AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 mange banneord har jo bunn i religion, men jrg lurer litt p hva de forskjellige ordene egentlig betyr? hvilke sted i norge brukes de mest, og hvorfor? jeg er ung, men lurer veldig på disse ordene. unnskyld hvis noen er stygge osv, men dette tror jeg er viktig å finne ut av! noen vet jeg sånn ca, men vil ha god oversikt om hvorfor de egentlig er banneord og ikke vanlige ord. takk!! helvete jævel fanden faen loke satana, seytan judas søren fuck damn shit dickhead Anonym poster: 373d370b02132a5b337db427fcfbee40
Gjest gjest17 Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 Nå tror jeg ikke at dickhead som banneord har sitt opphav i fra religion da, men men...
yes2yes Skrevet 14. juli 2012 #4 Skrevet 14. juli 2012 Nordlendingene er begavet sånn sett, og deler av min barndom var gjennomsyret av å høre slike formuleringer i hytt og pine. Komisk er det jo alltid å høre en forbannet nordlending, men fortsatt forundrer det meg å høre hva de gjenværende ungene der oppe har lært seg av uttrykk. Skal vi se: Helvete: Det motsatte av himmelen, og er stedet der man kan oppleve evig eller begrenset pine for den urett man bevisst har gjort. Ordet i seg selv er nok ikke mye til banneord, men i hvilken sammenheng man bruker den variere hensikten. Jævel: Moderne ord for 'djevel'. Fanden: Trur dette var originalt et gammel-norskt ord, som beskriv de onde skikkelse. I Abrahamsk-religiøs-sammenheng var det før vanlig at man unngikk å nevne fanden ved sitt sannsyneligvis egentlige navn(til eksempel 'Samaël', 'Azazil', 'Lucifer' og til grads 'Belsebub'), og brukte andre uttrykk som fanden i steden. Å bruke det ondes egentlige navn kunne i beste fall forårsake ulykke for en selv. Faen: Modernisering av 'fanden', og er mer eller mindre en tilkalling på djevelen i religiøs sammenheng. Loke: Denne har jeg ikke hørt bli brukt som banneord, men Loke var i alle fall i norrøn mytologi en av æsene som var beslektet med Odin, og hans funksjon var å lure folk bort fra deres hensikter. Hvorvid han lurte folk til det bedre eller verre forandrer seg fra myte til myte. Satan/Shaytan: ha-satan er hebraisk og shaytan er arabisk, og begge to er betegnelser på enher ond skikkelse som motsetter seg Gud. I kristendommen ble derimot Satan et egennavn på djevelen, og det samme er Iblis i islam. Judas: Judas Iskariot var i følge bibelske fortellinger et av profeten Jesus tolv disipler, og det var han som til slutt forrådte han og handlet mot alt han sto for. 'Judas' som begrep tilsier bedrageri, løgn og falskhet. Søren: En formilding av 'satan' tror jeg, slik som 'fillern' er for 'faen'. Slike delbanneord er det forøvrig å finne overalt, og ofte er de så langt vekk fra originalen at de kan ikke regnes som stygge en gang. Damn: Det er egentlig en forkortelse av 'condemn', som i riktig forstand tilsa at man poengterte at noe eller noen skulle få omfattende straff, eller for å poengtere at neon eller noe er ondsinnet. 'Damn you' blir dermed noe som 'dra til helvete' eller 'forbannelse(og straff) være over deg' De resterende banneordene har i seg selv intet med religion(som dette underforum handler om) å gjøre, men er for det meste populære uttrykk for kjønnsorgan(er), samleie og avføring. 'Herregud' har og blitt brukt i verre kontekster nå til dags, og av prinsipp så bør ikke noen som har tro på Gud, bruke navnet til å markere kvalme eller hat mot andre. 'Herregud for en stygg hund' er i tillegg til å være en usedvanlig frekk bemerkelse, også et misbruk av Guds navn. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå