Rahne Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 Hei, Jeg er en 91-modell som gikk første året mitt med almennfag 2007-2008. Og gjorde det helt ok. Jeg valgte skole på helt feil premisser den gang. Press fra familie og venner samt at jeg var lite selvstendig da denne skolen lå nærmest, avgjorde valget mitt. Jeg var allerede skolelei etter ungdomskolen, uten planer for fremtiden og burde valgt noe mer praktisk som interesserte meg. Som hest, familiedyr eller friluftsliv med påbygg til generell studiekompetanse. Det andre skoleåret 2008-2009 gikk rett vest. Jeg var sliten og deppa, og det viste seg at jeg slet med vitaminmangler og dårlig immunforsvar. Det ble fravær og dårlige resultater. Jeg mistet all motivasjon da jeg ble hengende langt etter de andre. Det manglet grunnlag for å få karakterer i de fleste fag. Derfor ble det til at jeg prøvde å ta opp igjen 2.klasse i 2009-2010, men jeg hadde mistet all motivasjon til å fortsette. Tilretteleggingen var nærmest lik null, da det kun kunne tøyes på innleveringsfrister og that's it. Det fortsatte med mye fravær og lite lekser. Jeg holdt ut til våren, og droppet ut rett før tentamener. Rett og slett sluttet å møte opp og nektet å ha noe mer med skolen og gjøre. Så andreåret ble da selvsagt ikke godkjent. Mai til Oktober 2010 fikk jeg meg praktikantjobb på gård(svart og ulønnet riktignok), før jeg fikk skaffet med ordentlig vikarjobb som barneveileder i barnehage. Der har jeg jobbet fra Desember 2010 og helt til nå. Det har vært en jobb jeg har trivdes veldig bra i, følt meg verdsatt og fått mye mestringsfølelse av. Men samtidig tror jeg ikke dette er noe jeg vil utdanne meg til og jobbe innen. Jeg prøvde å søke meg inn på vgs med hestelinje i annet fylke til høsten 2011, men desverre kom jeg ikke inn. Det var kun hestelinje jeg kunne tenke meg å gå, så jeg takket nei til de andre skolene. Jeg fortsatte bare jobbe i barnehagen. Så prøvde jeg igjen på nytt å søke meg inn nå til 2012. Kom fortsatt ikke inn på førsteønsket, men har takket JA til andreønsket som er landbruk med fordypning i hest 6 timer i uka. Men i søknaden min og svarslippen står det at jeg har mistet min ungdomsrett? Og ettersom hva jeg har skjønt har jeg heller ikke voksenrett. Jeg har jo kommet inn, men jeg blir jo bekymret med tanke på stipend. Skal bo på internat i bondelandet uten særlig bussmuligheter og jeg har ikke førerkort(dårlig økonomi..). Så det å skaffe jobb blir vanskelig, og det er en hard kamp om jobbene på skolen der. Jeg blir 21 i år. Har man ikke ungdomsrett frem til man er 24 år? Og har man ikke mulighet til å ta to friår før man mister ungdomsretten sin? Eller gjelder det ikke for meg av en eller annen grunn? Jeg har jo heller ikke voksenrett. Har jeg havnet i ett slags hull her nå!? Hva har null rett å si for stipend? For i det hele tatt skolegangen min der? Jeg kan ikke ta på meg lån for å gå vgs! Tenker jo å utdanne meg videre. Og evt. ta ett år med folkehøgskole imellom om jeg får råd. Jeg må også forsørge meg selv på vgs. Trenger borteboerstipend for å betale internatplass, og der er også kost inkl. Men jeg står ikke igjen med noe etter det er betalt. Å drive med hest er dyrt, men om jeg skal utdanne meg inne det er det jo selvsagt nødvendig. Hva er mulighetene mine?
Betty2 Skrevet 14. juli 2012 #2 Skrevet 14. juli 2012 Lån og stipend får du så lenge skolen støttes av lånekassen. Borteboer stipend får du dersom du oppfyller borteboer kravene til lånekassen. ellers kan du jo se om det finnes legat ordninger for jord og landbruks skoler. Ser at du søkte vgs i et annet fylke, som vgs elev kommer mann ikke inn i andre fylker, med mindre linjen er landslinje eller de har ledig plass (mangler elever for å starte opp linje) Det som kan få konsekvenser for deg når det gjelder mistet undomsrett, er at du ikke er garantert skoleplass til neste år. du havner bakerst i køen på listen.så jeg foreslår at du står på og jobber for å få bra karakterer, så klatrer du i hvertfall oppover på listen for dem uten rett.
Gjest babyfirefly91 Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 (endret) du har ungdomsrett i 5 år fra det året du begynte på vidergående, så begynte du når du var 16 er siste året med ungdomsrett når du er 21år. MEN har du gått vg1 almennfag og begynner på vg1 design og tekstil (f.eks) får du 1 ekstra år med ungdomsrett. når det kommer til stipend så får du bare lån mener jeg, gikk i klasse med ei som ikke hadde ungdomsrett men heller ikke voksen, men 40% av lånet blir stipend med bestått eksamen. Jeg synes ikke du skal fokusere så mye på lånet du kan jo spare litt slik at du får betalt ned det som blir til lån, men synes du skal fokusere på å få unnagjort vidergående siden du har slitt litt med dette Endret 14. juli 2012 av babyfirefly91
cornflake_girl Skrevet 15. juli 2012 #4 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Det er nok egentlig sånn at du har mistet ungdomsrett, ja (fordi du har påbegynt vgs, ungdomsretten skal brukes innen fem år fra påbegynt). Men skoler kan ta inn elever selv om, såfremt det er kapasitet (jeg var i en lignende situasjon). Så lenge du har skoleplass så blir ikke lånekassa noe problem Lykke til!!! PS! Du kan søke om utvidet ungdomsrett grunnet sykdom (også psykisk, som det høres ut som du slet med), får du trøbbel med skole/lånekasse, så gjør det! Endret 15. juli 2012 av cornflake_girl
hermoine Skrevet 15. juli 2012 #5 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Det går helt fint å ta studielån på vgs Vet om folk som har gjort det, og i tillegg har tatt folkehøgskole og høyere utdanning. Du har vel 8 (?) år du kan få lån fra lånekassa, og det holder til vgs - fhs - bachelor og master hvertfall! Så er det bare å stå på og fullføre det man har begynt på! Hvis du skal ta 2 eller 1 år på vgs da. Men hvis det blir helt utrolig vanskelig, så får du bare pine deg gjennom vgs på hjemstedet ditt og bo hos foreldra dine... Endret 15. juli 2012 av hermoine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå