjempebra!!!! Alltid morsomt å se at en blir sterkere og i bedre form. Det går faktisk veldig fort med fremgangen på løpingen om en bare utfordrer seg selv litt Hvor lang tid brukte du på å komme dit du er i dag da? Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3 Jeg hadde jo ikke som mål å bli en jogger. Kom bare til et punkt i powerwalkingen der det rett og slett ikke gav meg nok utfordring. Beina begynte å løpe av seg selv. Hadde da powerwalket ca. 1 år(røykte på denne tiden). Jeg begynte å jogge for ca. 2 år siden(da stumpet jeg også røyken for godt), men da var det få økter og mer på å trene opp løpeteknikk, og med kombinasjon av powerwalking. Begynte så å jogge fast for 1 1/2 år siden. Målet var da å løpe 5 km 4 ganger i uka. Så bare økte jeg på etterhvert som formen ble sterkere. I starten hadde jeg en sammenhengende mil i uka, så ble det 2-3-4-5 sammenhengende mil i uka. Når jeg klarte å løpe flere mil i uka og en mil ble for lett så fokuserte jeg på farten. Rekorden er faktisk mila på 44.23 min. Hvem skulle trodd det da jeg startet og holdt på å dø etter 2 minutter på mølla? Progresjonen ved løping kommer fort. De gangene du tror du holde på å dø den siste kilometeren så har du faktisk ikke nådd bristepunktet; da har du fremdeles mer å hente om du graver litt dypere. Hehe; jeg tenker alltid når jeg peser på slutten og egentlig bare vil slutte: " I sekundet jeg stopper så vet jeg at ubehaget forsvinner og det er da jeg kjenner: Jeg hadde klart mer!" Den psykiske barrieren på hvor mye en klarer er ofte vanskelig å rive ned, men når du først lar kroppen vinne over hodet, det er da du virkelig finner ut hva kroppen kan klare 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #16 Skrevet 18. juli 2012 Mye fine tips altså Men når det gjelder styrketrening - fortrinnsvis på apparater på senteret. Hvor fort kan man regne med å se noe fremgang på det da? Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. juli 2012 #17 Skrevet 18. juli 2012 Mye fine tips altså Men når det gjelder styrketrening - fortrinnsvis på apparater på senteret. Hvor fort kan man regne med å se noe fremgang på det da? Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3 Alt fra en uke til en halvt år. Blir som å spørre om "hvor mye koster en bil". Din innsats er det som betyr noe her. Vil du at det skal synes etter få uker, så får du ta i som faen. Men om du pusler over apparatene, så tar det lang tid.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #18 Skrevet 19. juli 2012 Alt fra en uke til en halvt år. Blir som å spørre om "hvor mye koster en bil". Din innsats er det som betyr noe her. Vil du at det skal synes etter få uker, så får du ta i som faen. Men om du pusler over apparatene, så tar det lang tid. hva må jeg gjøre for å se resultater da? Bør man ha tungt og klare noen få reps eller liitt letter sånn at man klarer mange? Og hvor ofte bør man legge på mer vekt? Jeg mener ikke å bygge store muskler, men hvordan bør jeg gjøre det for å supplere på nedgangen i fettprosent/få mer definert kropp? Det som er planen nå er å gå tre ganger i uka. De to gangene jeg har hatt denne uka så har jeg vært på 10 forskjellie apparater, for både armer, ben, rygg og mage/kjernemuskulatur. Merker det godt i overkroppen at jeg har trent, ikke like mye i beina og magen. MÅ man bli støl for at det skal ha noe effekt? Anonym poster: 84184c7999e4ba9d191fd1bf67e75ef3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. juli 2012 #19 Skrevet 19. juli 2012 Lag deg en konto på www.shapelink.no og fyll ut alle dine fysiske mål der og alle treningsøkter. Så driter du i tidsperspektivet. Så måler du deg hver 14 dag i begynnelsen. Da ser du forskjellen og vet hvor mye du må trene, og hvordan du må trene, for å se forskjell. Du kommer ikke til å få noen svar, som "Det tar 16 1/2 dag å gå ned 3,25 cm rundt livet". Alle er forskjellige og alle har forskjellig utgangspunkt.
Inwe Skrevet 19. juli 2012 #20 Skrevet 19. juli 2012 Har dere treningsveiledere på senteret ditt? Få de til å sett opp et program, gjerne et lett til å begynne med, bruk det i et par uker før du får et vanskeligere et. Du får forsåvidt bedre resultater av å trene med frivekter enn med apperater. Få med deg noen som kan vise deg teknikk de første gangene Er veldig motiverende å trene med frivekter også. Går jo opp i kilo (på vektene) fortere enn svint jo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå