kokkosmamma Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Hei! så det var en tråd der det ble skrevet om hva folk hadde i skatt, men finner den ikke igjenn... kansje noen har en link? Jeg har så noen spørsmål som går på skatt: jeg har samboer med felles barn, vi har verken bil eller hus, som vi har kjøpt, om det har noe og si... jeg betaler 11 % i skatt og jeg har varig ung ufør. før det ble innvilget hadde jeg kunn en liten jobb et halvt års tid, på eldresenter. min samboer har ikke hatt noen fast jobb på lenge nå, og ikke vert ansatt over lengere periode, han fikk innvilhet midlertidig ung ufør, husker ikke hva skatten hans var på da, eller om skatten ble endret. men så skifftet det navn og heter nå arbeids avklarering, og bet 36 % i skatt... syntes det er drøyt! Hvordan er skatten til dere andre i samme sitvasjon som oss? Ellers om det er andre som har greie på dette spytt gjerne ut! Ang skatten til typen sier Nav det er feil, og folkeregisteret det er riktig... hva bør vi gjøre da?
Miss Independent Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Man skatter 36% av biinntekter. Så hvis samboeren din har registrert den tidligere jobben som hovedinntekt forklarer vel det, det? Fra Skatteetaten: Mottar du penger fra NAV og har spørsmål om skattekort? Har du spørsmål vedrørende om skattekortet er riktig, er det Skatteetaten som skal svare på det. Spørsmål om selve gjennomføringen av trekket rettes til NAV. Du skal ikke levere skattekort til NAV, fordi NAV får skattekortene elektronisk fra Skatteetaten. NAV er ikke alltid informert om at du har annen hovedarbeidsgiver. Har du tabellkort, må du derfor passe på at tabellekortet bare blir brukt hos hovedarbeidsgiveren Les mer på http://www.nav.no/Om...rekk.223617.cms Endret 13. juli 2012 av Miss Independent
kokkosmamma Skrevet 14. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2012 (endret) Man skatter 36% av biinntekter. Så hvis samboeren din har registrert den tidligere jobben som hovedinntekt forklarer vel det, det? Fra Skatteetaten: Jeg syntes det er så vanskelig og lese og sette seg inn og fårstå slike lenker når det offte er mye og lese... den gang han jobbet det var før han var myndig, mulig det har vert litt etter og det er jeg usikker på... men så gikk han på sosialkontoret noen år... så fikk han innvilget midlertidig ung ufør, men det heter nå Arbeidsavklarering. Hva betyr bi inntekt? er det ekstra inntekt mener du? Han har ikke levert skattekort til nav. bare spurte der om det var riktig, det var det ikke trodde dem ganskesikkert og henviste han videre til skatteetaten som tokk en sjapp titt på det og sa det var riktig... jeg er ikke flink til og lese så jeg får ikke lest meg så mye frem til det men vill gjerne finne ut, for det er noe som ikke stemmer! Endret 14. juli 2012 av kokkosmamma
Miss Independent Skrevet 14. juli 2012 #4 Skrevet 14. juli 2012 Skjønner.. Ikke lett å sette seg inn i alt. Biinntekt er ektra inntekt fra en annen arbeidsgiver ja. Skattekontoret sender automatisk skattekort, så det er skattekontoret du må snakke med - som du jo har gjort. Helt enig i at dette høres noe rart ut. Kanskje du/dere skal ringe igjen. Synd å si det, men det kan lønne seg å ringe flere ganger om samme spørsmål, for noen svarer rett og slett feil. Opplevd dette selv. Forklarte han at han ikke jobber på den andre jobben lenger? Høres ut som det er en misforståelse i den sammenheng ? 1
kokkosmamma Skrevet 14. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2012 (endret) Skjønner.. Ikke lett å sette seg inn i alt. Biinntekt er ektra inntekt fra en annen arbeidsgiver ja. Skattekontoret sender automatisk skattekort, så det er skattekontoret du må snakke med - som du jo har gjort. Helt enig i at dette høres noe rart ut. Kanskje du/dere skal ringe igjen. Synd å si det, men det kan lønne seg å ringe flere ganger om samme spørsmål, for noen svarer rett og slett feil. Opplevd dette selv. Forklarte han at han ikke jobber på den andre jobben lenger? Høres ut som det er en misforståelse i den sammenheng ? Han hørte med skattekontoret flere ganger i fjord, og neida var ikke noe feil... så regna han med at han ville få igjenn masse på skatten noe han heller ikke gjorde. bare syntes det er rart at når det er nav som gir oss penger til og leve av så må han betale 36 % i skatt! det var mere en ho ene på nav betalte i skatt sa hun! sa det til broren min, og han sa... HVA!! 24 er det vell han betaler? nei det er 36 sa jeg, og det er det... jeg betaler bare 11 % jeg satt opp selv 1 % ikke at det har så mye og si men da får jeg tilbake litt da Men NÅ har han sluttet og tro at det er feil og bare STOLER på det dem sier dem som har "greie på det"... noe jeg blir litt frustrert over for vi kunne sikkert hatt mere penger... Endret 14. juli 2012 av kokkosmamma
Miss Independent Skrevet 14. juli 2012 #6 Skrevet 14. juli 2012 I og med at han ikke har hatt noe særlig inntekt før - får han minstesats på AAP nå da? Brutto utbetalt 6090 kr hver 14.dag. Med han sitt trekk på 36% blir dette = 2192,4 kr hver 14.dag x 2 = 4384,8 kr netto i mnd. Får han utbetalt 4384,8 kr i måneden?
kokkosmamma Skrevet 14. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 14. juli 2012 (endret) Han får utbetalt litt over 4000 den halve mnd, (nesten 5000) og litt over 5000 dem sisste 14 dagende... Endret 14. juli 2012 av kokkosmamma
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #8 Skrevet 14. juli 2012 Såvidt jeg vet er det da ikke noen spesielle regler for hva man betaler i skatt bare fordi man får penger av nav. Dagpenger, AAP og uføretrygd er da inntekt på linje med lønn, og skatteprosent/fradrag regnes ut fra hvor mye man tjener pr år. Hvor pengene kommer fra i utgangspunktet har ingenting å si. Ellers foreslår jeg at du søker om time hos sosialkurator eller tilsvarende som kan forklare disse tingene for dere på en enkel måte. Anonym poster: 71d68d05d6d484be699e62db93a490e5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #9 Skrevet 14. juli 2012 Han får utbetalt litt over 4000 den halve mnd, (nesten 5000) og litt over 5000 dem sisste 14 dagende... Da jobber han litt? Eventuelt har en tilleggsstønad han får utbetalt en gang i måneden? For AAP er i utgangspunktet samme beløp hver utbetalingsdato. Anonym poster: 71d68d05d6d484be699e62db93a490e5
Leifern Skrevet 14. juli 2012 #10 Skrevet 14. juli 2012 Nå er det jo staten som gir dere pengene dere "betaler" skatt med, da. Kunne vært litt mer takknemlig på oss skattebetalere som sponser "lønna" deres!
Gjest Søgni Skrevet 14. juli 2012 #11 Skrevet 14. juli 2012 Nå er det jo staten som gir dere pengene dere "betaler" skatt med, da. Kunne vært litt mer takknemlig på oss skattebetalere som sponser "lønna" deres! Hva har dette i alle tilfeller med TS' spørsmål å gjøre? Mener du alle som oppretter NAV-relaterte tråder burde avslutte med noen linjer om takknemligheten de føler, eller noe? Eller burde man ikke kunne stille spørsmål om det man ikke forstår i det hele tatt hvis man mottar ytelser fra NAV, kanskje? 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #12 Skrevet 14. juli 2012 Såvidt jeg vet er det da ikke noen spesielle regler for hva man betaler i skatt bare fordi man får penger av nav. Dagpenger, AAP og uføretrygd er da inntekt på linje med lønn, og skatteprosent/fradrag regnes ut fra hvor mye man tjener pr år. Hvor pengene kommer fra i utgangspunktet har ingenting å si. Ellers foreslår jeg at du søker om time hos sosialkurator eller tilsvarende som kan forklare disse tingene for dere på en enkel måte. Anonym poster: 71d68d05d6d484be699e62db93a490e5 Det er faktisk ikke helt riktig, da man som feks uførepensjonist har krav på særfradrag på skatten noe som utgjør ca 32.000 kroner. De betaler også lavere trygdeavgift 4,7% mener jeg det er, mot 7,8% som er det vanlige. Arbeidsavklaringspenger derimot beskattes på lik linje som arbeidsinntekt da de gir pensjonspoeng, synes likevel 36% høres mye ut av så liten inntekt, og spesielt siden TS sier de har felles barn, man har vel da krav på forsørgertillegg. Ser også du sier TS at han var tidligere midlertidig ung uføre, det hele høres så merkelig ut, tenker på hans lille inntekt, fordi unge uføre har jo en garantert minstestønad, så han må ha gått drastisk ned i inntekt pga dette? her er forøvrig en link, men jeg er usikker på når din samboer ble overflyttet fra midlertidig ung uføre til arbeidsavklaringspenger: http://www.nav.no/Ar...¸nad.217387.cms Anonym poster: 51e8daaafed3308db8f0a7c042cb23c3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #13 Skrevet 15. juli 2012 synes likevel 36% høres mye ut av så liten inntekt, og spesielt siden TS sier de har felles barn, man har vel da krav på forsørgertillegg. Anonym poster: 51e8daaafed3308db8f0a7c042cb23c3 Det er ikke alle som forsørger sine barn selv om de har barn, så da faller forsørgertillegget bort. Anonym poster: 71d68d05d6d484be699e62db93a490e5
kokkosmamma Skrevet 16. juli 2012 Forfatter #14 Skrevet 16. juli 2012 Det er ikke alle som forsørger sine barn selv om de har barn, så da faller forsørgertillegget bort. Anonym poster: 71d68d05d6d484be699e62db93a490e5 Det er sant. men lurte på om det hadde noe og si på skatten. det står jo oppført at vi har felles barn uansett om vi forsørger det eller ikke. Unge uføre får mere penger en dem som har vanlig trygd. og til deg lengere oppe som syntes vi bør være mere takknemlig. her har det ikke noe med det og gjøre, men det er regler, men så lurer jeg eller vi da på om di reglende er riktig. dem på NAV sier det er feil. skattekontoret sier det er riktig... så var det og noen lengere oppe som spurte om han har en tileggsjobb, nei det har han ikke. syntes jo det er rart at jeg har over dobbelt så lite skatt som han... Det er jo en god følse og betale skatt, men stusser litt på prosenten som er regnet opp her.
Sulosi Skrevet 16. juli 2012 #15 Skrevet 16. juli 2012 Da jobber han litt? Eventuelt har en tilleggsstønad han får utbetalt en gang i måneden? For AAP er i utgangspunktet samme beløp hver utbetalingsdato. Anonym poster: 71d68d05d6d484be699e62db93a490e5 Han har nok en liten tilleggsstønad, kan være dekning for transport til en aktivitet Nav sender han på. Jeg får variabel utbetaling, uke 1, 3, 5 osv er like "lave" og 2, 4, 6 er like "høye". Dette fordi nav dekker månedskort på bussen og det blir lagt til på annehver utbetaling. TS; Dere får et barnetillegg, hvem får det? Du eller mannen din?
kokkosmamma Skrevet 16. juli 2012 Forfatter #16 Skrevet 16. juli 2012 Han har nok en liten tilleggsstønad, kan være dekning for transport til en aktivitet Nav sender han på. Jeg får variabel utbetaling, uke 1, 3, 5 osv er like "lave" og 2, 4, 6 er like "høye". Dette fordi nav dekker månedskort på bussen og det blir lagt til på annehver utbetaling. TS; Dere får et barnetillegg, hvem får det? Du eller mannen din? tileggstønad har han ikke søkt på, trodde ikke man kunne få det i tilegg? siden vi er to.. det er ingen aktivitet han er avhengi av transport til, fortiden er han bare hjemme. Det er ingen av oss som får barnetiglegg, siden barnet ikke bor her, grunnen til jeg nevnte vi har felles barn er at det står jo oppført, og lurte på om det hadde noe og si på skatten og? han betaler foresten barnebidrag, noe jeg heller ikke fårstår, hvorfor vi ikke skal dele på det??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå