Gjest usikker Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 Hei! Jeg og kjæresten min har planer om barn i nærmeste framtid, og jeg har vanskeligheter med å forstå disse paragrafene, så jeg spør dere: Om vi bor sammen, han er i jobb og jeg er student, har jeg/vi i det hele tatt krav på noe stønad? Jeg går på arbeidsavklaringspenger grunnet ADD og tar opp fag på skolen. Jeg er 24, han er 27, om det spiller noen rolle.
cogito Skrevet 14. juli 2012 #2 Skrevet 14. juli 2012 For å ha rett på foreldrepenger må du ha vore i arbeid minst 6 av dei siste 10 månadane før permisjonen starter. Arbeidsavklaringspenger er likestilt med å vere i arbeid. Perioden for foreldrepenger er 47 eller 57 veker, avhengig om de velger 100 % eller 80 % dekningsgrad. 3 veker før fødsel og 6 veker etter fødsel er reservert mor. 12 veker er reservert far - fedrekvoten. Far mottar foreldrepenger på grunnlag av eiga lønn. Resten av perioden kan de fordele fritt. Dersom du har hatt rett på støtte frå Lånekassen, kan du også ha rett på foreldrestipend og evt. forsørgjarstipend. Lånekassen stiller ingen krav til progresjon i perioden du mottar foreldrestipend.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå