Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera, men har sett at det er noen kamera som er speilløse(hybridkamera(?)). Jeg er helt nybegynner og kan ingenting om dette. Kan noen forklare meg veldig grunnleggende hva som er forskjellen? Altså, hva blir forskjellen på hvordan man tar bilder, hvordan bildene blir osv.

Er det med eller uten speil som er best for nybegynnere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du å stille inn kameraet selv, eller gjøre som folk flest å sette på "auto"? Tror de færreste merker forskjell på bildene, det gjør ikke jeg i alle fall. (But I'm no pro). Jeg har et zoom-kamera. Alle tror det er et speilrefleks, men det som er spesielt med mitt er at det kan zoome utrolig langt inn fra lange avstander.

Skrevet (endret)

I korte trekk:

Speilreflekskameraer har et speil som reflekterer lyset som kommer inn igjennom objektivet opp til søkeren som man ser igjennom. Dette gjør at fotografen ser det samme som kameraet "ser", noe som selvsagt er veldig praktisk når man skal komponere bilder etc. I det man tar bildet, så flipper speilet opp, og lyset slippes inn på kameraets sensor som "fanger" bildet.

Speilløse systemkameraer har ikke dette speilet, og fordelen med dette er at man kan lage kameraene fysisk mindre, siden man ikke trenger å gjøre plass til speilet og den optiske søkeren.

Dette gjør altså at man kan få et kamera med ca de samme egenskapene som et speilreflekskamera, men i en mye mindre "innpakning".

Ulempen med denne modellen er at man uten den optiske søkeren ikke kan se nøyaktig det kameraet ser. På en del moderne hybridkameraer løses dette problemet ved hjelp av en elektronisk søker i stedet.

En elektronisk søker er, mer eller mindre, en liten høyoppløselig lcd-skjerm som får bildet sitt direkte fra sensoren i kameraet. Hvis kameraet ikke har en elektronisk søker, er man som regel nødt til å bruke kameraets vanlige lcd-skjerm når man skal komponere bilder etc.

Jeg vil ikke si at det er noen nevneverdig forskjell på hvordan man bruker disse to kameratypen. Det er heller ingen vesentlig forskjell når det gjelder bildekvalitet hvis man sammenlikner med de billigere speilreflekskameraene. For de fleste proff-fotografer, er nok ikke hybridkameraene gode nok til å kunne brukes jevnlig enda, med unntak av rammesøker-kameraer fra Leica.

Men for nybegynnere så vil jeg si at hybridkameraer er et fullgodt alternativ til speilreflekskameraer, og jeg har selv anbefalt hybridkameraer til mange av mine bekjente.

Har også eid et par stykker selv.

Håper du ble noe klokere av dette, og lykke til med fotograferingen :)

Endret av proxypac
  • Liker 6
Skrevet

Tusen takk for bra svar :)

Speilreflekskameraer har et speil som reflekterer lyset som kommer inn igjennom objektivet opp til søkeren som man ser igjennom. Dette gjør at fotografen ser det samme som kameraet "ser", noe som selvsagt er veldig praktisk når man skal komponere bilder etc. I det man tar bildet, så flipper speilet opp, og lyset slippes inn på kameraets sensor som "fanger" bildet.

Gjelder dette også for digitale spelreflekskameraer?

Hvilke hybridkameraer vil du anbefale?

Skrevet

Har selv Samsung NX200 og er veldig fornøyd. Eneste ulempen til nå er at det ikke har noen søker i det hele tatt, og ingen mulighet for å koble til digital søker heller... Jeg likte å spare strøm ved å kun bruke søker, men det kan jeg desverre ikke nå lengre.

Skrevet

Tusen takk for bra svar :)

Gjelder dette også for digitale spelreflekskameraer?

Hvilke hybridkameraer vil du anbefale?

Bare hyggelig det ;) Alt det jeg skrev gjelder for digitale speilreflekskameraer/hybridkameraer. Gjelder forsåvidt også for analoge speilreflekskameraer, men da må man bytte ut ordet "sensor" med "film" ;)

Selv har jeg god erfaring med m43 kameraene til Olympus og Panasonic: http://en.wikipedia....r_Thirds_system

X-serien til Fujifilm er også veldig god: http://en.wikipedia....jifilm_X-series

Ellers så har Canon annonsert sin EOS M i dag: http://www.akam.no/a...er-eos-m/111189

Jeg vil anbefale deg å ta en tur til nærmeste fotobutikk og prøve ut de forksjellige kameraene som finnes der:) De fleste kameraene som lages i dag er veldig gode, så det gjelder bare å finne det som passer best til ditt eget behov!

Eneste ulempen til nå er at det ikke har noen søker i det hele tatt, og ingen mulighet for å koble til digital søker heller... Jeg likte å spare strøm ved å kun bruke søker, men det kan jeg desverre ikke nå lengre.

Faktisk så bruker elektroniske søkere som regel mer strøm enn skjermen bak på kameraet.. så hvis målet er å spare strøm, så er skjermen uansett bedre egnet ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg nylig et Olympus PEN E-PL3, og er (mer enn) nesten forelska i det :) Lett å bruke, bildene blir fine (sånn jeg ønsker at de skal bli), en har mange muligheter når det gjelder bildekvalitet, objektiver etc, og det er såpass lite og hendig at jeg kan ta det med meg overalt uten å være for redd for det. Vil betegne meg som en absolutt nybegynner når det gjelder foto.

De har en rimeligere modell, PL1, bildekvaliteten skal være like god med dette kameraet, men mer av innstillingsmulighetene er flyttet inn i den digitale menyen framfor som knapper på kamerahuset.

Anonym poster: 68b7d959fe33cf2207ecd8070a9cb75e

Skrevet

Ettersom du ikke skal ha et filmbasert kamera, trenger du ikke speil. Da slipper du å drasse på mye kasse med luft i.

Som sagt over er speilets funksjon å vise deg det samme som linsa ser. På gamle kameraer, toøyde eller med egen søker kunne det bli en forskyvning mellom det motivet øyet så og det som linsa så. - Spesielt merkbart ved nærbilder, hvor en plutselig oppdaget manglende ører og andre detaljer i mørkerommet...

Ulempen med speilrefleks er at det blir mye mekanisk dill å drasse på. Og de beste bildene dine er de du faktisk fotograferer. Ikke de motivene som får deg til å ønske du hadde kamera med deg, men det slutta du å dra på for flere måneder siden, fordi ryggen ble skeiv og du begynte å utvikle massive overarmsmuskler.

Det er en fordel å ha en slags systemkamera. Men skal du ikke jobbe profesjonelt, og trenger et overdimensjonert kamerahus som tåler daglig kast i gulvet i ti år, vil gleden du får av ditt kamera bli omvendt proporsjonal med størrelsen.

Så får du etterhvert bestemme om det er best med et system der du kan skifte optikk på huset, eller om du kan få dekket dine ulike behov med to tre ulike kameraer, med ulik optikk.

Det er forresten ikke kamera som lager bra bilder, men fotografen. Det var påfallende i min tid som pressefotograf at når jeg møtte gamle kolleger, så minsket størrelsen og antall funksjoner på deres fotografiapparat desto flere rynker de hadde. Det skyldes kanskje erfaring. En erfaring som verkende skuldre etter en lang dags bæring på masse dyrt glass, og faktisk bare fikk brukt et, eller maks to. :nigo:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte meg nylig et Olympus PEN E-PL3, og er (mer enn) nesten forelska i det :) Lett å bruke, bildene blir fine (sånn jeg ønsker at de skal bli), en har mange muligheter når det gjelder bildekvalitet, objektiver etc, og det er såpass lite og hendig at jeg kan ta det med meg overalt uten å være for redd for det. Vil betegne meg som en absolutt nybegynner når det gjelder foto.

De har en rimeligere modell, PL1, bildekvaliteten skal være like god med dette kameraet, men mer av innstillingsmulighetene er flyttet inn i den digitale menyen framfor som knapper på kamerahuset.

Anonym poster: 68b7d959fe33cf2207ecd8070a9cb75e

Har sett ganske mye på dette nå, og lurer på om det kanskje blir det jeg ender opp med. Men hvor stor er den eksterne blitsen som følger med?

Er Olympus generelt et bra merke? Har hørt at når det kommer til kamera så er det Nikon og Canon som gjelder, men det er kanskje bare for speilrefleks det gjelder?

Endret av venus_
Skrevet

Olympus er et knallbra merke. Nikon og Canon er ikke bedre, men har vært bedre på å være der proffe pressefolk var til rett tid, og har vært rimelig konsekvente i oppbyggingen av systemer, slik at du bare behøvde å skifte ut linsa som ble knust, eller kamerahuset som ble stjålet.

Skal du ikke ha det gildeste proffkamerahuset til trettitusen pluss, bør du komme langt med Olympus.

Om du skal bygge deg opp et system, kan nikon være greit å se på, fordi du her finner mye brukt glass å skru frampå. Det er dessuten større utvalg av "piratutstyr" til canon og nikon, enn til de litt mindre aktørene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...