AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Naboene har en liten katt, som pleier å trekke litt bort til oss når naboene er borte. Jeg pleier å gi den mat når den jamrer der ute. Jeg har faktisk kjøpt inn mat til den som jeg bruker når jeg innser at den er sulten. (Nei den har ingen allergier, jeg har spurt) Den lager gjerne lyd når jeg lager mat og er veldig kosete.. Naboen har vært borte i snart to uker, og jeg vet sønnen hans skulle ha passet katten, men sønnen har reist bort. De har vinduet oppe, slik at katten kan gå inn der.. Jeg tror katten er ensom, og sitter nå ute i regnet og roper på trappen til naboen, slik den pleier når den vil inn.. Sånn har den sittet i snart to uker. Den har hoppet inn vinduet hos oss, men går ikke inn vinduet til seg selv, virker som den rett og slett er ensom. Fatter ikke hva folk skal med dyr når de ikke er der for dyrene. Dyrene trenger omsorg kos og selskap og er ulykkelige når de blir forlatt av sine familier! Hadde vi ikke hatt allergi og en liten baby så hadde jeg tatt katten inn selv... Dårlig gjort av denne tenåringen å ikke passe katten sin... Anonym poster: 692d51a024987f9392fdbb3b9f663ecd 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 Jeg hadde vært fristet til å varsle mattilsynet. Sånt er på grensen til dyreplageri. Skaffer man seg katt og ikke finner noen til å passe den på et ordentlig vis, kan man faktisk ikke reise bort i to uker. Uansvarlige katteeiere! Anonym poster: b2639e3332b1e58caca68bc864820c7d 1
Strixvaria Skrevet 14. juli 2012 #4 Skrevet 14. juli 2012 Du kan jo gå over til nabogutten å spørre? Kanskje han lærer noe. Vurderer selv å spørre naboen min om noe lignende, da kattungen hennes ser ut til å være veldig mye alene om dagen (den er stort sett ute hver eneste dag), og ikke får noe særlig oppmerksomhet derfra. Han kommer hit og leker med meg i stedet, og er sjelden å se hjemme hos seg selv. Her får han masse oppmerksomhet, men pga. hennes mangel på sosialisering er han ikke noen kosepus (ennå). Synes det er motbydelig å ta til seg dyr man ikke tar vare på, uansett hva slags "unnskyldning" man har. Hvis ikke gutten gjør mine til å ta seg av katten etter å ha fått tilsnakk hadde jeg glatt ringt Dyrebeskyttelsen. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #6 Skrevet 14. juli 2012 De er jo ikke hjemme, og tenåringen skal sannsynligvis være hjemme og passe katten, men han har reist til slekt sannsynligvis. Dårlig gjort..Stakkar katten er jo så ensom, den pleier å sitte hos oss når vi er ute og mjauer, sitter på hagemøblene våre og titter inn vinduet til oss. Jeg elsker katter, og har som sagt et lager med kattemat, samt eget fat til den. Når den kommer og mjauer så får den en pakke med mat og vann i skåla men den er ikke alltid sulten..vil ha kos og selskap, så den liker å sitte sammen med oss ute. Katten virker drektig forresten...Tynn, men med store patter. :/ Anonym poster: 692d51a024987f9392fdbb3b9f663ecd 2
Strixvaria Skrevet 14. juli 2012 #7 Skrevet 14. juli 2012 Snill du er :happy: Vedder på at pusen koser seg masse hos deg. Bare det å bli prata med og kosa litt på kan redde dagen for både mennesker og dyr, tror jeg. Hmm. Da har de altså ikke engang tatt ansvaret med å sterilisere katten sin. Det er vel strengt tatt ikke overraskende, mtp. hvem de har satt som "kattevakt", men allikevel.. *sukk*
Virina Skrevet 15. juli 2012 #9 Skrevet 15. juli 2012 Åh, dakar liten pus - kjenner jeg får helt vondt i hjertet mitt Hvis jeg var deg ville jeg kanskje forsøkt å få tak i telefonnummeret til eierne av katten (om du ikke allerede har det), og sendt dem en sms eller eventuelt ringt og fortalt om observasjonene dine av katten? Fortell dem at den viser tydelige tegn på mistrivsel og at det åpenbart ikke er noen som er innom for å se til den? Da bør det jo strengt talt måtte gå opp et lys for dem, og forhåpentligvis dermed få dem til å kontakte sønnen sin som faktisk fikk ansvaret for å ivareta katten mens de er bortreist? Jeg hadde gitt reint blanke om jeg så i deres øyne måtte være den irriterende naboen som "forstyrret" ferieturen deres ved å ta kontakt - når man selv har valgt å skaffe seg dyr har man også ansvar for å ivareta det! Finnes ingen unnskyldning. 1
Virina Skrevet 15. juli 2012 #10 Skrevet 15. juli 2012 - og forresten veldig fint å høre at du tar deg av pusen i den grad du har mulighet til det, det gleder meg å vite Det trengs helt klart flere som deg! 1
plix Skrevet 15. juli 2012 #11 Skrevet 15. juli 2012 Som de nevner, så bør du varsle mattilsynet. Jeg ville sikkert ikke nevnt for naboene at jeg hadde lagt merke til dette, hvis naboene kunne laget kvalm for meg etter å ha fått tilsnakk fra mattilsynet. Vurder dette også, om du vil involvere naboene før du varsler. Bra at du bryr deg, stakkars katter disse dager det er ferie... Grr!
gerotten Skrevet 15. juli 2012 #12 Skrevet 15. juli 2012 Ring eierne! Si at dersom det ikke skjer noe melder du dem til dyrebekyttelsen! Om du vegrer deg for å gjøre det selv, gjør gladelig jeg det, trenger ikke blande inn deg en gang. Takk for at mennesker som deg finnes. 2
Belima Skrevet 15. juli 2012 #13 Skrevet 15. juli 2012 Katter klarer seg "lenge"uten folk hjemme. Vet noen om ikke nabogutten har satt fram alt den trenger? Det dummeste vi naboer gjør, er nettopp å mate andres dyr. Varsle? Hvorfor det. Naboene har jo reist bort i god tro om at gutten tar ansvar for katten. Nei, dette er en sak mellom foreldre og gutten. Dessuten spiser katter mus og fugler, så den sulter ikke ihjel om den ikke får mat hjemme en ukes tid. Vi mennesker må slutte å menneskeligjøre dyr. Selvfølgelig setter den seg hos deg og sutrer når den vet den får mat hos deg. Hadde du ikke matet den så hadde den helt sikkert gått inn til seg selv. 4
lilljan Skrevet 15. juli 2012 #14 Skrevet 15. juli 2012 Jeg har også katt som lever livets glade dager, men som alle andre familier reiser vi på ferie. Da har vi tatt en avgjørelse om at katten har det bedre hjemme i trygge omgivelser enn på ett kattepensjonat. Han blir matet av naboene og kan gå inn og ut hjemme. Det kan vel være at han er ensom disse dagene da, men det tåler vel en katt? 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #15 Skrevet 15. juli 2012 Katter klarer seg "lenge"uten folk hjemme. Vet noen om ikke nabogutten har satt fram alt den trenger? Det dummeste vi naboer gjør, er nettopp å mate andres dyr. Varsle? Hvorfor det. Naboene har jo reist bort i god tro om at gutten tar ansvar for katten. Nei, dette er en sak mellom foreldre og gutten. Dessuten spiser katter mus og fugler, så den sulter ikke ihjel om den ikke får mat hjemme en ukes tid. Vi mennesker må slutte å menneskeligjøre dyr. Selvfølgelig setter den seg hos deg og sutrer når den vet den får mat hos deg. Hadde du ikke matet den så hadde den helt sikkert gått inn til seg selv. En sak mellom foreldrene og gutten? Det er et kollektivt ansvar å varsle dersom man ser at noen blir behandlet slik at de er utsatt for skade og hjelpeløshet, det gjelder både dyr og mennsker, og dette er lovpålagt. En katt sulter kanskje ikke ihjel om den ikke får mat hjemme en ukes tid om sommeren, men nå er det faktisk slik at katten er et domestisert kjæledyr. Den kan ikke være et kjæledyr når det passer en; kjælig, ikke gjøre fra seg inne, for all del ikke ha atferdsproblemer, men være villdyr når man skal på ferie! En voksen katt må innta ca 8-12 mus/småfugler om dagen for å vedlikeholde formen. Dersom katten er drektig trenger den ekstra næring, i tillegg til at den er dårligere utrustet for å få tak i maten. Det er også rimelig sannsynlig at eierne ikke vet om at katten kan være drektig, eller ikke bryr seg. I uansett tilfelle er de da ikke egnet til å ivareta kattens behov og velferd, noe som også er lovpålagt om man skal ha katt. Kort sagt: Kontakt eierne, kontakt dyrebeskyttelsen. Dersom eierne ikke bryr seg etter at de har fått beskjed, send en varlingsmelding til Mattilsynet via linken ovenfor. Anonym poster: 535b2dff57ffe173e0100e9e91b8d955 4
Gjest Blubberella Skrevet 15. juli 2012 #16 Skrevet 15. juli 2012 Jeg får litt angst av folk som alltid drar fram unnskyldningen med at katter klarer seg alltids! En tiåring hadde sikkert også klart seg alene i to uker uten å daue, men det betyr jo ikke dermed at det er greit. Selvsagt vil katten gjøre alt den kan for å klare seg alene, og stort sett overlever den jo. Men betyr det virkelig at det er greit å forlate den i to uker? Når man skaffer seg katt har man tatt på seg ansvaret for et levende vesen som trenger både mat, rent vann, kos/selskap og medisinsk hjelp ved sykdom/skade. Hvis man skal reise bort i to uker holder det ikke å få en likegyldig ungdom til å slenge innom en sjelden gang. Katten trenger jevnlig tilsyn minst en gang om dagen både for å få mat og for å få selskap. Og ikke minst for å sjekke at den er frisk. Når man i tillegg lar en ukastrert hunnkatt gå ute vitner det ikke om katteeiere som er veldig opptatt av kattens ve og vel. Hva om den drektige katten blir syk? Og har de tenkt på at en drektig katt trenger bra og nok fór? Takk til folk som TS som tar seg av pusekatten! Jeg ville kanskje selv ha latt være å gi katten mat før jeg var sikker på at den virkelig trengte mat, fordi jeg synes man skal være forsiktig med å fore andres katter. Men jeg hadde nok gitt den mye oppmerksomhet og kos. Og så hadde jeg ringt naboene og spurt om sønnen virkelig tok seg av katten som avtalt. Hadde de blitt sure og bedt meg om å passe mine egne saker, hadde jeg nok tatt en telefon til mattilsynet eller dyrebeskyttelsen. Skaffer man seg dyr, tar man seg ordentlig av dem og ikke bare litt. Er det veldig vanskelig, lar man heller være å skaffe seg dyr. 5
Strixvaria Skrevet 15. juli 2012 #17 Skrevet 15. juli 2012 Amen! Kunne ikke sagt det bedre selv :happy:
CathFoto Skrevet 15. juli 2012 #18 Skrevet 15. juli 2012 Mattilsynet fører ofte til avlivning, og det er en verre løsning synes jeg. Men å kontakte eier som sikkert har latt sønnen passe i god tro er bedre. Evt kan man gi pusen mat og så ta det opp med eierne når de kommer hjem. Og er man helt sikker på at ingen er innom og besøker pus selv om man ikke har sett det?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #19 Skrevet 28. juli 2012 Uff, vi har en nabo som har den nydligste katten. For et par år siden da den var kattunge forlot de han alene i 2 uker. Katten var så liten og ufattelig tynn, helt skjelett! Personligheten til katten er så herlig, den er så glad og fornøyd. Fatter ikke at de kunne gjøre dette mot den stakkars lille. Jeg koste litt med den, og knoklene stakk ut, turte nesten ikke ta på den. Vi ga den mat et stykke unna huset vårt. Vi har katt selv, så kunne ikke gi den mat her. Mamma pratet med eieren da de kom hjem fra ferie, men hun så ikke problemet. Mamma ble ganske sint, og sa at dette ikke gikk an. Eieren: "jamen, jeg regnet jo med at noen andre kom til å gi han mat mens vi var borte" Skulle ønske det var dyrepoliti i Norge (og for øvrig alle land). Anonym poster: a0dd22eae2af0ee80c47361fecdeefdd
Gjest Leopard Skrevet 28. juli 2012 #20 Skrevet 28. juli 2012 Helt forferdelig at eierene ikke engang søker oppdatering om hvordan det går med pusen hjemme når de er bortreist. Klarer man ikke ta vare på dyret sitt, nei da kan man fint la være å ta til seg kjæledyr. Flott gjort av deg å vise omsorg for denne kattepusen, TS!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå