Gå til innhold

Forskjell mellom bioingeniør og biomedisin

Nøkleblom

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å studere og ta en bachlorgrad i biomedisin. Jeg har derfor lest litt om emnet på internett, og bioingeniørstudiet kommer stadig opp. Det kommer frem av det jeg har lest at det nok er forskjell på å ta en bachlor i bioing.fag og i biomedisin - men hva er egentlig forskjellen på studiene, og ikke minst; hva betyr forskjellene når man skal inn i arbeidsmarkedet etter endt studie? Har de to forskjellige muligheter mht. arbeidsplasser/-oppgaver etc?

Kanskje noen som har studert ett av disse?

Beklager min uvitenhet, og på forhånd tusen takk for svar. :);)

Nøkleblom <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil tro hovedforskjellen er autorisasjonen man får som bioingeniør..

Anonym poster: d2a59eb447d057fc1485209c933ab00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bioingeniør er et yrkesrettet profesjonsstudium der du får autorisasjon som helsepersonell og er ment å utføre praktiske oppgaver på et sykehus. Prøvetaking, tilberede prøver for patolog, undersøke prøver, osv. Biomedisin er mer teoretisk og er ikke rettet mot noe spesielt. Det er som mange universitetsutdanninger mer en «form ditt eget yrke»-greie med mulighet for mastergrad og bredere muligheter til forskning og utvikling. Du kan ikke jobbe som bioingeniør på et sykehus med en biomedisinutdannelse, men du kan i hvert fall i teorien inneha andre stillinger på et sykehuslab.

Spørsmålet er egentlig hva du vil. Vil du ha en praktisk veldefinert jobb der hverdagen går ut på å ta, tilberede og analysere prøver, styre maskiner og gjøre grovarbeidet for patologer blir du bioingeniør.

Anonym poster: 90ac8f684cd212fd8d2c2ec144da8547

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vet du hvor man kan jobbe som biomedisiner (bortsett fra på et sykehuslab)? Kan dette gi en stabil arbeidsplass?

Jeg har lest om både biomed. og bioing-fag, men jeg synes absolutt at biomed. høres mest spennende ut. Men er jo veldig avhengi av en stabil arbeidsplass og arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville definitivt gått for bioingeniør, og er sikker på at som bioingeniør kan man få flere jobber enn hva man får som biomedisiner, pga at man som bioingeniør er autorisert. Det er en stor forskjell på dette.

Anonym poster: d2a59eb447d057fc1485209c933ab00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er dét jeg er "redd for" også... :P Men spennende fag begge deler da... :) Og har jo god tid til å velge enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Som nevnt, biomedisin er teoretisk mens bioingeniør er praktisk. Med bioingeniør får du autorisasjon og jobbmuligheter etter 3 år, mens man må ta minimum 5 år for å få jobb med en biomedisingrad. Med en mastergrad blir det hovedsakelig fokus på å jobbe på lab, og ettersom en bioingeniør har "autorisert" labkunnskap (mens en biomedisiner har mer teoretisk), blir  de derfor også mer foretrukket. Det er også mulig å bygge på en master i biomedisin fra bioingeniør.

I mine øyne ville jeg kun gått biomedisin dersom jeg visste jeg ville ta en doktorgrad eller har øye for et spesifikt fagområde, da man har mulighet til å velge enkeltemner innenfor det man har interesse for. Mine venner på biomedisin sier også det ikke er så mange valgemner ved siden av bachelorstudiet, da mange av emnene er forbeholdt farmasiretninger. Kanskje det hadde vært best å gå 3 år farmasi dersom man er mest interessert i legemidler, kjemi og kjemiske prosesser i kroppen og bioingeniør hvis man er mer opptatt av mer praktisk labratoriearbeid, sprøyter/menneskekontakt, bakterier og prøver. Evt. bygge på med en biomedisin bachelor på en av dem.

Anonymkode: 222c2...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...