AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 Barna og jeg har ønsket oss akvarium en god stund og nå vurderer vi å kjøpe oss et brukt. Det blir da et spleiselag, 200 kr på hver av familiemedlemmene. Blir litt usikker på om det er rett og la ungene være med å betale eller ikke. Jeg tenker at de har godt av det, å se at alt ikke kommer gratis. Likevel så er jeg vant å betale det meste for dem, så når jeg da skal "ta av" pengene deres så er det akkurat som det blir feil. Det jeg håper å lære dem er at alt har en verdi. Man jobber for pengene, sparer og kan så kjøpe noe man har lyst på. Burde foreldre betale slikt alene eller kan det hende barna lærer noe av å være med å spleise? Anonym poster: d96dccc826f1cccc32211fc662c25d0c
Gjest Herr Heftig Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 Akkurat slikt syns jeg foreldre burde betale alene. En lekse om økonomi kan de heller lære av å betale eget lørdagsgodt og klær (når/hvis de blir/er gamle nok).
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #4 Skrevet 14. juli 2012 Ts her: Barna er 8 og 11. De får alt annet, både klær og lørdagsgodter. Pengene de tjener ved å gjøre små oppgaver går som oftest til spill eller leker, sjeldent noe varig. Anonym poster: d96dccc826f1cccc32211fc662c25d0c
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2012 #5 Skrevet 14. juli 2012 Synes godt de kan være med å betale jeg, såfremt de ønsker seg dette like mye som mor Kan hende det bli artigere å hjelpe til med renhold å slikt å hvis de føler de er med å eier en bit av det
Cata Skrevet 14. juli 2012 #6 Skrevet 14. juli 2012 Synes også godt de kan være med å betale. Så lenge det er noe de også ønsker seg sterkt så er jeg enig i symbolverdien av å være med på spleiselaget. (Regner med at du betaler den største andelen uansett.) Som barn ønsket jeg meg veldig en pyntenisse til jul, men den var litt i dyreste laget å ønske seg. Løsningen ble at min far og jeg "spleiset på den". Selv nå i dag er det litt ekstra stas å ta den fram nettopp fordi vi spleiset. 5
Gjest Uanonymbruker Skrevet 14. juli 2012 #7 Skrevet 14. juli 2012 du trenger sikkert ikke ta så mye som 200kr for at de skal skjønne poenget, men jeg syns det er en god ide at de er med å spleiser litt om de vil ha et akvarium 5
Belle de Jour Skrevet 14. juli 2012 #8 Skrevet 14. juli 2012 Da vi kjøpte trampoline var også barna med på å spleise. Det var helt greit for meg, siden jeg hadde så lyst på den trampolina. Foreldre betalte mesteparten uansett. Om 200 kr er mye penger for barn, går det kanskje an å la de jobbe inn pengene ved litt ekstra husvask, plenklipping el? 1
skruf Skrevet 14. juli 2012 #9 Skrevet 14. juli 2012 Jeg ville betalt for akvariumet selv, så kunne heller barna fått brukt pengene sine på å kjøpe seg hver sin fisk som de selv har valgt ut.. 10
solch Skrevet 14. juli 2012 #10 Skrevet 14. juli 2012 Syntes det er greit at dere spleiser. Men forslaget over om at de får kjøpe sine egne fisker syntes jeg var bra Vi gjorde det samme da jeg var liten (var vell 5 år) og trampoline på den tiden var ganske dyrt, for det var ganske nytt på den tiden. Så jeg tror det var slik at jeg betalte 5% søsteren min på 11år betalte 11% og mamma og pappa betalte resten. Kan det stemme at trampoliner kostet rundt 3000 den gang? Var iallefall mye dyrere enn nå. Selv om vi ikke bidro med mye, så bidro vi med litt. Og det var egentlig litt kjekt husket jeg. For da kunne jeg alltid bruke det mot de andre som skulle hoppe på den, at jeg måtte bestemme for jeg hadde vært med å betale på den. Hehe 1
Gjest Regine Skrevet 14. juli 2012 #11 Skrevet 14. juli 2012 Syns det er helt naturlig at barna er med på å betale! Dette er noe alle ønsker seg, og når alle bidrar blir ansvarsfølelsen for vedlikehold etc også mye større. At ungene i tillegg bruker litt egne penger på egen fisk er også lurt, men trenger ikke komme istedenfor spleiselaget. Redselen for å stille krav til barna virker å være fryktelig velutviklet hos altfor mange. Hvorfor skal barna "skånet" fra å være med på de virkelige tingene? TS sier at det de bruker sine penger på egentlig er tull, og ikke varig. Da er det på høy tid at de også ser at penger spart betyr noe varig. Jeg mener g at såpass store unger burde betele sitt eget lørdagsgodt. Det er interessant å se hvor mye mindre som da kjøpes inn, fordi det går utover egne penger. Alltid mye enklere å bruke andres penger enn sine egne.......
kaprifolen Skrevet 14. juli 2012 #12 Skrevet 14. juli 2012 Synes gjerne barna kan være med å betale! Ellers så kan du gjøre slik min venninnes far har gjort, han lærer barna å spare og betale for ting/bidra til å betale selv, samtidig som han setter inn tilsvarende beløp på sparekonto som de får når de blir voksne, uten at de vet det)! Synes det er en fin måte å gjøre det på når man som forelder egentlig har råd til å kjøpe det selv, men vil lære barna verdier. 1
Leifern Skrevet 14. juli 2012 #13 Skrevet 14. juli 2012 Bare bra å la barna lære litt om personlig økonomi "the hard way". 2
Gjest gjest17 Skrevet 14. juli 2012 #14 Skrevet 14. juli 2012 Synes det var en god idè å la dem være med å betale en liten del. Synes også tipset om å velge ut og kjøpe hver sin fisk var bra.
Anglofil Skrevet 14. juli 2012 #15 Skrevet 14. juli 2012 Ser egentlig ikke problemet med at de er med å betale. Da jeg var liten var jeg med og betalte halvparten av min egen seng. Jeg hadde da egentlig fått en ny seng ett år tidligere, men fant jeg ville ha. Da foreslo mine foreldre at jeg måtte betale halvparten selv, hvilket var 2500 kr, og mine foreldre resten. Jeg sparte i to år til den senga. Om ikke annet har jeg fått meg en god lekse i det å virkelig spare til noe man ønsker seg, og tenke gjennom det man faktisk kjøper. Mvh Yvonne 2
Gjest Pheel Skrevet 14. juli 2012 #16 Skrevet 14. juli 2012 Synes det var en god idè å la dem være med å betale en liten del. Synes også tipset om å velge ut og kjøpe hver sin fisk var bra. DET er ikke bra, nei, det skal fagfolk stå for. Men kan selvsagt velge ut av de artene personellet med erfaring sier passer sammen, og ikke minst til størrelsen på akvariet. Synes det bare er bra at barna kan gjøre ting og "spare opp" ved det, for noe de virkelig ønsker seg. 3
Gjest gjest17 Skrevet 14. juli 2012 #17 Skrevet 14. juli 2012 DET er ikke bra, nei, det skal fagfolk stå for. Men kan selvsagt velge ut av de artene personellet med erfaring sier passer sammen, og ikke minst til størrelsen på akvariet. Synes det bare er bra at barna kan gjøre ting og "spare opp" ved det, for noe de virkelig ønsker seg. Arlig talt! Regner med at de leser og planlegger hva de skal ha i tanken da! 2
plix Skrevet 15. juli 2012 #18 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Familier er forskjellige, noen er oppdratt til at foreldre betaler alt helt til de er 16-18år+, mens andre lar barna lære om pengebruk og økonomi fra tidlig alder. Jeg er vant til sistnevnte, og var fra tidlig alder med på både sparing over lang tid til noe jeg ønsket meg, samt spleiselag på litt større ting. Alt i alt var det foreldrene som betalte alt, ettersom min/søsknene mine fikk vår inntekt fra våre foreldre gjennom oppgaver utenom husarbeid. Husarbeid var en selvfølge ettersom vi vokste til. Sitter og smiler med tanke på hvor forskjellig jeg ble oppdratt ift økonomi, sammenlignet med mange jevnaldrende. Men når jeg "ser" meg rundt, så har det ikke gått over stokk og stein for noen. De færreste oppdragelser ift økonomi er direkte feil i mine øyne, men jeg synes litt synd på de som er vant til å få alt servert frem til de er myndig. Det jeg egentlig ville frem til er at jeg synes du TS skal gjennomføre dette spleiselaget innad i familien, og at barna lærer mer av å spleise enn om dere betaler alt Stol på deg selv og tankegangen din, selv om naboen gjør noe annet så betyr det ikke at noen av dere gjør feil- bare det at dere gjør ting forskjellig. Jeg elsket selv å bidra til slike kjøp, selv om det evt betydde sparing over en periode Endret 15. juli 2012 av minibelle 1
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2012 #19 Skrevet 15. juli 2012 Jeg ville betalt for akvariumet selv, så kunne heller barna fått brukt pengene sine på å kjøpe seg hver sin fisk som de selv har valgt ut.. Helt enig :)
Kytro Skrevet 15. juli 2012 #20 Skrevet 15. juli 2012 Jeg ville betalt for akvariumet selv, så kunne heller barna fått brukt pengene sine på å kjøpe seg hver sin fisk som de selv har valgt ut.. veldig enig i dette. da eier de faktisk en fisk alene feks...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå