AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Hei! Driver og skal bestille meg skattekort. Kom opp at 29 prosent var bra nok for mine tall, inntekten i år blir rundt 255000. Da lurer jeg på følgende: - Hvor mye skatter du? - Hvor stor inntekt har du brutto i året? - Gift/barn? - Boliglån? Anonym poster: a212b07e843d295c763711013a415408
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har tabellkort, så vet ikke den eksakte summen. Men jeg tror: - jeg skatter ca 38-40% - brutto inntekt er drøyt 500 000 - Gift, 4 (himla dyre) barn - Boliglån på ca 3,5 mill (boligen er finansiert med over halvparten EK, og mannen tjener det dobbelte av meg. Det er dermed ikke så hodeløst som det kan høres ut) Anonym poster: 4c45e92c37c1b17d7595bc0c000927ea
Anglofil Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 - Hvor mye skatter du? 36% - Hvor stor inntekt har du brutto i året? Ca 250.000 - Gift/barn?Gift, ingen barn - Boliglån? Har kun studielån Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 Skattetrekk 37 % Fastlønn 410.000,- Gift, 2 barn. Ikke huslån. Anonym poster: 370f806b35407541e64e113022713e74
Horge Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Sikker på at dere ikke nå bare ser på prosenttallet på skattekortet? Husk også at forskuddstrekk ikke er det samme som hvor mye du skatter. Jeg har tabellkort, så vet ikke den eksakte summen. Men jeg tror: - jeg skatter ca 38-40% - brutto inntekt er drøyt 500 000 - Gift, 4 (himla dyre) barn - Boliglån på ca 3,5 mill Når man har stort lån og 4 barn, så gir det solide fradrag, så det høres rart ut med tett på 40% skatt. Har du virkelig ikke mer enn omtrent 25 lapper utbetalt, og skatteoppgjøret går i null? Selv om mannen din tar hele rentefradraget, så høres 40% helt urealistisk ut. - Hvor mye skatter du? 36% - Hvor stor inntekt har du brutto i året? Ca 250.000 Ikke tale om. Selv om du ikke har et eneste fradrag, så kan det da umulig bli 36%? Med 250' i året, og ingen andre oppføringer på selvangivelsen, så skal det bli snaue 60' i skatt. Det utgjør i så fall 24%. Edit: Glemte jo meg selv. For 2011 står jeg oppført med et sted mellom 650' og 700' i likningen, og skattet ganske nøyaktig 200', altså omtrent 30% skatt. Endret 13. juli 2012 av Horge 2
Anglofil Skrevet 13. juli 2012 #6 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Ikke tale om. Selv om du ikke har et eneste fradrag, så kan det da umulig bli 36%? Med 250' i året, og ingen andre oppføringer på selvangivelsen, så skal det bli snaue 60' i skatt. Det utgjør i så fall 24%. Jeg sier ikke at det blir det, dette er noe jeg selv har valgt å skatte fordi min lønn varierer veldig. Med andre ord: jeg har selv sagt i fra om at jeg vil skatte 36%. Det er helt riktig at min skatteprosent skal være på ca 24-26%, men jeg tar ikke sjansen på dette fordi jeg tjener såpass variabelt som jeg gjør, dette til tross for fastlønn. Min egentlige fastlønn er på 149000 kr, men jeg har aldri tjent under 250000 kr. Mvh Yvonne Endret 13. juli 2012 av Yvonne
Horge Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 Jeg sier ikke at det blir det, dette er noe jeg selv har valgt å skatte fordi min lønn varierer veldig. Med andre ord: jeg har selv sagt i fra om at jeg vil skatte 36%. Det er mulig å påvirke forskuddstrekket, hvilket du åpenbart har gjort, men man velger ikke hvor mye man vil skatte. Hvis alle kunne velge hva man ville skatte, så hadde det neppe blitt like mye penger i kassa til Jens. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #8 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har minstesats AAP og tabelltrekk, og har forsøkt å gjøre en utregning på inntekt/skatt i prosent per mnd Inntekt: ca 13500 kr/mnd eller 162 000 i året Har forskuddstrekk på ca 21% av dette (men som sagt etter tabell). Er enslig, ingen barn, har bare studielån. Anonym poster: 2cb83bb64ed2a93b853a47f4a9a3f7f9
Anglofil Skrevet 13. juli 2012 #9 Skrevet 13. juli 2012 Det er mulig å påvirke forskuddstrekket, hvilket du åpenbart har gjort, men man velger ikke hvor mye man vil skatte. Hvis alle kunne velge hva man ville skatte, så hadde det neppe blitt like mye penger i kassa til Jens. Det tror jeg vel de fleste også forstår, men hvis du legger godviljen til så tror jeg også du skjønner hva vi andre mener. Dette handler om skattekortet til ts, med andre vil ts vite hva vi andre har i forskuddstrekk, antagelig da for å ikke få baksmell. På folkemunne pleier dette å gå noe sånt som "hva trekker du i skatt" osv. Så skjønner selvsagt jeg, og sikkert de fleste her inne, at vi ikke får gitt mer eller mindre i skatt enn hva som er fastlagt ift den inntekten vi tilslutt ender opp med. Mvh Yvonne 1
Brimi Skrevet 13. juli 2012 #10 Skrevet 13. juli 2012 Går på AAP, og skatter 18% o.O Er ikke gift. Ingen boliglån. Ca 146 000,- i året.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #11 Skrevet 13. juli 2012 - Hvor mye skatter du? 32% - Hvor stor inntekt har du brutto i året? Ca 350 000 - Gift/barn? Nei. - Boliglån? Nei.<br /><br /> Anonym poster: d50cf5d889601b50ea08afa3acbd1857
Horge Skrevet 13. juli 2012 #12 Skrevet 13. juli 2012 Det tror jeg vel de fleste også forstår, men hvis du legger godviljen til så tror jeg også du skjønner hva vi andre mener. Som jeg innledningsvis sier, så er det forskjell på forskuddstrekk og hva man skatter. TS skal bestille seg skattekort, og spør etter hva folk skatter. Da er det revnende likegyldig å få høre hva andre har i forskuddstrekk, det er vitterlig skatten som teller. Dersom du heller ønsker å oppgi forskuddstrekket, så må du i så fall også oppgi avviket du fikk i skatteoppgjøret. Bare bruk deg selv som eksempel, så ser du hvor langt bak mål svaret kan komme. Du sier at du tjener 250', og skatter 36%. Først når jeg påpeker at det er totalt misvisende, så kommer tilleggsopplysningen om at du vil unngå baksmell og derfor har et alt for høyt forskuddstrekk. TS har selv funnet ut at riktig skattesats blir rundt 25%, legger sikkert på noen prosentpoeng i sikkerhetsmargin, og lander da på 29% i forskuddstrekk. Hva skal vedkommende da tro når du sier du skatter 36% på samme inntekt? Her er det for øvrig ikke snakk om å legge noe godvilje til, det er å forklare hva som blir riktig. At TS kanskje ikke helt ser tvetydigheten i eget spørsmål, er ikke noe argument for at svarene skal fordummes - tvert i mot blir det enda viktigere å forklare hva som er korrekt. Ditt svar er en i beste fall en bjørnetjeneste. 4
Anglofil Skrevet 13. juli 2012 #13 Skrevet 13. juli 2012 Som jeg innledningsvis sier, så er det forskjell på forskuddstrekk og hva man skatter. TS skal bestille seg skattekort, og spør etter hva folk skatter. Da er det revnende likegyldig å få høre hva andre har i forskuddstrekk, det er vitterlig skatten som teller. Dersom du heller ønsker å oppgi forskuddstrekket, så må du i så fall også oppgi avviket du fikk i skatteoppgjøret. Bare bruk deg selv som eksempel, så ser du hvor langt bak mål svaret kan komme. Du sier at du tjener 250', og skatter 36%. Først når jeg påpeker at det er totalt misvisende, så kommer tilleggsopplysningen om at du vil unngå baksmell og derfor har et alt for høyt forskuddstrekk. TS har selv funnet ut at riktig skattesats blir rundt 25%, legger sikkert på noen prosentpoeng i sikkerhetsmargin, og lander da på 29% i forskuddstrekk. Hva skal vedkommende da tro når du sier du skatter 36% på samme inntekt? Her er det for øvrig ikke snakk om å legge noe godvilje til, det er å forklare hva som blir riktig. At TS kanskje ikke helt ser tvetydigheten i eget spørsmål, er ikke noe argument for at svarene skal fordummes - tvert i mot blir det enda viktigere å forklare hva som er korrekt. Ditt svar er en i beste fall en bjørnetjeneste. TS spør: - Hvor mye skatter du? - Hvor stor inntekt har du brutto i året? - Gift/barn? - Boliglån?, Og det er det jeg svarer på. Hvis hun lurer på hvorfor jeg "skatter" så mye , eller har så mye forskuddstrekk så regner jeg med at hun har vett nok til å spørre om hvorfor. Som hun også vil se utifra svarene så vil dette variere såpass at hun sikkert klarer å tenke såpass langt at "aha, noen gjør det kanskje fordi inntekten er variabel", og hvis det ikke kommer godt nok frem så kan man, som sagt, spørre. Jeg svarte på spørsmålet, enkelt og greit. Mvh Yvonne 3
Gjest Starlit Skrevet 13. juli 2012 #14 Skrevet 13. juli 2012 Skatter 36 % jeg Veldig greit å få igjenn på skatten hvert år ved å skatte for mye enn for lite^^
Horge Skrevet 13. juli 2012 #15 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Jeg svarte på spørsmålet, enkelt og greit. Du ga et svar, men svaret ditt er feil. Det er forskjell på forskuddstrekk og skatt, og det er viktig å skjønne forskjellen. Dine bidrag i denne tråden går dessverre i feil retning. Du må gjerne mase videre om godvilje, hva folk tror og mener, men det er fremdeles feil. Jeg synes heller du skal tilstrebe å forklare både TS, og alle andre som misforstår, hva som faktisk er riktig. Hvis du skal pirke på ord, så spør forresten TS "Hvor mye skatter du?", hvilket altså ikke er forskuddstrekk. For alt vi vet, så evner TS å skille mellom forskuddstrekk og skatt, og vet at forskuddstrekket er irrelevant. Nettopp derfor er det skatt som etterspørres. I ditt svar så legger du til grunn at TS har stilt spørsmålet mot bedre vitende, og uten å påpeke tvetydigheten i spørsmålets ordlyd, så velger du tvert i mot å "legge godviljen til", hvilket i din verden er å gi det gale svaret. Du sier det bare er å spørre om hvorfor du "betaler så mye skatt", og det er jo nettopp det jeg gjør, for jeg ser det er feil. Hva får deg til å tro at TS "bare skal spørre"? Du figurerer her som moderator, og da blir det faktisk enkelt å ta dine svar for god fisk. Nå tror jo åpenbart heller ikke jeg at TS egentlig ser forskjellen på forskuddstrekk og skatt, for da hadde man presisert enda tydeligere at man ikke etterspør forskuddstrekk, og nettopp derfor starter jeg mitt første innlegg med å forklare at skatt og forskuddstrekk ikke er det samme. Beklageligvis så er det bare å konstatere at de fleste her inne oppgir det vi må anta at er forskuddstrekket sitt, men det blir ikke mer riktig av den grunn. Det er nok heller bare en god indikasjon på at folk flest dessverre kan alt for lite om skatt. Det blir jo neppe noe bedre etter at folk får lest alle de misvisende svarene som kommer her. Endret 13. juli 2012 av Horge
smilo Skrevet 14. juli 2012 #17 Skrevet 14. juli 2012 De fleste som ikke har toppskatt skatter ca 28 % så det spørsmålet er enkelt å svare på. Hva vi trekkes varierer selvfølgelig mye mer.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #18 Skrevet 14. juli 2012 - Hvor mye skatter du? - ~28% i følge siste skatteoppgjør - Hvor stor inntekt har du brutto i året? - 400 000 - Gift/barn? - Nei - Boliglån? - Nei Forskuddstrekket mitt ligger selvsagt høyere enn 28%. Anonym poster: 45a5324d5e75a829ab4903c50f5501a4
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. juli 2012 #19 Skrevet 14. juli 2012 (endret) Har skrivd brev til skatteetaten om at jeg vil melde meg ut av skatten. Venter spent på svar Endret 14. juli 2012 av Evilposelos
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #20 Skrevet 14. juli 2012 Jeg skatter ca 25%, men har forskuddstrekk på 30%. Tjener ca 350.000 i året. Ikke gift/ingen barn. Kun studielån.<br /><br /> Anonym poster: b0720b95b48a5f3b312a462d823643d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå