Alvina Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Jeg sitter på unike bilder jeg selv har tatt. Jeg har fått tilltalse av de som ble objekter til å selge dem til vg om jeg vil. Men hvordan går man frem og hva er prisen på et bilde? Dette er nyhetstoff og har tatt en serie med bilder, en fotodokumentasjon. Jeg har ikke lyst å løpe ned til akersgata og spørre, men er det noen som vet på hvilken måte man best går frem? Dette er fersk vare, og kan ikke vente. Jeg vil ikke fortelle hva det handler om, egentlig ikke, men det dreier seg om at jeg kom i prat i sofienbergparken i teltleiren, og fikk tatt noen unike bilder. De er godkjent av de som ble fotografert. Jeg vet at flere av bildene kan få en undertekst og at da vil det virke på den måten jeg ikke vil. Jeg kan skrive, men har ikke tid i dag. Er heller ikke avhengig av å selge bilder, men hvordan går man frem?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #2 Skrevet 15. juli 2012 Hvordan vet du at vg er interissert da ? Anonym poster: 082eb74f84e80f9f81e85f08c350ca3b 2
pratsom Skrevet 15. juli 2012 #3 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Jeg sitter på unike bilder jeg selv har tatt. Jeg har fått tilltalse av de som ble objekter til å selge dem til vg om jeg vil. Men hvordan går man frem og hva er prisen på et bilde? Dette er nyhetstoff og har tatt en serie med bilder, en fotodokumentasjon. Jeg har ikke lyst å løpe ned til akersgata og spørre, men er det noen som vet på hvilken måte man best går frem? Dette er fersk vare, og kan ikke vente. Jeg vil ikke fortelle hva det handler om, egentlig ikke, men det dreier seg om at jeg kom i prat i sofienbergparken i teltleiren, og fikk tatt noen unike bilder. De er godkjent av de som ble fotografert. Jeg vet at flere av bildene kan få en undertekst og at da vil det virke på den måten jeg ikke vil. Jeg kan skrive, men har ikke tid i dag. Er heller ikke avhengig av å selge bilder, men hvordan går man frem? Jobber selv som fotograf, og har solgt en god del bilder til aviser. Det å få solgt bilder til aviser er en smal sak, om bildene er gode nok, og at de forteller en historie som er interessant for ommverdenen. Jeg tviler ikke på at bildene dine er gode, men siden bildene er tatt på en såpass sentral plass er sansynlighete relativt store for at en av VG`s egne fotografer allerede har vært der. Prisen man kan forvente pr bilde varierer veldig, men man burde forvente rundt 1000kr pr bilde + - Om du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale deg å sende en mail til VG-Dagbladet osv. Legg ved bildene i eposten, skriv litt om bildene, og at du ønsker og selge bildene. (veldig viktig å få frem at du ønsker å SELGE, ikke gi bort ) Avisene har ikke lov til å bruke dine bilder uten din godkjenning, så om du ikke hører noe mer fra de så vil de mest sansynelig ikke bruke dine bilder. Om bildene mot formodning skulle dukke opp i en av avisene, uten at du har godtatt og godkjent en sum for bildene som du mener er retferdig, kan du kreve betaling av avisen i ettertid. Håper dette var til hjelp, bare å spørre om det er noe mer du lurer på Endret 15. juli 2012 av pratsom
Ryvre Skrevet 15. juli 2012 #4 Skrevet 15. juli 2012 Ring de forskjellige avisene og forklar. La de komme med et tilbud. Om de vil ha eneretten så koster det mer, samme med gjenbruk. Norsk journalistforbund har fine priser du burde følge. Min mann selger ikke bilde for under 2000,- men han jobber som freelancefotograf.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå