Gå til innhold

Søthunger!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et kjempeproblem. Er nemlig blitt avhengig av sukker! Jeg MÅ ha noe søtt hver eneste dag ellers får jeg omtrent absinenser. Spiser oxo ekstremt mye potetgull jeg elsker det! Men etterpå har jeg svart samvittighet. Jeg har alltid vært tynn men har lagt på meg endel den siste tiden særlig på magen og har fått sånne stygge håndtak i siden. Hvordan skal jeg klare å slutte å spise så mye godteri og hvordan skal jeg bli kvitt magen og kosehåndtakene? Jeg drar til syden i april og vil være tynn og stram til da og slippe og gå og holde magen inne hele tiden. Hjelper krom, epleeddik og hagebønneekstrakt? Har prøvd epleeddik men følte ikke at det hjalp. Håper jeg får penere hud hvis jeg klarer å begrense den usunne maten til en dag i uka. Har litt uren hud nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Den eneste måten å bli kvitt søthungeren er å bite tennene sammen og slutte å spise søtsaker. 1 uke er tøff, så er det over. Lykke til. Og ja, chrom kan hjelpe.

Skrevet

Jeg vet at mamma spiser krom en gang i blant, når søthungeren tar overhånd. Nå finnes det vel forskjellige typer krom, og jeg vet ikke hvilken av dem som er beregnet på dette, eller om de hjelper alle sammen. Spør i helsekosten, du, de bør vel ha peiling. :)

Skrevet

Jeg sliter med samme problemet.. :(

Har lagt så mye på magen min de siste årene, at jeg nesten ser kronologisk gravid ut.. :(

Det er så vanskelig å droppe søtsaker, skal prøve å skaffe KROM-tabletter, men tviler på at det vil hjelpe. :roll:

Skrevet

Kan dere ikke ha syltetøy på brødskiva når dere likevel har lyst på noe søtt? (jeg pleier det til kaffen) I stedet for sjokolade, wienerbrød el. annet. Dere blir mette og søthungeren forsvinner.

Eller spis en pære, mandarin, jordbær (søte) uten sukker, druer, gule epler...

Tror også et glass saft er bedre enn en hel sjokolade... (inneholder ca. 70 kcal.)

Lettprodukter (med kunstig søtningsstoff) øker bare lysta på mat og søtsaker.

Kvaliteten på kromprodukter kjenner jeg ikke til - men Solaray har gode produkter, deriblant krom.

Skrevet

Det beste er å unngå søt mat - samme om det er godteri eller syltetøy. I tillegg er det veldig lurt å kutte ut all light-brusdrikking.

Vitamintilskudd hjelper litt. Men det beste er å kutte den søte maten fullstendig ut. Det er tøft i begynnelsen, men så venner kroppen seg av med å føle at den vil ha søt mat...

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg prøvde krom som skulle hjelpe mot søtsug men det hjalp ikke i det hele tatt.

Skrevet

Noen nevnte å holde seg vekk fra søtsaker.

Men man klarer jo ikke holde seg vekk fra alt som er søtt?

Ikke i lang tid...

Så hvorfor ikke spise brød med syltetøy (i stedet for brød med ost som inneholder ti ganger mer kalorier enn syltetøyet...) - hvis man ikke vil legge på seg...

Skrevet

Hentet fra linken jeg la ut:

En psykologisk forklaring

En mer nærliggende forklaring på den avhengigheten som mange opplever i forbindelse med sukker, er at sukker er på den innebygde "fy-listen", samtidig som det er forbundet med stor lyst. Lysten på det søte er dypt nedfelt i våre biologiske instinkter, og vi føler stor smaksmessig tilfredsstillelse av søtsaker. Dette dilemmaet skaper en indre konflikt mellom lysten og fornuften.

Fornuften forteller oss at vi ikke må spise sukker, men lysten sier at vi må. Denne spenningen kan via psykologiske mekanismer forårsake en situasjon der man opplever at man er avhengig av sukker på en negativ måte. Mange menneskers psyke er bygget opp slik at jo mer forbudt noe er, jo mer interessant blir det.

Man kan derfor komme inn i en ond sirkel der man får dårlig samvittighet når man gir etter for lysten på noe søtt.

Det fører til enda dårligere samvittighet og enda større indre spenning - med desto større trang som følge.

Omvendt kan man kanskje få et naturlig og avbalansert forhold til sukker og søtsaker generelt, hvis man aksepterer lysten på noe søtt som en naturlig og god ting.

Annen forskning viser at personer med et moderat sukkerinntak spiser generelt mindre fett og er mer normalvektige enn de som enten inntar ekstremt lite eller ekstremt mye sukker. En annen avsløring er at personer med et moderat sukkerforbruk også får dekket sitt vitamin- og mineralbehov. En av årsakene kan være at den søte smaken av sukker gjør det mer fristende å spise for eksempel næringsrike frokostprodukter.

Kanskje vi kan konkludere med at:

Sukker øker velværet, sukker gir ikke avhengighet og

sjokolade er best. Men, alt med måte!

Skrevet
Jeg prøvde krom som skulle hjelpe mot søtsug men det hjalp ikke i det hele tatt.

Jeg har også prøvd krom mot søtsug (for lenge siden), men nå har jeg hørt at det hjelper lite med bare 1 tablett krom for dagen - for den virker bare forebyggende (mot mangel). Hvis man derimot vil bekjempe søtsuget, bør man ta 3 tabletter! Så nå skal jeg gå til innkjøp av krom igjen, og se om det funker denne gangen....

Skrevet

Jeg har prøvd krom med god effekt. Rådet jeg fikk av hun som solgte dette i helskostbutikken var å ta 9 stykker daglig i de første 14 dagene for så å trappe ned til en vedlikeholdsdose på ca 3 daglig.

De 9 tabl. i begynnelsen fordelte jeg på 3 doser. Dette etter råd fra butikken. Da funket det!

Hadde prøvd krom tidligere, men tok da bare 1 daglig slik som det står på pakken, da fungerte det ikke for meg.

Nå vet jeg ikke nok om hva ev. for mye krom gjør mot kroppen, men jeg kjente godt effekten av det, for jeg hadde virkelig problem med stor søthunger. Bruker ikke krom nå, virker som jeg har klart å venne meg av med det å MÅTTE ha sjokolade o.l. hver eneste dag.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg har også prøvd krom mot søtsug (for lenge siden), men nå har jeg hørt at det hjelper lite med bare 1 tablett krom for dagen - for den virker bare forebyggende (mot mangel). Hvis man derimot vil bekjempe søtsuget, bør man ta 3 tabletter! Så nå skal jeg gå til innkjøp av krom igjen, og se om det funker denne gangen....

Jeg tok 2stk morgen og kveld.. Altså 4 om dagen... Ingen effekt.

Skrevet

er noen som sier at det tar tre mndr før krom begynner å virke..... husker ikke hvor jeg har det fra men.......

Skrevet

Det er i hvert fall bedre å kjøpe seg en bitteliten sjokolade når det kniper, enn å holde seg unna til man sprekker og vreker i seg en hel twistpose :tunge1:

Skrevet

Hm kanskje jeg skal prøve krom igjen i større dose. Jeg spiser ganske normalt tror jeg. Spiser en brødskive til frokost, et knekkebrød med ost til mellommåltid på jobben, salat, brødskiver eller knekkebrød til lunch og pastaretter, wokretter eller noe sånt til middag. Spiser sunn mat skjelden rødt kjøtt. Går mye i karbonadedeig, renskåret svinekjøtt, kyllingfilet og scampi. Pølser spiser vi max en dag i mnd. Så jeg syns ikke jeg spiser for lite. MEN drikker mye cola light det går 1,5 l om dagen delt på meg og samboer. Prøver å drikke mye vann og har erstattet colaen på jobben med farris nå. Tar også vitaminer (møllers basic), ginseng og blåbær.

Skrevet

Jeg er også ekstremt avhengig av søtsaker, og spiser hver dag. Nå har jeg begynt å ta korm, og ja, det hjelper på søthungeren, for meg iallfall...! :)

Skrevet

Chrom-balance virker på meg iallefall.

Problemet er bare at jeg lider av spiselyst, ikke sukkerlyst, og da hjelper det ikke for annet enn sukkerbehovet.

*J***** dr***hormonsjukdom*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...