Gå til innhold

Barnebidrag gjeld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal sette denne, men prøver her.

Jeg er over 18 år, min far har aldri betalt noe barnebidrag til min mor. Så han har gjeld til meg. Det sa ihvertfall nav. Nå har han fått seg en jobb, så regner med de vil finne ut dette og begynne å trekke han penger ?

Vet noen om jeg kan forvente noe av dette ?

Anonym poster: 30f200c79fe395ff1667df32c81011a6

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Du må søke NAV om bidrag hvis du går på videregående. Gjeld han opparbeidet seg før du fylte 18 er til din mor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over 18 år. Nav sa de pengene ville jeg få, hvis han noen gang gjorde opp for seg. Det jeg lurer på er om jeg noen gang kan se disse pengene ?

Skrevet

Det stemmer at dersom han har bidragsgjeld vil denne gå til barnet når du er 18 år. Dersom faren din nå har fått seg jobb bør du ringe til NAV Innkreving på 21051100 og orientere de om at han har fått jobb så de kan starte innkreving av gjelden. Da vil du kunne få noen innbetalinger etterhvert.

Skrevet

Anbefaler å ringe Nav innkreving, fortell hvor faren din jobber (adresse til arbeidsstedet er greitt å vite og gjør jobben enklere for dem). Det kan da settes tvangstrekk og bidraget trekkes fra lønnen hans før utbetaling, dvs at arbeidsgiver får ansvar for å trekke på samme måte som de trekker skatt før utbetaling. I min sak tok det to mnd fra jeg ringte til bidraget begynte å komme inn.

Dersom arbeidsgiver ikke trekker kan Nav innkreving sette sak mot arbeidsgiver, det skal altså mye til at en arbeidsgiver unnlater å følge opp i slike saker.

Skrevet

Pappa er også dårlig til å betale bidrag. I motsetning til din far, tjener min far godt over gjennomsnittet! Står han i gjeld når jeg fyller 18, vil gjelden bli overført til meg.

Du får bare vente og se, men du er nødt å søke om det!

Gjest Adeline*Jouvin
Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal sette denne, men prøver her.

Jeg er over 18 år, min far har aldri betalt noe barnebidrag til min mor. Så han har gjeld til meg. Det sa ihvertfall nav. Nå har han fått seg en jobb, så regner med de vil finne ut dette og begynne å trekke han penger ?

Vet noen om jeg kan forvente noe av dette ?

Samme her. Min far betalte veldig lite bidrag. Men en dag så hadde jeg nesten hele beløpet på konto. Og det var fra nav. Han må da ha fått en.påminnelse eller noe sånn at han måtte betale...

Så det kommer. Selv om min penger kom x antall år etter..

Jeg er nå 23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette. Min far har heller aldri betalt noe for meg. Men mamma har jo fått penger av NAV allikevel. Vet at han skylder rundt 100 000 nå, men det er vel NAV som får disse pengene??

Anonym poster: 8819b1e0617e64b53c84abb8792316e2

Skrevet

Din mor har fått forskudd på bidrag. Forskuddet er som oftest lavere enn det bidraget er.

Eks. bidraget er satt til 1500,- og mor får 800,- i forskudd. Når far så betaler inn bidrag tar NAV 800,- selv og resten på 700,- går til mor. Om han ikke betaler inn så blir det gjeld til mor og til Nav.

Skrevet

Ikke hold pusten mens du venter...Min far har aldri betalt en krone,har klart å snike seg unna ved å flytte rundt og klage på vedtak. Han har bidragsgjeld for tre barn, ingen har sett en krone.( Jeg er 33)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...