Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med feriepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp
Skrevet

(Fikk desverre ikke postet dette i riktig kategori)

Jeg sa opp jobben min nå i starten av Juli og fant ut at jeg like gjerne tok med feriepenger i sluttoppgjøret, da jeg vil vekk fra firmaet fortest mulig.

Jeg har prøvd å lese meg frem i flere forskjellige forumer om hvordan jeg regner ut feriepengene jeg har tjent opp i år, men får det ikke til.

Det som går igjen hele tiden er at jeg ser på feriepengegrunnlag fra siste lønnslipp og ganger dette med 0,12.

Men hvorfor står det forskjellige summer på feriepengegrunnlag på alle lønnslippene mine?

På noen står det 19 000, en annen står det 18 000 og på den siste jeg fikk nå står det 11 640. Hvorfor er det forskjellige summer? Hvordan kan jeg regne ut dette.

Hvis det er noen hjelp for dere som kan hjelpe meg, så har jeg tjent hittil i år: 118 247 kr.

Håper noen kan gi meg raskt svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

(Fikk desverre ikke postet dette i riktig kategori)

Jeg sa opp jobben min nå i starten av Juli og fant ut at jeg like gjerne tok med feriepenger i sluttoppgjøret, da jeg vil vekk fra firmaet fortest mulig.

Jeg har prøvd å lese meg frem i flere forskjellige forumer om hvordan jeg regner ut feriepengene jeg har tjent opp i år, men får det ikke til.

Det som går igjen hele tiden er at jeg ser på feriepengegrunnlag fra siste lønnslipp og ganger dette med 0,12.

Men hvorfor står det forskjellige summer på feriepengegrunnlag på alle lønnslippene mine?

På noen står det 19 000, en annen står det 18 000 og på den siste jeg fikk nå står det 11 640. Hvorfor er det forskjellige summer? Hvordan kan jeg regne ut dette.

Hvis det er noen hjelp for dere som kan hjelpe meg, så har jeg tjent hittil i år: 118 247 kr.

Håper noen kan gi meg raskt svar!

Feriepenger er 12% av 118 247 ( i tillegg til eventuelle feriepenger opptjent i 2011)

Gjest Buddy
Skrevet

Feriepengegrunnlaget er jo til enhver tid det man "har tjent hittil i år". Skjønner ikke hvordan de 5-sifra beløpene du refererer til kan stå under feriepengegrunnlag, og slett ikke at de fortoner seg mindre og mindre for hver måned.

Dine feriepenger er rett og slett 12% av 118 247 kr.

Gjest Hjelp
Skrevet

Feriepenger er 12% av 118 247 ( i tillegg til eventuelle feriepenger opptjent i 2011)

Tusen takk for svar! Vil det da bli trukket 50% skatt, eller 35% som jeg egentlig har ?

Gjest Buddy
Skrevet

Tusen takk for svar! Vil det da bli trukket 50% skatt, eller 35% som jeg egentlig har ?

Nei, du har jo allerede betalt skatt av de 118 247 kronene.

Gjest gjest17
Skrevet

Tar du ut feriepengene i år betaler du 50% skatt på dem. Uansett får du igjen det du betaler for mye i skatt i år igjen til neste år.

• Liker 1
Gjest Hjelp
Skrevet

Ja tar dem ut med sluttoppgjøret i august. Så da blir det nok 50%. Men tusen takk for svar alle sammen. Er mye klokere nå!

Gjest Gjest
Skrevet

Ja tar dem ut med sluttoppgjøret i august. Så da blir det nok 50%. Men tusen takk for svar alle sammen. Er mye klokere nå!

Du skal ikke betale 50% skatt,men det ordinære skattetrekket ditt ( 35%)

Gjest Gjest
Skrevet

De beregner det som vanlig lønn, så det er absolutt ikke sikkert at du får tilbake skattepengene neste år, sjekket alt dette da min forrige arbeidsgiver betalte de ut uten samtykke. Det er riktig at det trekkes normal skatt av dem om du tar de ut i år, det regnes ikke som biinntekt.

Skrevet

Tråden flyttes. Du må registrere deg for å kunne poste og svare i mange kategorier her inne, og tråder som opprettes i feil kategori blir flyttet eller slettet.

Rainbow81, mod.

Skrevet

De beregner det som vanlig lønn, så det er absolutt ikke sikkert at du får tilbake skattepengene neste år, sjekket alt dette da min forrige arbeidsgiver betalte de ut uten samtykke. Det er riktig at det trekkes normal skatt av dem om du tar de ut i år, det regnes ikke som biinntekt.

Betalte ut uten samtykke? Feriepengene SKAL jo betales ut med siste lønning når du slutter et sted.

• Liker 1
Skrevet

Effektivt sett vil du få tilbake penger på skatten tilsvarende hva du har betalt i skatt på feriepengene. Grunnen til det er at du selvsagt kun skal betale skatt på feriepengene en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Betalte ut uten samtykke? Feriepengene SKAL jo betales ut med siste lønning når du slutter et sted.

Ikke nødvendigvis. Da jeg sluttet i min jobb i fjor så ville jeg vente med å få feriepengene mine til i år fordi det er på en sånn måte feriepengene funker. At du skal ha de til ferien året etter.

Anonym poster: 53f098e181148179ae275c1ad7d570b5

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Da jeg sluttet i min jobb i fjor så ville jeg vente med å få feriepengene mine til i år fordi det er på en sånn måte feriepengene funker. At du skal ha de til ferien året etter.

Anonym poster: 53f098e181148179ae275c1ad7d570b5

Ferielovens ordning er at de skal betales ut med siste ordinære lønning når du slutter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...