Gå til innhold

Hva skal vi betale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått nabogutten på 13 til å mate dyrene våre mens vi er borte noen dager. Det er snakk om undulater i bur som ikke kan være hos noen andre, så vi må nøye oss med at de får mat og vann. Gutten er ansvarbevisst og moden for alderen, så vi stoler på at han gjør en god jobb. Dessuten har han foreldrene (vi kjenner dem) som backup dersom noe skulle være galt.

I allefall, vi lurer på hva som er fornuftig å gi han i lønn? Det er snakk om fem dager der han skal innom en gang om dagen og gi fuglene mat og vann og bare se til at de har det greit. Jeg tipper selve jobben tar max ti minutter hver gang fra han går ut døra hjemme og til han er tilbake hjemme igjen.

Vi vil at han skal få en grei lønn fordi han er snill som hjelper oss, men samtidig vil vi ikke overdrive og gi ham et urealistisk syn på hva en ungdom på hans alder kan tjene på slike småjobber. Tilsammen vil jobben ta mindre enn en time, men siden det er fordelt over fem dager så synes jeg han bør få litt mer enn om det hadde vært en times arbeid på en dag (han binder seg jo til å være tilgjengelig disse dagene).

Hva ville dere betalt?

Anonym poster: df8db114e23870a441630c6655e3f1e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

500,-

Anonym poster: 118449685a549f303e416784407509d6

Skrevet

Jeg ville ha spurt foreldrene hva de synes er rett å gi sønnen:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ferie...og gutter i hans alder er intr. i å tjene penger. Vanskelig å få jobb i den alderen.

Gi han 500. Ikke at jobben fortjener det, men dere kjenner han, kjenner foreldrene, som for å vise at dere setter pris på han.

Anonym poster: 60d4394c0fcf50fa43f597aea2404ada

• Liker 1
Gjest GetOverIt
Skrevet

Det er ferie...og gutter i hans alder er intr. i å tjene penger. Vanskelig å få jobb i den alderen.

Gi han 500. Ikke at jobben fortjener det, men dere kjenner han, kjenner foreldrene, som for å vise at dere setter pris på han.

Anonym poster: 60d4394c0fcf50fa43f597aea2404ada

Enig i denne

AnonymBruker
Skrevet

Vi har snakket med foreldrene om det, men de synes ikke vi trenger å betale i det hele tatt. De ser det som en slags vennetjeneste. Kanskje mye fordi de ser for seg at de selv stepper inn dersom sønnen av ulike årsaker er forhindret fra å mate fuglene en dag. Men vi synes gutten bør få lønn for jobben, og foreldrene motsetter seg ikke det heller.

500 kr synes jeg er voldsomt mye i forhold til jobben. 2-300 kr høres greit ut. Da er mye av beløpet et "takk for hjelpa", ikke direkte lønn for tida som faktisk brukes.

Men lønna er jo da avhengig av at gutten selv faktisk gjør jobben. Om foreldrene gjør det for ham så er vi enige i at det er en vennetjeneste som vi kan gjengjelde en annen gang. Det må også være en del av avtalen vi gjør med gutten såklart. Hans jobb - hans lønn. Foreldrenes jobb - foreldrenes "lønn".

TS

Skrevet

Jeg ville også gitt en femhundrelapp, så lenge han gjorde jobben sin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også 200-300 kroner høres greit ut. Som du sier så binder han seg til disse dagene. Mer enn 300 syns jeg blir for mye.

Anonym poster: e86c8ef9049b20f3e0f2aa2f3c9a9a88

• Liker 6
Skrevet

Tja, 50 kroner dagen max tenker jeg.

• Liker 2
Gjest chiki
Skrevet

300kr:) Det gir jeg søstrene mine om de mater kattene mens vi er borte en langhelg:) Tar ikke lang tid å mate og gi vann, men de bruker jo tross alt litt tid på å komme seg til og fra huset vårt, i tillegg til at de må være tilgjengelgie

Gjest annemor30
Skrevet

Snuppa her får 500 for 4 dagers hundepass. Hun binder seg de dagene og kan ikke reise bort,så hun er fornøyd hun,jeg syns det er koselig om hun kunne gjort det for å være snill;)

Skrevet

Jeg ville gitt 500 kr, ikke bare fordi han gjør den jobben han gjør, men fordi han da velger å være tilgjengelig i fem dager, og fordi han stiller opp og er ansvarsfull.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Cevita
Skrevet

Jeg synes 500 er litt mye. Ja, han er en flink gutt hvis han gjør dette ordentlig og for en 13åring er det vel fortsatt litt stas å få et par hundrelapper ekstra, men 500 kr for så lite arbeid synes jeg er litt mye. Av og til kan man jo faktisk gjøre naboen en liten "vennetjeneste", enten det er å vanne blomster og ta inn post eller det er å mate undulater. Synes ikke gutten bør få inntrykkav at man får så mye for slike små tjenester. 2-300 kr synes jeg er fint, pluss kanskje en liten souvenir eller noe taxfreesnop (eller annet snop) eller noe sånn :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi avtalt pris med gutten. Han antydet selv 20 kr pr gang, altså 100 kr tilsammen for alle fem dagene. Beskjeden gutt! Så da vi sa vi syntes han fortjente 250 kr (50 kr pr gang) så ble han stor i øynene og kanskje en blanding mellom glad og forlegen. Så mye hadde han absolutt ikke ventet. "Dere trenger ikke gi meg mye, men det er helt greit om dere vil altså" var svaret hans. Søtingen. :)

Så vi er fornøyde med prisen på begge kanter her. 500 kr hadde blitt pinlig mye, tror jeg.

Takk for alle innspill. :)

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

2-300 kr synes jeg er fint, pluss kanskje en liten souvenir eller noe taxfreesnop (eller annet snop) eller noe sånn :)

Takk for tipset, det var en god ide. Skal tenke på den. Vi skal ikke til utlandet eller noe annet spennende sted. Kun noen dager i fred og ro i landlige omgivelser. Men kan jo tenkes at vi kommer over en liten oppmerksomhet vi kan gi.

TS

AnonymBruker
Skrevet

500.

Men så er vi ikke gjerrige her i gården.

Anonym poster: b754262db66b0a2b41cb89c9fcbefdb1

Skrevet

500 Kr, da får gutten et bilde på at arbeid lønner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...