Gå til innhold

Kviser og kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest villrev
Skrevet (endret)

Kviser kan komme av kostholdet man har.

Les her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22419445

Hvorfor endrer ikke flere kostholdet sitt, i stedet for å ta medisiner eller bruke masse penger på hudpleie? Man bør vel heller fjerne årsaken enn å bare fjerne symptomene ?

Endret av villrev
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kosthold har nok noe å si, men genetiske betingelser betyr antakelig mest. Noen vil få kviser uansett, og medisiner vil da kunne være eneste løsning.

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Det er flere forskjellige årsaker til akne, noen ganger er medisiner nødvendig. Men jeg er helt enig at kostholdsendring er mye mer fornuftig enn å gå til hudpleier. Det er fryktelig dyrt og har minimal effekt.

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet

Kosthold har nok noe å si, men genetiske betingelser betyr antakelig mest. Noen vil få kviser uansett, og medisiner vil da kunne være eneste løsning.

Ja det kan sikkert være noen som ikke blir kvitt kvisene med kostholds-endring heller. Men da bør de hvertfall prøve å endre kostholdet først, synes jeg da, før de kjører på med antibiotika eller roaccutane. Det er jo mye bedre for kroppen og helsen å bare legge om kostholdet til et sunnere et, enn å medisinere seg, hvis det er mulig å bli kvitt kvisene på den måten (noe jeg tror det er for de aller fleste).

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mye bedre for kroppen og helsen å bare legge om kostholdet til et sunnere et, enn å medisinere seg, hvis det er mulig å bli kvitt kvisene på den måten (noe jeg tror det er for de aller fleste).

Jeg tror du undervurderer de genetiske årsakene til slike problemer. Det hjelper ikke ofre for dette at folk sier det er deres egen feil fordi de "sikkert bare spiser sånn og sånn drittmat" osv.

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet (endret)

Jeg tror du undervurderer de genetiske årsakene til slike problemer. Det hjelper ikke ofre for dette at folk sier det er deres egen feil fordi de "sikkert bare spiser sånn og sånn drittmat" osv.

Det trenger ikke være drittmat som er årsaken til kvisene, det kan være vanlig mat som melk og andre meieriprodukter, grovbrød osv. Bare at de med kviser kanskje har kropper som tåler den typen mat dårligere, og derfor får de kviser.

Det er jo genetisk, noen kan spise hva de vil og aldri få en kvise. Men selv om det er genetisk tror jeg mange som har kviser kan slippe å ha det hvis de spiser et annet og sunnere (paleo) kosthold.

Uansett skader det ikke å prøve paleo-kosthold hvis man har problemer med kviser vel? Jeg har tenkt å prøve det selv :)

Endret av villrev
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva så? Jeg bruker heller et par lapper i året på huden for å kunne fortsette å spise det jeg selv ønsker og gi meg selv en forfriskende pleie.

Anonym poster: 7b6807eb8c1fdf5bea7f02ca1480ad6f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan skrive under på dette. Jeg spiser LCHF til vanlig, og har null kviser. Hver eneste gang jeg har hatt "pause" og spist for mye sukker og hvetemel så får jeg alltid kviser. Går tilbake til LCHF og ingen flere kviser. For min egen del er jeg ikke i tvil om at kostholdet har mye å si. Fett påvirker ikke kvisene, men sukker gjør. Melkeprotein påvirker ikke kvisene hos meg. Jeg spiser mye fete meieriprodukter til vanlig og som sagt: null kviser.

Anonym poster: 84fce99188cc6db7eea2d67c0ef96e62

• Liker 1
Skrevet

TS, jeg er så enig så enig med deg. Ikke bare når det gjelder kviser, men også andre utfordringer. For noen kan kostholdsendringer gi umiddelbar virkning, mens for andre krever det hardere arbeid med både større endringer, og hjelp i form av lymfebehandlinger, trening, o.l for å få kroppen til å skille ut avfallsstoffer mer effektivt. Også er det ikke bare det man slutter å spise, men mye det man tilfører i kosten også.

Jeg skulle ønske folk tok kosthold langt mer alvorlig og begynte forebygging fremfor å "spise hva de vil når de vil". Det kommer sjeldent uten konsekvenser.

AnonymBruker
Skrevet

Buhu, cry me a river. Hvorfor bryr du deg om hva folk gjør med sitt kosthold? Vil de ha det bedre så klarer de å oppsøke den informasjonen de trenger.

Jeg vil ihvertfall mye heller dø 10 år tidligere med en skål pesto pasta enn det meste av det jeg har sett og prøvd i mitt liv innenfor alle slags kostholdsteorier.

AnonymBruker
Skrevet

Buhu, cry me a river. Hvorfor bryr du deg om hva folk gjør med sitt kosthold? Vil de ha det bedre så klarer de å oppsøke den informasjonen de trenger.

Jeg vil ihvertfall mye heller dø 10 år tidligere med en skål pesto pasta enn det meste av det jeg har sett og prøvd i mitt liv innenfor alle slags kostholdsteorier.

Ingen som tvinger deg til noe vel? Her er det bare snakk om å informere. Det er lov å ha et ønske om å hjelpe vel? Utrolig egoistisk og umodent å angripe folk for å prøve å hjelpe andre.

Og du... pesto er bra for kvisene. Det er veeeldig mye fett i det og nesten ikke karbohydrater.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får kviser av melkeprodukter. Har kuttet det ut fra kostholdet og kvisene som jeg har slitt med i over 15 år er bortevekk, Så ja, for noen kan det virkelig hjelpe å legge om kostholdet.

Skrevet

Det var da voldsomt? Jeg skjønner at du hittil har vært en av de heldige som ikke har vært alvorlig syk. Det er lite som er så forferdelig som å måtte bruke livet sitt på akkurat det, og det er langt lettere å forebygge enn å ta tak i problemet når man har har pådratt seg kroniske og alvorlige diagnoser. Det er forøvrig tull at man ikke kan kose seg med mat selv om man spiser sunt.

• Liker 1
Skrevet

Og du... pesto er bra for kvisene. Det er veeeldig mye fett i det og nesten ikke karbohydrater.

Tja, er man sensitiv for melk er vel neppe pesto (som man ikke lager selv vel og merke) spesiellt bra for kviser.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, er man sensitiv for melk er vel neppe pesto (som man ikke lager selv vel og merke) spesiellt bra for kviser.

Å ja, stemmmer... Det skal jo parmesan i. Tenkte ikke på det siden jeg ikke reagerer på melkeprodukter selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...