AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #1 Skrevet 15. juli 2012 Jeg har så lenge jeg kan huske, helt siden jeg var barn, hatt komplekser for kroppen min og følt at jeg har vært mye større enn alle andre. Jeg har dog (med unntak av et par år) alltid vært innenfor normalvektig, men aldri slank. I 14-15-årsalderen begynte jeg å slanke meg ved å slutte å spise og det endte med at jeg gikk ned rundt 8 kg på et par måneder (som jeg selvsagt gikk opp igjen i løpet av et års tid). Selv om jeg nå til vanlig anser meg som ei frisk og normal jente som spiser det jeg vil, har jeg de siste årene hatt perioder (ca 1-2 ganger i året) hvor jeg har forsøkt å slanke meg og det ender bestandig med at jeg tar den «enkle løsningen» ved å spise mindre og mindre og/eller kaste opp maten. Jeg VET at dette ikke er bra og jeg synes det er skikkelig flaut at jeg som ei 23 år gammel voksen kvinne fremdeles har perioder hvor jeg holder på slik. Jeg har vel til tross for noen kilo opp og ned de siste årene, hatt en BMI på 23-24,5, altså innenfor normalområde, men nær overvekt. Jeg ønsker nå å gå ned 10 kg UTEN å måtte ty til sulting og oppkast. Jeg tenker at det kan være lettere å forplikte seg til trening og et sunt kosthold hvis jeg er åpen med det mot omverden. Problemet er bare at jeg har det innebygd i meg fra da jeg var 14 år, at jeg må skjule for omverden at jeg slanker meg. Jeg prater derfor aldri om min egen kropp, vekt og slanking, og forsøker å framstå som om jeg ikke bryr meg om slanking, at jeg har et veldig avslappet forhold til mat og at jeg er en «livsnyter» som ikke er redd for å ta seg et kakestykke. Jeg synes rett og slett at det er litt flaut å skulle fortelle folk rundt meg at jeg forsøker å gå ned i vekt når jeg ikke er direkte tykk. Hvordan skal jeg klare å gå ned i vekt på en sunn måte, og hvordan skal jeg klare å legge fra meg tankene om at slanking er et tabu som jeg må holde skjult? Anonym poster: 957260914d5b0cd1b9098819011a800a
Gjest BM2 Skrevet 15. juli 2012 #2 Skrevet 15. juli 2012 Drit i vekten! Få heller en helse og fysikk som gjør at du kan gå, med sekk, over Hardangervidda. En sunn sjel i et sundt legeme er det du oppnår da. Det er MYE bedre en å "være på slankeren". 2
Sissa Skrevet 15. juli 2012 #3 Skrevet 15. juli 2012 Når jeg slanket meg, så sa jeg det ikke til noen andre enn samboeren min. Så slapp jeg å få spørsmål om hvordan det gikk med slankingen, tilfelle jeg ikke klarte det! Jeg klarte å gå ned 8kg, og fikk kommentarer om ''så bra du ser ut?'' ''Har du gått ned i vekt?'' ''Så flink du har vært!''. Og det skikkelig motivasjon for meg! Men så ble jeg gravid, og måtte slutte å slanke meg! Typisk når man får en gangs skyld får det til Det jeg gjorde var å spise sunnere, og trene 3 ganger i uka. Alltid styrke og kondisjon. Hadde ikke så mye fokus på vekta, men heller hvordan jeg følte meg! Lykketil
Gjest avocadoen Skrevet 15. juli 2012 #4 Skrevet 15. juli 2012 Jeg veier litt over 60 kilo, og vil gå ned en 5 kilo tror jeg. Har litt stor mage og litt store lår. Begynte for to uker siden, men har ingen vekt jeg da, så jeg kan ikke se om jeg går ned. Må bare se om magen blir mindre. Jeg sier rett ut til familien min at jeg er på slankern. Det er egentlig bare min mor som synes jeg er for stor. Det har hun sagt siden jeg var 15. Resten av familien synes jeg er helt normal, men at jeg blir for stor om jeg går opp. Men uansett: jeg går til og fra jobb hver dag nå, som tar en halvtime hver vei. Jeg har en ganske fysisk tung sommerjobb, så jeg får trent nok der. Når jeg ikke jobber, trener jeg. Enten ved å gå tur i fjellet, eller ved å løpe på bane. Til høsten skal jeg studere igjen, så da trener jeg på kveldene slik jeg har gjort før. Ellers har jeg et sunt og godt kosthold, men kan unne meg en sjokoladebit av og til. Jeg synes ikke slanking er tabu.
Cherie Skrevet 15. juli 2012 #5 Skrevet 15. juli 2012 Jeg liker ikke begrepet "å slanke seg". Jeg forbinder det med kurer, sulting og mislykkede forsøk. Jeg sa vel ikke noe når jeg begynte, men når folk begynte å bemerke at jeg hadde gått ned og kommentarer som "har du slanket deg" kom, fikk de til svar at jeg har lagt om livet mitt og ja, jeg har gått ned. Jeg tar av, går ned, har endret livet mitt, men slanker meg ikke. Vær åpen om det. Da skjønner verden rundt deg mer av de valgene du tar.....Og er det mennesker det er verdt å ha i livet sitt... så støtter deg deg også!
Que Skrevet 15. juli 2012 #6 Skrevet 15. juli 2012 Hadde ikke noe problem med å innrømme det før, da jeg faktisk VAR overvektig. Jeg var hele tiden klar på at jeg SKULLE tilbake til der jeg var før jeg ble gravid. Nå som jeg faktisk har klart det derimot, er det litt mer skummelt å innrømme at jeg gjerne skulle gått ned 4-5 kg til. Da er jeg sikker på at mange ville rista på hodet, så det holder jeg litt for meg selv.. Sier at jeg nå skal fokusere på å holde meg i form og stramme opp litt der det trengs;p MEN, å sulte seg og/eller kaste opp maten er i hvert fall utrolig dumt.. Spis sunt og vær aktiv, så skal du se at resultatene kommer av seg selv;)
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 15. juli 2012 #7 Skrevet 15. juli 2012 Jeg jobber mot å få en sterkog sunn kropp, og jeg er normalvektig. For at kroppen min skal bli "optimal" må jeg også gå ned noe i fettprosent, fordi jeg har fett på feil steder. Jeg synes det er flaut å si at jeg går ned i vekt. Jeg unngår som regel å si at jeg slanker meg, fokuserer heller at jeg ønsker å komme i form og få en sterk kropp! Det er jo sannheten, jeg bare unnlater å nevne at for å nå målet, må jeg ned i vekt også. Hvis jeg er i situasjoner hvor det er forventet at jeg skal spise, og jeg ikke har plass til flere kalorier den dagen, sier jeg bare at jeg ikke er sulten fordi jeg akkurat spiste før jeg gikk ut av døra. De fleste aksepterer det.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 15. juli 2012 #8 Skrevet 15. juli 2012 Lurer forresten på hvorfor det er flaut/rart å si at man slanker seg når man er normalvektig?
Gjest BM2 Skrevet 15. juli 2012 #9 Skrevet 15. juli 2012 Lurer forresten på hvorfor det er flaut/rart å si at man slanker seg når man er normalvektig? Fordi det er tegn på at en er på vei mot en usunn og forvridd holdning til egen kropp. Folk børe drite totalt i hva de veier, men fokusere på hvilken fysisk og mental form de er i.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 15. juli 2012 #10 Skrevet 15. juli 2012 Fordi det er tegn på at en er på vei mot en usunn og forvridd holdning til egen kropp. Folk børe drite totalt i hva de veier, men fokusere på hvilken fysisk og mental form de er i. Hva om jeg bytter ut ordet "slanke" med "å ha en sunnere livsstil" da? Jeg mente ikke hva som er flaut med å gå ned 5 kilo på suppedietten, jeg mente hva som er flaut med å bytte ut 5 kilo fett ned 5 kilo muskler ved å trene og spise sunt/riktig.
Gjest BM2 Skrevet 15. juli 2012 #11 Skrevet 15. juli 2012 Hva om jeg bytter ut ordet "slanke" med "å ha en sunnere livsstil" da? Jeg mente ikke hva som er flaut med å gå ned 5 kilo på suppedietten, jeg mente hva som er flaut med å bytte ut 5 kilo fett ned 5 kilo muskler ved å trene og spise sunt/riktig. Slanking er en tilfeldig greie folk gjør og så glemmer. Å endre livsstil er mye mer langsiktig og definitivt. Er kun kortsiktige folk som slanker seg.
Scherbatsky Skrevet 16. juli 2012 #12 Skrevet 16. juli 2012 Hater ordet slanking. For det første tror jeg ikke på konseptet "å slanke seg" (kortvarig lykke for å si det sånn), for det andre så fører det så lett til usunne vaner hos unge (spesielt jenter). Å forandre hele livsstilen er det eneste som fungerer. I tillegg så har jeg stor tro på at ihvertfall den typen som jeg er, vil ha større suksess til å gjennomføre og holde seg til det kostholdet hvis man forteller det. Så nå, som jeg virkelig har forandret alt er jeg klar på det og forteller det til alle jeg kjenner og snakker med, hvis det faller naturlig i samtalen. Fordi folk spør gjerne hvordan det går neste gang du ser dem, og jeg har for mye respekt for meg selv til å si "Nei du, det gikk litt rett vest det gitt." Bedre å kunne enten gi dem svare rett foran nesa på dem, eller kunne si "Det går faktisk kjempebra, takk som spør!" Slanking funker ikke. De aller, alle fleste legger på seg vekten igjen, og gjerne noen kilo i tillegg.
Glynis Skrevet 16. juli 2012 #14 Skrevet 16. juli 2012 Hva om jeg bytter ut ordet "slanke" med "å ha en sunnere livsstil" da? Jeg mente ikke hva som er flaut med å gå ned 5 kilo på suppedietten, jeg mente hva som er flaut med å bytte ut 5 kilo fett ned 5 kilo muskler ved å trene og spise sunt/riktig. Det er jo ikke flaut, men det er heller ikke å slanke seg. Slanke seg forbinder jeg med ren vektnedgang. Det er rimelig flaut når man er normalvektig. Jeg synes ikke det er flaut å si at jeg prøver å trene oftere eller spise litt mindre chips selv om jeg er langt unna å ha vektproblemer.
caskerette Skrevet 17. juli 2012 #15 Skrevet 17. juli 2012 Ja, det er litt flaut. Jeg har bra livsstil og er normalvektig, så for å gå ned i vekt er det snakk om ren slanking. Vil jo ikke være kjip i sosiale sammenhenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå