AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 Jeg har en jeg er en "onkel" til, en jente på 5 år, som jeg vil hjelpe økonomisk, i og med at foreldrene ikke har verdens beste økonomi. Må jeg ha et fødselsnummer og/eller foreldrenes samtykke for å opprette kono? Jeg så på en ypperlig konto, fra dnb, hvor pengene som settes inn er øremerket kjøp av bolig Det er jo ikke krise om foreldrene vet det, men jeg hadde planer om å avsløre det hele når jenta skulle konfirmeres, at det skulle komme som en som stor overraskelse da. Anonym poster: 1a43c7d21e8bcea7de776b117deb86b9
smilo Skrevet 14. juli 2012 #2 Skrevet 14. juli 2012 Hvis du skal opprette konto i jentas navn så må foreldrene godkjenne dette tror jeg. (De skattes av renteinntektene) Men hva om du opprette kontoen i ditt navn og senere fører den over til jenta? Det må være enklere. 2
Gjest barista Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 Jeg har en jeg er en "onkel" til, en jente på 5 år, som jeg vil hjelpe økonomisk, i og med at foreldrene ikke har verdens beste økonomi. Må jeg ha et fødselsnummer og/eller foreldrenes samtykke for å opprette kono? Jeg så på en ypperlig konto, fra dnb, hvor pengene som settes inn er øremerket kjøp av bolig Det er jo ikke krise om foreldrene vet det, men jeg hadde planer om å avsløre det hele når jenta skulle konfirmeres, at det skulle komme som en som stor overraskelse da. Anonym poster: 1a43c7d21e8bcea7de776b117deb86b9 Jepp, du MÅ det.. Og i tillegg så vil foreldrene være disponenter på konto, å kunne ta alle pengene. MEN.. Du kan få tak på noe som vi kaller en "bestemorskonto".. Det er ikke øremerket boligsparing, men dette er en konto foreldrene ikke har tilgang til. Det er mye arbeid med en slik konto, så bankene er ikke alltid like glade i en slik konto, men den finnes. Men.. Du må ha foreldre / verger med på åpning av en slik konto også. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #4 Skrevet 14. juli 2012 Jepp, du MÅ det.. Og i tillegg så vil foreldrene være disponenter på konto, å kunne ta alle pengene. MEN.. Du kan få tak på noe som vi kaller en "bestemorskonto".. Det er ikke øremerket boligsparing, men dette er en konto foreldrene ikke har tilgang til. Det er mye arbeid med en slik konto, så bankene er ikke alltid like glade i en slik konto, men den finnes. Men.. Du må ha foreldre / verger med på åpning av en slik konto også. Jo, men pengene er jo øremerket til boligkjøp, og jeg vet at foreldrene ikke vil gjøre det, det må da være mulig å opprette den på en slik måte at jeg har kontroll, frem til jenta fyller 18. Anonym poster: 1a43c7d21e8bcea7de776b117deb86b9
Gjest barista Skrevet 14. juli 2012 #5 Skrevet 14. juli 2012 Jo, men pengene er jo øremerket til boligkjøp, og jeg vet at foreldrene ikke vil gjøre det, det må da være mulig å opprette den på en slik måte at jeg har kontroll, frem til jenta fyller 18. Anonym poster: 1a43c7d21e8bcea7de776b117deb86b9 Nope. Det finnes ikke, dessverre.. Den eneste måten at du har kontroll på pengene, er bestemorskonti..
smilo Skrevet 14. juli 2012 #6 Skrevet 14. juli 2012 Hvorfor ikke lage en konto i din egen nettbank som står på deg frem til jenta skal få pengene?? Da slipper du alt dette ekstraarbeidet, og kun du disponerer den. 6
Lilleba Skrevet 18. juli 2012 #7 Skrevet 18. juli 2012 Ja, gjør som sisnevnte anbefaler. Jeg har gjort det for mitt barnebarn. Det står hennes navn som "navn" på kontoen, men bare jeg har tilgang til den og disponerer den. For at ikke andre skal arve pengene, i tilfelle jeg faller fra, sa banken at jeg bør skrive i testamentet at dette er hennes penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå