Gå til innhold

Barn og sminke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer bare på hvordan andre stiller seg til barn og sminke.

Datteren til kjæresten min er 8 år og har begynt å interessere seg for sminke og følger nøye med når jeg står foran speilet. Hun har noen ganger spurt om å få prøve mascara og øyenskygge. Og da har jeg tatt på henne bare bittelitt, så vidt at det vises.

Hun syntes det var så stas at hun kjøpte seg et sånt sminkesett med øyenskygge, eyeliner, mascara og det inneholdt egentlig alt, for sine egne penger når vi var på ferie.

Jeg tror nok ikke mor eller far tillater at hun bruker sminke til daglig (selv om hun sier at flere i klassen gjør det!), men sånn til lek og for moro skyld er det vell mere ment for. Noe ihvertfall jeg og far synes er helt greit.

Jeg er egentlig bare litt nysgjerrig på hvordan andre familier forholder seg til jenter i huset og sminke? :) Når får de begynne å bruke det osv.

8 år er etter mitt syn alt for tidlig å begynne å bruke det, men for lek og moro er det helt greit.

Anonym poster: 1b10614b229afc7c63604559854a74cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen sminke før ungdomsskolen og da bare litt mascara og lipgloss.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nå fra svært tidlig av sånn tullesminke fra leketøysbutikker da jeg var lita:P Men jeg brukte det jo ikke til vanlig, det var jo nesten bare for å leke med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En i familien sminker sin 4årige datter med mascara. :P Hun ser utrolig snodig ut med lange edderkoppvipper. Hun pleier å ha jevnlige trassekuler med masse grining og snørr og da renner det svarte elver ned ansiktet hennes. Helt tåpelig..

Jeg har hørt at barn (og voksne for den saks skyld) kan få allergier og andre hudplager av sminkebruk. Fatter ikke poenget med å begynne så tidlig med sånt.

Anonym poster: fd36d1a81716e791727d05f2805f28dd

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det var gøy med sminke. Hadde ikke hatt noe problemer med at hun tok på seg sminke til skole etc. Hun kommer til å gå lei uansett når hun finner ut at det tar tid om det skal være pent. Det er bare positivt at hun følger med deg og vil være som deg. Du er et forbilde for henne, så om du synes det blir mye selv kan du jo bare si at "litt leppeglans gjør susen. Du trenger ikke mer fordi du har så pent ansikt fra før" osv.

Gjest Candy Pie
Skrevet

Hadde jeg hatt unger så kunne de fått lov til å sminke seg hjemme om de hadde hatt lyst til det, men ikke gått på skolen med sminke før rundt 6 - 8

Selv begynte jeg med sminke i 8 klasse tror jeg. Synes det er en passe tid jeg

Skrevet

Har ei jente på 8, hun får iallefall ikke bruke sminke! Eller, hun har sånn "barnesminke" som hun har fått i bursdager (kjøpt på lekebutikk) som hun og venninnene kliner seg inn med når de kler seg ut.... Har aldri tatt på henne min sminke!

Størstejenta på 15 bruker litt sminke, men bare mascara og lipgloss....

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt greit. Var selv ei lita sminkedokke da jeg var 9.

Anonym poster: 35939db9694101937907537d9023cc58

Skrevet

Hjemme og på besøk er tilnærmet alt lov, men ute i formelle sammenhenger og som en daglig vane vil jeg ikke tillate at småunger utnytter det jeg anser som tilhørende til 'ungdomslivet'. Alt til sin tid, og det er virkelig ikke nødvendig å kjappe seg med slike vaner, når de stort sett er umulige å unngå senere i livet uansett.

• Liker 2
Skrevet

Nix! De trenger det ikke på noen måter i den alderen. Nysgjerrig eller ei.

Tror jeg var 14-15 da jeg begynte med sminke og synes det var noe herk. Men jeg måtte det fordi de andre jentene brukte det (var som sagt 14), ellers var man venneløs (var som sagt 14...). Man måtte også barbere leggene og under armene. Det var tema i garderoben ifm gym. I dag vet jeg ikke hvor noen av de "vennene" befinner seg, men "sminkeburkaen" bruker jeg dessverre fortsatt.

Nå når jeg selv har fått barn, vurderer jeg å slutte med sminke. Egentlig, _egentlig_ er det jo helt idiotisk å kline kjemikalier i trynet når man tenker over det. Dessuten er det mange som ikke klarer å bruke sminke til å fremheve sine vakre trekk. Jeg tenker særlig på glamour-modell-wannabe-fjortisene... I frykt for at mine barn skal bli slik, skal jeg heller la vær å sminke meg!

Skrevet

Hm, har ikke barn selv, men tror nok jeg hadde satt foten ned for sminke til de ble tenåringer, og selv da hadde jeg nok lagt inn noen restriksjoner.

Husker vi brukte blank lipgloss da vi var ca. 11-12, men :fnise: det var i den villfarelsen at det var lypsyl. Dessuten smakte den godt.

Jeg ble aldri fanget av sminkehysteriet, men vet at svært mange av jentene i klassen brukte mascara og lipgloss da vi begynte på ungdomsskolen så jeg tror det gikk et ganske naturlig skille ved det skolebyttet i grunnen. Kan ikke huske noen som brukte det fast da vi gikk på barneskolen.

Skrevet

Min datter er nå 12, og hun sniker til å sminke seg før hun drar på skolen av og til, men hun vet at jeg ikke liker det. At hun sminker seg for bursdager er greit nå, men det har ikke vært greit mer enn det siste året.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.side2.no/...ticle845612.ece

Disse fire parabenene finnes i blant annet barnesminke og det mangler ennå dokumentasjon fra EUs Vitenskapelige Komite for at de ikke er hormonforstyrrende. Det finnes en mistanke om at de blant annet kan påvirke evnen til å få barn.

I landsdekkende leketøysbutikker som BR og Toys R Us finnes et stort utvalg af farvestrålende barnekosmetik, som inneholder parabenene, skriver avisen.

Jeg var egentlig ikke klar over dette selv, og sminke i seg selv er jo egentlig ganske idiotisk. Barn burde jo tenke at de ikke trenger sminken for å se fin ut. De burde jo tenke at de er fine nok naturlig. :)

Anonym poster: fd36d1a81716e791727d05f2805f28dd

Skrevet

Til lek synes jeg det er helt ok, det synes jeg egentlig uansett alder. Tror ikke det er skadelig så lenge det ikke brukes for ofte. Men å bruke sminke på "ordentlig" er ikke for barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...