Gå til innhold

AAP og sykepenger - evig takknemlig for råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg havnet i en situasjon hvor jeg nesten må oppsøke rettigheter og se om jeg har krav på hjelp. Jeg er bare så usikker på hva man bør si, og ikke si i brevet til NAV.

Jeg har et behov for å forklare situasjonen min for at de skal ta en helhetsvurdering og jeg får så ulike svar når jeg ringer NAV.

Jeg går i terapi tre ganger i uken og har hatt rundt fem jobber i tillegg til å studere. Det sier seg selv at ingenting har fungert. Jeg har brukt jobb for å ikke ta tak i mine egne psykiske vansker og min terapeut har satt foten ned og jeg merker selv at jeg ikke lenger klarer.

Det dumme jeg gjorde var å si opp jobben jeg jobbet nesten hver dag i. Det ble ubehagelig å være sykemeldt med kjipe meldinger og taushetsplikt som ikke ble overholdt. Jeg vet at jeg kunne fått sykepenger ett helt år, men realiteten er jo noe annet når man befinner seg i en sånn situasjon.

Den eneste jobben jeg kan ha nå er freelance jobbing som jeg kan gjøre hjemme. Det kan være alt fra to til maks syv timer i måneden.

Jeg er 90% sykemeldt, men jeg har ingen fast inntekt siden jeg har sagt opp.

Er det noen som vet hva NAV gjør i slike tilfeller?

Jeg ble oppfordret til å søke sykepenger og AAP samtidig.

Jeg synes dette er ekstremt vanskelig. Er det mulig å få til en ordning der man kan gjøre seg ferdig med studiene med tiden og fokusere på terapi?

Bør jeg nevne at jobben nærmest presset meg ut og ikke overholdt taushetsplikt og alle til slutt visste om situasjon?

Jeg vet jeg ikke trenger å si så mye, men jeg får et forklaringsbehov...Dette er absolutt midlertidig og har ikke noe med vanskeligheter med å skaffe jobb.

Alle tips mottas med gledelig takk. Jeg føler meg så forvirret i et system jeg aldri har vært borte i tidligere.

Anonym poster: 68d0cf966abd0033c668c11fb32b3cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom legen har sykmeldt deg kan du jo fortsatt ha krav på sykepenger selv om du ikke har jobb lenger.

For å få AAP må arbeidsevnen din være nedsatt over tid, så det spørs om det er for tidlig å få innvilget dette.

Her er det mye lover og regler som skal anvendes, så det er bra du søker. Husk å legg med dokumentasjon fra fastlege og behandler

Generelt lar ikke sykepenger og studier seg kombinere. I de fleste tilfeller ikke AAP og studier heller, men det kan være at du har rettighet på ytelsen frem til du kan begynne å studere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...