Gå til innhold

Fireåringen sier hun vil være gutt..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun vil klippe seg helt kort, hun vil ha badebykse istedet for badedrakt, når noen sier hun er søt blir hun sint for hun vil ikke være søt, men tøff. Hun sier hun vil være gutt.. Jeg tenker at hårklippen og badebuksene ikke er noe problem nå når hun bare er fire, men hvor alvorlig bør jeg ta dette?

Noen flere som har opplevd dette? Noen råd?<br /><br /> Anonym poster: 039894f464f6c25f07a12070faaad56b

Videoannonse
Annonse
Gjest Pheel
Skrevet

La henne få lov til det. Sannsynligvis er det jo bare en periode, en 4-åring kan ikke bestemme seg for noe slikt så tidlig. Tiden vil vise.

• Liker 5
Gjest Bandit
Skrevet

Jeg ville ikke lagt for mye i det enda. Det er mange små barn som har slike perioder. Har hun noen gutter hun ser opp til?

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Hennes beste venn i barnehagen er gutt og hun er liksom lillejenta i en storfamilie med større gutter ( hun har selv bare en bror, men mange fettere og venners guttebarn) så det er kanskje ikke så rart..

Vi har aldri prøvd å dytte på henne verken "jenteting" eller " gutteting" og når det gjelder klær er hun ikke så kresen. Hun kan like gjerne ha en kjole som spidermandrakt..<br /><br /> Anonym poster: 039894f464f6c25f07a12070faaad56b

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt. La henne holde på. Mange unger er innom slike faser uten at det stikker dypere.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sånn var jeg og en periode, storebror var helten!

Lærte meg til og med å tisse stående slik som gutta, gjett om jeg var stolt! :fnise:

Er nå en helt vanlig tobarns mor, gift med en mann, har langt hår og bruker rosa neglelakk ;)

Endret av Leanne
  • Liker 2
Skrevet

Min søster ville bli gutt til hun var ca 10. Nå er hun 22 og sammen med en gutt. Ikke noe galt i å være transe, men hun var jo ikke det. 4 år er jo ikke resten av livet. Vent å se!

• Liker 2
Gjest _La Femme
Skrevet

La henne få utforske det litt! Gi henne badebukser og klipp håret kort om det er det hun ønsker. Du trenger ikke la henne gå i guttegarderober, men bare la henne utforske dette nå. Mange barn leker med tanken om å skifte kjønn. For de aller fleste er det helt uskyldig lek, og det går over etter hvert som barnet vokser. For andre vedvarer denne følelsen, og noen vokser opp og føler at de har "feil" kropp. Det er uansett ingenting du kan gjøre for å forhindre det. Du kan ikke stoppe henne fra å utforske - og tro meg, da blir nok utforskertrangen større også. Lek med det. Hun er bare 4 år!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter de andre. La henne utforske. :)

Kanskje er det en fase, kanskje vil hun faktisk være gutt. Uansett kan ikke dere som foreldre gjøre så mye mer enn å støtte henne som den hun er akkurat nå og legge til rette for at hun får utvikle seg til den personen hun er og ikke den man forventer at hun skal være.

Jeg vet forresten om en gutt som hadde omtrent bare jentebarn i slekta si og nærmeste omgangskrets. Han identifiserte seg sterkt med disse jentene og insisterte på å kle seg i rosa. På karneval kledde han seg ut som prinsesse. Denne fasen varte i 2-3 år (barnehagealder), inntil han fikk seg flere guttevenner. I dag rører han ikke rosa med ildtang en gang.

Anonym poster: 1160defa565e3f287f3e002ca2243b06

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg var liten var jeg veldig guttete. Hadde en storebror jeg så veldig opp til og mange guttevenner så jeg tror det kan ha noe med det å gjøre.

Nå derimot er jeg ganske feminin, så jeg tror det kan være en fase noen småbarn har fordi de ser på kjønn på en helt annen måte. Hvis det ligger noe mer i det så finner du det ut etter hvert, er ihvertfall ikke noe å stresse med.

Foresten: hør på _La Femme! Likte svaret hennes utrolig godt og kunne ikke vært mer enig.

Endret av Lilac
Skrevet

Jeg vet forresten om en gutt som hadde omtrent bare jentebarn i slekta si og nærmeste omgangskrets. Han identifiserte seg sterkt med disse jentene og insisterte på å kle seg i rosa. På karneval kledde han seg ut som prinsesse. Denne fasen varte i 2-3 år (barnehagealder), inntil han fikk seg flere guttevenner. I dag rører han ikke rosa med ildtang en gang.

MIn sønn var overbevist om at han skulle bli jente når han ble stor, akkurat som storesøster! :ler:

Nå er det fotball og aftershave som gjelder.

Det er ganske sannsynlig at dette er noe som går over, og gjør det ikke det må dere nesten se det an når den tid kommer. Foreløpig er hun bare 4, så la henne ha denne fasen i fred inntil videre. Ser for meg at det kan bli mye bråk i heimen dersom dere skal tvinge henne til å ha kjoler og fletter.

• Liker 1
Skrevet

Det er då heilt normalt. La ho vera seg sjølv! Og gje ein på trynet til neste person som seier ho er "søt når ho er sint"... Ærleg talt, kva slags forhistoriske idiotar seier sånt? :klo:

Veldig mange ungar har periodar der dei vil vera det motsatte kjøn. Det beste ein kan gjera, er å ikkje gjere noko som helst. La ungen gå i kleda han/ho vil, leike med kva han/ho vil, og la ungen oppføre seg slik han/ho vil (så lenge han/ho oppførar seg normalt sjølvsagt). Men me burde då verkeleg ha kome lenger i 2012, enn at me tillegg ein spesiell oppførsel til kvart kjøn? Spesielt for så små ungar. Ungane mine får i alle fall lov til å leike med kva dei vil, og kle seg i kva dei vil (alt frå lynet mcqueen-drakt til rosa ballettdrakt) og oppføre seg som seg sjølv, ikkje som ein gut eller ei jente.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Takk for svar. Håret er klippet kort og hun har fått velge seg en badebukse, men ville ha med både den og badedrakten når vi reiser på ferie.

Imli: de sier ikke hun er søt når hun er sint, det er hun som blir sint når de sier hun er søt :)

Hun leker med hva hun vil og kler seg i hva hun vil (der er hun ikke vanskelig enda, så vi får iallefall styrt det så det passer til vær og temperaturer) ( broren står selvfølgelig også fritt til å leke med hva han vil. Klesdrakten er det fremdeles vi som styrer siden han er så liten enda..)

Jeg er ikke egentlig bekymret og svarene jeg har fått bygger opp under det jeg selv så for meg..å la henne holde på uten å gjøre noe ut av det.

Igjen, takk for svar! Ha en fin dag :)<br /><br /> Anonym poster: 039894f464f6c25f07a12070faaad56b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...