Gjest BM2 Skrevet 15. juli 2012 #21 Skrevet 15. juli 2012 Takk Semper! Reiselysten ble ikke mindre for å si det pent
SemperFi Skrevet 15. juli 2012 #22 Skrevet 15. juli 2012 Jeg kan slenge noen fra Persepolis opp når jeg kommer hjem fra jobb igjen.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #23 Skrevet 15. juli 2012 Jeg har vært i Jordan. Som jente kan jeg trygt anbefale å reise der alene. Som i alle muslimske land bør du kle deg konservativt for å oppnå respekt og unngå uønsket oppmerksomhet. Det vil si at du må unngå korte skjørt/kjoler, utringning osv. Bare skuldre er greit om du er i turistområdene eller ved kysten. Jeg opplevde aldri å få de samme blikkene der som jeg fikk i Egypt og Dubai. Jordan virket mye mer liberalt og tolerant ovenfor vestlige turister. Et fantastisk land! Anonym poster: 736a36b41b6a7f1f561aa8e98bb8ec2a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #24 Skrevet 15. juli 2012 Syria var på listen til All Hell Broke Lose... Damaskus renner jo over av kulturskatter. Ja, det var en nydelig by, fantastiske bygninger og mosaikker, lokalt kunsthåndverk av høy kvalitet og en vennlig og imøtekommende atmosfære. Uventet for en som husker axis of evil og alt det der. Det er utrolig synd hva som skjer nå. Men jeg tror Libanon skal være ganske likt, bare mer liberalt, og med større naturkontraster. Anonym poster: 24f3f9d53c75ec85c4faf680886ea0a9
Monarabb Skrevet 16. juli 2012 #25 Skrevet 16. juli 2012 Har selv vært på ferie i Iran. Var kun i Tehran og føler i grunn det var litt bortkastet. I følge andre som har vært i landet så er det mye mer hyggelig andre steder. Jeg kunne ikke tenkt meg å reise tilbake. Men da mest pga jeg følte meg som en kriminell og veldig utilpass! Iranerne var veldig hyggelige, men som vestlig følte jeg meg alikevell veldig ukomfortabel med måten man blir behandlet på av politi osv... Men som sagt, kjekt å ha vært der og opplevd måten de har det på også! Man setter veldig pris på hvordan man selv har det...
Gjest BM2 Skrevet 16. juli 2012 #26 Skrevet 16. juli 2012 Har selv vært på ferie i Iran. Var kun i Tehran og føler i grunn det var litt bortkastet. I følge andre som har vært i landet så er det mye mer hyggelig andre steder. Jeg kunne ikke tenkt meg å reise tilbake. Men da mest pga jeg følte meg som en kriminell og veldig utilpass! Iranerne var veldig hyggelige, men som vestlig følte jeg meg alikevell veldig ukomfortabel med måten man blir behandlet på av politi osv... Men som sagt, kjekt å ha vært der og opplevd måten de har det på også! Man setter veldig pris på hvordan man selv har det... Dette er vel den eneste bekymringen jeg har i forhold til Iran. Å bli sett på som en fiende av landet fra de regjerende myndigheter.Har du noen konkrete eksempler, eller var det bare en generell følelse?
SemperFi Skrevet 16. juli 2012 #27 Skrevet 16. juli 2012 Har selv vært på ferie i Iran. Var kun i Tehran og føler i grunn det var litt bortkastet. I følge andre som har vært i landet så er det mye mer hyggelig andre steder. Jeg kunne ikke tenkt meg å reise tilbake. Men da mest pga jeg følte meg som en kriminell og veldig utilpass! Iranerne var veldig hyggelige, men som vestlig følte jeg meg alikevell veldig ukomfortabel med måten man blir behandlet på av politi osv... Men som sagt, kjekt å ha vært der og opplevd måten de har det på også! Man setter veldig pris på hvordan man selv har det... Dette er vel den eneste bekymringen jeg har i forhold til Iran. Å bli sett på som en fiende av landet fra de regjerende myndigheter.Har du noen konkrete eksempler, eller var det bare en generell følelse? Hjelper det hvis jeg sier at jeg blir like dårlig behandlet? Og ca 90% av alle andre iranere som bor i Iran?
Gjest BM2 Skrevet 16. juli 2012 #28 Skrevet 16. juli 2012 Hjelper det hvis jeg sier at jeg blir like dårlig behandlet? Og ca 90% av alle andre iranere som bor i Iran? Det hjelper! Men hvordan oppføre seg for å gli mest mulig lett gjennom landet? Først og fremst Teheran. Vesten sin enorme blokkade gjør meg litt skeptisk til å fly innenriks i Iran. Et eventuelt reisefølge vil bli meg og mine sønner som er i tenårene. Vil vi være et spesielt utsatt reisefølge? Jeg spør fordi jeg ikke aner
SemperFi Skrevet 16. juli 2012 #29 Skrevet 16. juli 2012 Å reise i gruppe blir vell det enkleste, da får dere en guide som kan "passe på". Men jeg reiste alene rundt uten problemer. Folk hører lett at jeg ikke bor fast i Iran. Men jeg gikk som meg selv og snakket for det meste med lokalbefolkningen, de var svært behjelpelige med alt jeg trengte hjelp til, t.o.m fylle ut skjemaer for meg. Jeg anbefaler å fly med Mahan Airlines. http://www.mahan.aero/intro.asp De har ganske fine fly og god service på flyet, jeg snakket Finglish med de, og fikk god hjelp i.o.m at jeg måtte ha med cellegiften med meg.
Alina X Skrevet 16. juli 2012 #30 Skrevet 16. juli 2012 Når du skal ha med sønnene dine så tror jeg ikke de mistenker dere for å være spioner eller lignende..Men du må uansett ta kontakt med iranske amb. i oslo for de må registrere hvem fra Norge som reiser inn i Iran, er noen regler å restriksjoner å følge.Men det finner du ut av på hjemmesiden til ambassaden. her er en kort intro om iran fra kilroy: http://travels.kilroy.no/destinasjoner/midtosten/iran
Monarabb Skrevet 19. juli 2012 #31 Skrevet 19. juli 2012 Dette er vel den eneste bekymringen jeg har i forhold til Iran. Å bli sett på som en fiende av landet fra de regjerende myndigheter.Har du noen konkrete eksempler, eller var det bare en generell følelse? Var på et kjøpesenter i Tehran og ble vinket tilside av noen damer i Hijab. To andre menn med våpen vinket til seg min daværende samboer. Damene pekte og snakket i vei på iransk og var helt klart sure. Jeg ble redd, begynte å grine og syntes alt var meget ubehagelig. Forsto absolutt ingenting! Kjæresten min hadde jeg ikke mulighet til å se hvor var for han hadde de tatt med seg bak et hjørne. Til slutt var det en av de unge guttene i den ene butikken som kom ut og forklarte meg på engelsk at de mente jeg hadde for kort jakke på meg. Dette forsto jeg lite av siden det var en iransk familie som hadde pakket klærne mine og "godkjent" det jeg hadde på meg. Gutten i butikken sa da at de ofte tok vestlige turister til side og fortalte slike ting, mye pga sjalusi over hvor fritt vi har det i våre land. Han snakket til de to damene og jeg fikk da beskjed om å gå hjem. Kjæresten min kom og vi dro. Har i ettertid blitt fortalt at vi mest sannsynlig ble stoppet av "moralpolitiet" og at dette ikke er uvanlig. Hele situasjonen var ubehaelig og veldig skremmende, da jeg ikke hadde kledd meg galt eller gjort noe uanstendig. Vet ikke om dette holder som konkret eksempel? Kan og nevne at vi var vitne til henging av fire menn. Vi så selvsagt ikke på selve hengingen, men havnet midt oppi en folkemengde ved en tilfeldighet og forsto raskt hva som foregikk. Selve hengingen foregikk bare få kvartaler unna der vi bodde. Ikke akkurat et sted jeg ønsker å dra tilbake til....
Monarabb Skrevet 19. juli 2012 #32 Skrevet 19. juli 2012 Hjelper det hvis jeg sier at jeg blir like dårlig behandlet? Og ca 90% av alle andre iranere som bor i Iran? Det vet jeg vel... Men nå var det vel ikke spørsmål om hvordan de ble behandlet osv... Det var et spørsmål om hva jeg syns.. Er jo fullstendig klar over at de har det fælt!
Gjest BM2 Skrevet 19. juli 2012 #33 Skrevet 19. juli 2012 Med andre ord, ikke ting jeg ser spesielt mørkt på. En grunn er at det ikke vil være noen kvinner i mitt reisefølge, en annen at jeg forventer rett og slett ikke annet. Når det kommer til henging så er forskjellen mellom Iran og USA teknologi, i USA tar de det på TV i stede for på torget... Som du også nevnte, det var bare til å gå en annen vei. Jeg tror at så lenge en er forberedt på det så går det helt fint. Har du noe å tilføye SemperFI?
SemperFi Skrevet 21. juli 2012 #34 Skrevet 21. juli 2012 Det er ikke ofte henging på tovet, og det er heller ikke på torvet. Turister blir heller ikke sluppet inn der det er offentlig henging. Jeg kom ihvertfall ikke inn, selv med mitt iranske pass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå