AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 Er det noen her som har prøvd super tan frå proteinfabrikken og som kan dele litt erfaring?? Blir en brun av å bruke dei?? kan enn risikere å bli oransj? Anonym poster: 5159c40c7d6706e65b3884c29ab91e8e
Gjest Pheel Skrevet 14. juli 2012 #2 Skrevet 14. juli 2012 Har ikke hørt om "Super tan", men kosttilskudd som inneholder betakaroten har virkning - iallefall til en viss grad. Det er en myte at en blir orange av dette, det er kun et stoff som finnes naturlig i oss og veldig mye annet mat, spesielt mye i gulerøtter (men også annet grønt som ikke har den fargen). Men det er ingen vidunderkur der du blir brun uten soling, det forsterker kun pigmentene dine, slik at du gjerne lettere kan få farge ved soling, og den gjerne varer lenger. Skal du bli brun helt uten sol, må du nok spraye/kreme deg inn med selvbruning, i salong eller hjemme på badet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 Det er ikke en myte, overdreven bruk gjør deg gul. Anonym poster: a699f8d01b632aaeaf466208bbe7d214 1
RugRatzz Skrevet 14. juli 2012 #4 Skrevet 14. juli 2012 Moren min brukte det når vi var i syden. Hun blir ikke så brun til vanlig, men den gangen ble hun helt orange!
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #5 Skrevet 14. juli 2012 Jeg ble guloransje, men har veldig lys hud til vanlig. Kanskje det var derfor? Anonym poster: 5685a8e4885316685a009d7a48f4363e
Braindead Skrevet 14. juli 2012 #6 Skrevet 14. juli 2012 Vil du ha noe som funker kanskje /litt/ingenting prøv feks betakaroten, helt safe og ingen virkning. Vil du ha noe som fungerer (så lenge du vet hva du gjør) prøv Melanotan.
Gjest Pheel Skrevet 14. juli 2012 #7 Skrevet 14. juli 2012 Eh, nei, du blir IKKE gul/orange av betakaroten. Det har overhodet ikke logisk om du vet hva betakaroten er, for det har ingenting med at det gir fargen på f.eks gulerøtter, for bladgrønne grønnsaker inneholder f.eks gjerne like mye som gulerøtter. Det eneste det virker på, er at det omdannes til vitamin A i kroppen og dermed forsterker dine naturlige pigmenter, som igjen gjør at du lettere kan få brunfarge ved soling. Du kan proppe i deg så mye betakaroten-tilskudd du bare vil, du vil ikke få noen farge overhodet (inkludert orange) uten soling. 3
mora Skrevet 14. juli 2012 #8 Skrevet 14. juli 2012 Ingen som har prøvd super tan tablettene?? Betakaroten har jeg prøvd synst ikke at dei hadde noe effekt..
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #9 Skrevet 15. juli 2012 Eh, nei, du blir IKKE gul/orange av betakaroten. Det har overhodet ikke logisk om du vet hva betakaroten er, for det har ingenting med at det gir fargen på f.eks gulerøtter, for bladgrønne grønnsaker inneholder f.eks gjerne like mye som gulerøtter. Det eneste det virker på, er at det omdannes til vitamin A i kroppen og dermed forsterker dine naturlige pigmenter, som igjen gjør at du lettere kan få brunfarge ved soling. Du kan proppe i deg så mye betakaroten-tilskudd du bare vil, du vil ikke få noen farge overhodet (inkludert orange) uten soling. Det er jo du som ikke vet hva betakaroten er, det har oransje pigmenter og er det som gjør gulroten oransje. De grønne grønnsakene blir grønne av klorofyll. Anonym poster: a699f8d01b632aaeaf466208bbe7d214
Gjest Pheel Skrevet 15. juli 2012 #10 Skrevet 15. juli 2012 Det er jo du som ikke vet hva betakaroten er, det har oransje pigmenter og er det som gjør gulroten oransje. De grønne grønnsakene blir grønne av klorofyll. Anonym poster: a699f8d01b632aaeaf466208bbe7d214 Nei, fargen på gulerot har ingenting med betakaroten å gjøre. Tror du virkelig pillene inneholder fargestoffet orange? Tro om igjen, du har misforstått.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #11 Skrevet 15. juli 2012 Nei, fargen på gulerot har ingenting med betakaroten å gjøre. Tror du virkelig pillene inneholder fargestoffet orange? Tro om igjen, du har misforstått. Ugh.. I matvarer brukes betakaroten som fargestoff, e160a. Noe mer du lurer på? Anonym poster: a699f8d01b632aaeaf466208bbe7d214
JohnS Skrevet 15. juli 2012 #12 Skrevet 15. juli 2012 Nei, fargen på gulerot har ingenting med betakaroten å gjøre. Tror du virkelig pillene inneholder fargestoffet orange? Tro om igjen, du har misforstått. Ja, betakaroten er et fargestoff og er svært vanlig i alt av gul-oransje matvarer. Ekstremt inntak fører til hyperkarotenemi som kan gjøre deg guloransje. 1
Gjest Pheel Skrevet 15. juli 2012 #13 Skrevet 15. juli 2012 Ja, betakaroten er et fargestoff og er svært vanlig i alt av gul-oransje matvarer. Ekstremt inntak fører til hyperkarotenemi som kan gjøre deg guloransje. Hvorfor inneholder det da gjerne mer i matvarer som ikke har denne fargen? Lest mye om betakaroten selv, jeg, det eneste jeg finner er at det omdannes til vitamin A som igjen gjerne forsterker dine NATURLIGE pigmenter. Brukt betakaroten i veldig mange år, og aldri fått antydning til å bli orange såklart. Og en får selvsagt heller ikke noen farge av pillene uten soling.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #14 Skrevet 15. juli 2012 Har du hørt om fargeteori? Blandinger av farger gir en annen farge? Uansett gir jeg deg opp. Hva tror du betakaroten er egentlig? Et stoff som ikke gjør annet enn å hjelpe kroppen til å produsere A.vit? Jeg tror ikke et kvekk på at du har lest mye om betakaroten. Da har du lest mye kvakksalveri. http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120501134414.htm Anonym poster: a699f8d01b632aaeaf466208bbe7d214
Gjest Pheel Skrevet 15. juli 2012 #15 Skrevet 15. juli 2012 Har du hørt om fargeteori? Blandinger av farger gir en annen farge? Uansett gir jeg deg opp. Hva tror du betakaroten er egentlig? Et stoff som ikke gjør annet enn å hjelpe kroppen til å produsere A.vit? Jeg tror ikke et kvekk på at du har lest mye om betakaroten. Da har du lest mye kvakksalveri. http://www.scienceda...20501134414.htm Anonym poster: a699f8d01b632aaeaf466208bbe7d214 Grunn til å bli så irritert? Jeg har iallefall lest en del om det, jo, men aldri kommet over at det er fakta at en blir orange av normalt forbruk iallefall. At det kan ha uheldige bivirkninger med et ekstremt høyt inntak er vel en mulighet, som med det meste annet.
Snop Skrevet 15. juli 2012 #16 Skrevet 15. juli 2012 Eh, nei, du blir IKKE gul/orange av betakaroten. Det har overhodet ikke logisk om du vet hva betakaroten er, for det har ingenting med at det gir fargen på f.eks gulerøtter, for bladgrønne grønnsaker inneholder f.eks gjerne like mye som gulerøtter. Det eneste det virker på, er at det omdannes til vitamin A i kroppen og dermed forsterker dine naturlige pigmenter, som igjen gjør at du lettere kan få brunfarge ved soling. Du kan proppe i deg så mye betakaroten-tilskudd du bare vil, du vil ikke få noen farge overhodet (inkludert orange) uten soling. Det er nok du som tar feil her. Du har rett i at betakaroten omdannes til vitamin A, men når man får i seg svært høye doser, blir ikke alt betakaroten omdannet til vitamin A. Overskuddet legger seg derimot blant annet i underhudsfettet og det er dette som gjør at man får farge. Det har ingenting med sol å gjøre. Hilsen ernæringsfysiologi-student som hadde eksamen i bl.a vitamin A og betakaroten i vår 3
Gjest Pheel Skrevet 15. juli 2012 #17 Skrevet 15. juli 2012 Det er nok du som tar feil her. Du har rett i at betakaroten omdannes til vitamin A, men når man får i seg svært høye doser, blir ikke alt betakaroten omdannet til vitamin A. Overskuddet legger seg derimot blant annet i underhudsfettet og det er dette som gjør at man får farge. Det har ingenting med sol å gjøre. Hilsen ernæringsfysiologi-student som hadde eksamen i bl.a vitamin A og betakaroten i vår Ja, som jeg skrev, må vel det være grunnet ekstremt høyt forbruk iallefall, for en blir ikke det med anbefalt dosering av slike piller eller mat. Og overskuddet legger seg i underfettet, ja, men blir fettet orange da, mener du?
JohnS Skrevet 15. juli 2012 #18 Skrevet 15. juli 2012 Hvorfor inneholder det da gjerne mer i matvarer som ikke har denne fargen? Det er flere faktorer som spiller inn på hvilken farge ting har. Gulrot har fargen sin fra betakaroten, men det betyr ikke at alt som inneholder betakaroten er gulrotfarget. Ja, som jeg skrev, må vel det være grunnet ekstremt høyt forbruk iallefall, for en blir ikke det med anbefalt dosering av slike piller eller mat. Det skal betydelige mengder til før man utvikler hyperkarotenemi, ja, og ofte er det også andre faktorer involvert. Og overskuddet legger seg i underfettet, ja, men blir fettet orange da, mener du? Det lagres i fettvev ja, men misfargingen kommer av at fargestoffet setter seg i overhuden (epidermis).
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #19 Skrevet 15. juli 2012 Grunn til å bli så irritert? Jeg har iallefall lest en del om det, jo, men aldri kommet over at det er fakta at en blir orange av normalt forbruk iallefall. At det kan ha uheldige bivirkninger med et ekstremt høyt inntak er vel en mulighet, som med det meste annet. Nå begynner du jo å endre mening. Du skrev jo tidligere at betakaroten ikke har noe med fargen på guleroten å gjøre, eller at pillene ikke inneholder fargestoffet oransje. Anonym poster: a699f8d01b632aaeaf466208bbe7d214 2
Snop Skrevet 15. juli 2012 #20 Skrevet 15. juli 2012 Ja, som jeg skrev, må vel det være grunnet ekstremt høyt forbruk iallefall, for en blir ikke det med anbefalt dosering av slike piller eller mat. Og overskuddet legger seg i underfettet, ja, men blir fettet orange da, mener du? Ja, det blir det. Det er derfor man får oransje farge av betakaroten. Men man trenger ikke ta noen megadoser av betakaroten-tabletter for å få det, man trenger faktisk ikke ta tabletter i det hele tatt, det holder å spise mye mat med betakaroten, men det tar lang tid før fargen begynner å vise, 7-8 uker har jeg lest en plass. Dermed regner jeg absolutt med at normal dosering av betakaroten-tabletter over samme tidsperiode kan ha samme effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå