pusleline Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Etter at alle nødvendige regninger er betalt, og penger er satt av til mat, drivstoff og andre ting som MÅ betales - hvor mye har dere igjen til klær og andre fornøyelser? Holder på å sette opp budsjett ift å ev kunne ta opp lån i bank, og vil derfor høre med dere om mitt regnestykke er fornuftig :-)
Jadamasa Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 Vi har ca 18000 igjen. Men det vil jo være veldig forskjellig etter hvilken inntekt man har, lån, hvilke utgifter man velger å ha... Vi har for eksempel ikke bil.
Anneline80 Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Hvordan ser regnestykket ditt ut da? Jeg har ca. 13000 igjen når alle faste/mer eller mindre faste utgifter er betalt, dette går til en salig blanding av boligsparing, mat og drikke, underholdning, ferie og fritid, klær, hobby, hygiene og luksus som farging av bryn, frisør osv. Ser nå at du holdt mat utenom - om trekker fra mat og normal sparing, ca 5-6000 i snitt. Mye går til reise/ferie/hobby. Endret 13. juli 2012 av thora
Horge Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 Hvor langt er et tau, og hvor stor er en fisk? Skjønner det dit hen at du ønsker å sammenlikne ditt eget budsjett opp mot hva andre har å rutte med, men da kan det vært lurt å be om svar fra de som har nogenlunde samme utgangspunkt som deg - eller i hvert fall at man oppgir den type informasjon. En god start kan være at du oppgir litt mer info om deg selv, blant annet egen (evt husholdningens) inntekt, alder, antall personer (ikke glem barn) i husholdningen, forventet lånebeløp, om man har bil, studielån etc. Her i huset har vi flexilån, så alle inntekter "forsvinner" i form av umiddelbar nedbetaling på gjeld så fort de ankommer konto. I en gjennomsnittlig måned så nedbetales gjelden med drøye 30.000,-, så man må vel kunne si at det er beløpet som er "til overs". Men når du ikke vet mer om min husholdning, så blir jo den informasjonen ganske meningsløs til ditt regnestykke. 2
DINK Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Vi har samlet 43 000 etter skatt (to inntekter, men vi har lånet og utgifter sammen). Vi betaler rundt 12-13 000 på lånet og omtrent 13 000 i måneden i snitt i faste utgifter, transport, regninger, studielån og sparing. Det gir oss 17 000 igjen som går til mat, dagligvare og alt fra hobbyer og frisør. Delt på to så 8 500 til mat og "fornøyelse" på hver. Men budsjettet til en som bor og skal ha lån alene vil nok se litt annerledes ut. Du kan jo sjekke litt på SIFOs budsjettforslag om du er usikker? Endret 13. juli 2012 av DINK
pusleline Skrevet 13. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har inntekt på ca 20.000,- hvorav ca 10.000,- går til faste regninger som billån, mobil, studielån, litt til sparing, utgifter til bil og andre forventede utgifter gjennom året. Per i dag har jeg ca 8.500,- til bidrag på hus + mat, og det jeg da har igjen er ekstra/til forbruk ellers er det jeg får ekstra fra reiseregning etc... Nå skal jeg etterhvert bli med på huslån og vi skal slå sammen alle felles utgifter. Sp.målet er da hvor mye jeg kan bidra med i fellespotten uten at jeg har 0,- til klær, sko og andre bruksting...?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 Vi har omtrent 60 000 utbetalt etter skatt, og har dårlig råd. Alt er relativt Per måned: Renter er på 9000, skolepenger og barnehage/SFO er på 10000, bidrag er på 8000, billån, strøm og forsikringer er på 6-7000, aktiviteter og utstyr til barna er på 5000. Og så har du bensin, mobil, månedskort, for ikke å snakke om mat, ferie og moro, samt bidrag til ideelle organisasjoner. Klær og frisør en sjelden gang. Og så må vi spare til ferie og nedbetaling av lån. Vi har ingenting til overs, til tross for stor inntekt. Anonym poster: cc2c0032a02612e46478ec4e83b4782b
DINK Skrevet 13. juli 2012 #8 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har inntekt på ca 20.000,- hvorav ca 10.000,- går til faste regninger som billån, mobil, studielån, litt til sparing, utgifter til bil og andre forventede utgifter gjennom året. Per i dag har jeg ca 8.500,- til bidrag på hus + mat, og det jeg da har igjen er ekstra/til forbruk ellers er det jeg får ekstra fra reiseregning etc... Nå skal jeg etterhvert bli med på huslån og vi skal slå sammen alle felles utgifter. Sp.målet er da hvor mye jeg kan bidra med i fellespotten uten at jeg har 0,- til klær, sko og andre bruksting...? Da må du regne ut hva din halvdel av felles utgifter vil bli. Vil den holde seg på 10000 eller vil den synke litt? Også betyr det litt hvor mye dere låner og om dere har tenkt å dele et lån 50/50. Jeg regner med endel av de pengene du bruker på hus+mat faller bort når dere tar opp lån på eget? Må innrømme at jeg sliter litt med å forstå problemstillingen din. Skal du kjøpe deg inn eller skal dere sjekke hvor høyt lån dere kan klare for et nytt kjøp sammen? Dersom du skal kjøpe deg inn, så må du finne ut hva du kan bruke på lån på egen hånd. Tenker litt høyt her. 10000 til regninger, 3000 til din del av husholdning/daglingvare - 7000 igjen. I følge lånekalkulator.no så vil et lån på 1 mill kroner over 25 år, og med 5% rente (man skal alltid ta i litt for å se hva man kan tåle) gi månedlige betalinger på 5900 kroner. Da har du 1000 kroner igjen. Banken kommer også til å sjekke at du kan tåle rentestigning, flere tester om budsjettet ditt tåler en rente på 8%. Med rente på 8% så koster et lån på 1 mill 7700 kr i mnd. Så det sprekker budsjettet ditt og er på smertegrensen. Jeg ville nok sagt at du kan låne 800 000 max med de tallene du presenterer, helt på egen hånd. Med rente på 8% vil det koste deg 6200 i måneden og du vil leve med 800kr "lommepenger" i måneden, og med dagens renter på rundt 3,7% så vil det koste deg rundt 4200 i mnd, og du vil ha 2800 kroner og bruke på deg selv. Men som sagt, jeg vet ikke om jeg forstod problemstillingen helt. Du får leke litt med kalkulatoren selv. http://www.laanekalkulator.no
Anglofil Skrevet 13. juli 2012 #9 Skrevet 13. juli 2012 Ingenting, siden alt jeg har til overs går til sparing. Bruker kun penger på shopping når jeg er ute og reiser. Mvh Yvonne
Medlem Skrevet 13. juli 2012 #10 Skrevet 13. juli 2012 12-13.000 kroner. Da er altså bolig, strøm, forsikringer, telefon, internett, kabeltv, mat, transport og andre relativt faste utgifter dekket. Mye går til fest, reise, og annet morro, mens en del blir helt til overs og spares.
Gjest Trio Skrevet 13. juli 2012 #11 Skrevet 13. juli 2012 Jeg får inn ca. 10.000 kroner i mnd. Ca. 5000 går til faste utgifter. Ca. 1000 går til andre utgifter (Nye sko, nye klær, busskort, kino, mat ute.). Resten spares. Men dette hjelper deg neppe. Om du skal se hvor mye du kan bidra med er det vel best å se hvor mye du selv bruker på slike ting i dag, tenke om du er villig til å gå ned noe i levestandar (eventuelt hvor mye) og så vet du hvor mye du kan bidra med. 1
pusleline Skrevet 13. juli 2012 Forfatter #12 Skrevet 13. juli 2012 Vet jeg må finne ut av hvor mye jeg har å bidra med til lån, faste felles utgifter og mat. Det jeg vel egentlig lurer på er hvor mye dere har igjen til "lommepenger"? Mao hva dere har/trenger til ev klær/sko, bytur, frisør etc og annen "moro"?
Anneline80 Skrevet 13. juli 2012 #13 Skrevet 13. juli 2012 Noter ned absolutt alt du kjøper/bruker penger på de neste 2-3 månedene, da får du en rimelig god oversikt over hvor pengene går. Hvor mye andre bruker på frisør, klær, kosmetikk og ferie hjelper deg strengt tatt ingenting, det er eget forbruk du må se på for å få et realistisk budsjett. Husk å ta høyde for sjeldnere utgifter også, som tannlege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå