AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Vær så snill og hjelp meg med dette! Jeg har fullført andre året på vernepleier. De siste jeg har bestått på var helsefaglige emner 2 (skriftlig prøve i legemiddeladministrasjon farmakologi/farmakokinetikk og skriftlig prøve i legemiddelregning). Litt usikker, men er dette det som skal til for å få dele ut medisiner på arbeidsplassen lovlig? Har jeg lov nå? Trenger virkelig svar! Anonym poster: 11f22d9d5660126cfdeca5903149b7e0
Musaleem Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 (endret) På jobben min hadde det vært tilstrekkelig, men vi får også gi/dele ut medisiner dersom vi har et enkelt medisinkurs i regi av kommunen. Man får derimot ikke lov til å dosere medisiner uten å ha fullført minimum treårig høgskole/universitetsutdannelse, tilsvarende vernepleier, sykepleier, lege o.l. Men dette bør du jo strengt tatt spørre leder om, for jeg vet at det er forskjellige retningslinjer i forskjellige kommuner (altså mtp. hvilke medisiner som kan deles ut, og hvorvidt det må være to, dobbeltkontroll osv.), utrolig nok. Endret 13. juli 2012 av Musaleem 1
pinar Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 For å dosere må du vel være ferdig utdannet? Men å dele ut fra ferdig doserte dosetter kan du sikkert etter et medisinkurs der du jobber.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 På min arbeidssplass (sykehjem) så holder det ikke at jeg er ferdig med andre året sykepleien, jeg får ikke dele ut noen form for medisiner. Det er veldig strengt der, noe som skal beskytte både pasienter og ansatte. Vi har fått beskjed fra skolen at når medikamentregningseksamen (som hos oss er på slutten av første året) er bestått så har vi lov til å dele ut medisiner hvis øverste sjef der vi jobber sier det er greit. Anonym poster: 2b728b55c852792afb0972ac0ff3baed
amonyn Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 Må bare komme med en kommentar. Der jeg jobbet før, og også på førstehjelpskurs i sivilforsvaret, fikk vi beskjed om at vi ikke hadde lov til å gi noe som helst. Ikke paracet, ikke adrenalin, ikke sette på plaster engang! Om kundene ba om plaster, kunne vi dele ut, men ikke sette det på. Dersom en fyr ligger foran meg med anafylaktisk sjokk eller hjerteinfarkt, kan du banne på at jeg hadde dritt fullstendig i det (dersom de hadde hatt adrenalin/nitroglyserin f.eks.)! Eller om det var snakk om større blødninger. Litt OT da , bare kom på hvor forbannet jeg blir av slikt.
pinar Skrevet 13. juli 2012 #6 Skrevet 13. juli 2012 Går ikke å sette adrenalin som førstehjelp?? Bedre det, en at vedkommende dør da. Samme med stesolid til folk med epilepsi, man må ikek ha kurs for det, så lenge man kan prosedyren (som så klart er en del av opplærigen der jeg jobber). 2
Musaleem Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 Vi får heller ikke gi paracet på jobben min, men alle andre former for medisiner, som er dosert, er helt ålreit å gi dersom det er dosert på forhånd (så lenge man har medisinkurs). Noen medisiner krever at man er to som gir (dobbeltkontroll). Når det gjelder livreddende behandling er du selvfølgelig pliktig til å bistå og gjøre ditt beste for å redde liv - totalt uavhengig av medisinkurs. Da setter du Stesolid, gir astmamedisin eller setter EpiPen for å redde, og selvfølgelig var det ikke regler mot at du ikke skulle gjøre dette da du var i militæret. Det er stor forskjell på å gi en paracet på grunn av hodepine, og det å gi livreddende behandling.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #8 Skrevet 14. juli 2012 Det kom nye regler på dette for en stund siden. Leder avgjør om du kan dele ut medisiner, det er leder som står som ansvarlig. Jeg delte ut medisiner etter at jeg var ferdig med medikamentregning/medikamenthåndtering på sykepleien, men fikk selvsagt ikke lov til å dosere. Kun dele ut allerede doserte medisiner. Skal se om jeg finner svar på spørsmålet ditt i lovverket. Mia<br /><br /> Anonym poster: 39ebe58ec44efe84f3336ba6104333fa
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #9 Skrevet 14. juli 2012 Tidligere var det vel kommunelege som avgjorde, men nå er det altså virksomhetsleder. Her: Virksomhetsleder er ansvarlig for at legemiddelhåndtering i virksomheten utføres forsvarlig og i henhold til gjeldende lover og forskrifter. Når virksomhetsleder ikke selv har legemiddelkompetanse, skal det utpekes en faglig rådgiver med slik kompetanse. Virksomhetsleder skal sørge for at helsepersonell med tilstrekkelig kompetanse utfører oppgaver innen legemiddelhåndtering på en forsvarlig måte. Helsepersonells kompetanse må vurderes individuelt ut fra vedkommendes formelle og reelle kvalifikasjoner, oppgavens art og den oppfølgning som gis. Virksomhetsleder skal sørge for at studenter bare gis oppgaver i tråd med helsepersonelloven § 5 annet ledd. Mia<br /><br /> Anonym poster: 39ebe58ec44efe84f3336ba6104333fa 1
Helen Skrevet 14. juli 2012 #10 Skrevet 14. juli 2012 (endret) Jeg er ferdig med andre året på vernepleien. Jeg har en liten stilling i hjemmesykepleien, der deler jeg ut medisiner, øyedråper og setter insulin. Jeg doserer også, men da må en sykepleier/vernepleier kontrollere etterpå Endret 14. juli 2012 av Helen 1
amonyn Skrevet 15. juli 2012 #11 Skrevet 15. juli 2012 Går ikke å sette adrenalin som førstehjelp?? Bedre det, en at vedkommende dør da. Samme med stesolid til folk med epilepsi, man må ikek ha kurs for det, så lenge man kan prosedyren (som så klart er en del av opplærigen der jeg jobber). Vi får heller ikke gi paracet på jobben min, men alle andre former for medisiner, som er dosert, er helt ålreit å gi dersom det er dosert på forhånd (så lenge man har medisinkurs). Noen medisiner krever at man er to som gir (dobbeltkontroll). Når det gjelder livreddende behandling er du selvfølgelig pliktig til å bistå og gjøre ditt beste for å redde liv - totalt uavhengig av medisinkurs. Da setter du Stesolid, gir astmamedisin eller setter EpiPen for å redde, og selvfølgelig var det ikke regler mot at du ikke skulle gjøre dette da du var i militæret. Det er stor forskjell på å gi en paracet på grunn av hodepine, og det å gi livreddende behandling. Finner ikke noe konkret på dette når jeg nå leter på nettet, men det var det vi fikk beskjed om, både fra tidligere sjef, og på kurs i Sivilforsvaret (førstehjelper nivå 1 og 2). Man kunne finne det frem fra lomme/veske og gi dem det i hånden, men ikke putte det i munn/blodomløp. Jeg hadde dritt i det, helt klart (og det mente de i SF man skulle gjøre også)!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #12 Skrevet 15. juli 2012 Takker så mye for svar!! Avdelingslederen min sier at det er greit jeg deler ut (hun er ganske ivrig etter at jeg skal gjøre det). Etter det dere skriver også forstår jeg det som at det skal være greit så lenge lederen min synes det. Anonym poster: f650076b9b44d24bad0e069f40ba257f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #13 Skrevet 15. juli 2012 Det er kun legen som kan dosere medisiner! Sykepleiere og vernepleiere kan bare administrere medisiner som legen har foreskrevet riktig dosering på! Anonym poster: ee2fcfd389210650c3b0609f3cd10363
Musaleem Skrevet 16. juli 2012 #14 Skrevet 16. juli 2012 Finner ikke noe konkret på dette når jeg nå leter på nettet, men det var det vi fikk beskjed om, både fra tidligere sjef, og på kurs i Sivilforsvaret (førstehjelper nivå 1 og 2). Man kunne finne det frem fra lomme/veske og gi dem det i hånden, men ikke putte det i munn/blodomløp. Jeg hadde dritt i det, helt klart (og det mente de i SF man skulle gjøre også)! Det er en stor forskjell på å gi forebyggende behandling, for det er jo tross alt ikke høyst nødvendig (selv om vi gjør det på jobben min hvis alle andre alternativ er utelukket, men da blir det et avvik og masse papirjobb), og det å gi livreddende behandling. Der gir man, medisinkompetanse eller ei, og så blir det heller bare et avvik. Det må nok ha blitt formulert litt feil av leder av kurset, for jeg har vanskelig for å tro at en som holder førstehjelpskurs kan få seg til å si noe så fjernt.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #15 Skrevet 16. juli 2012 Takker så mye for svar!! Avdelingslederen min sier at det er greit jeg deler ut (hun er ganske ivrig etter at jeg skal gjøre det). Etter det dere skriver også forstår jeg det som at det skal være greit så lenge lederen min synes det. Anonym poster: f650076b9b44d24bad0e069f40ba257f Nå kommer det litt an på hvor du jobber. Er det en institusjon? For som jeg viste det til er det virksomhetsleder som skal godkjenne, det holder ikke med avdelingsleder. Hvis det f.eks er en institusjon med tilhørende hjemmetjeneste, er det altså den som er den høyeste lederen for dette, virksomhetslederen, som må godkjenne. Det holder ikke med institusjonsleder, leder for hjemmetjeneste eller avdelingsleder. Og så må selvfølgelig du avgjøre om du føler deg kompetent til dette, med tanke på helsepersonelloven som sier at du som helsepersonell aldri skal gjøre ting du føler er utenfor din kompetanse.<br /><br /> Anonym poster: 39ebe58ec44efe84f3336ba6104333fa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #16 Skrevet 16. juli 2012 Meg rett over. Virksomhetsleder er altså f.eks leder for hele helse og omsorg/pleie og omsorg (institusjon, hjemmetjeneste, tilrettelagte tjenester, psyk) i din kommune med bare rådmann og kommunalsjefer over seg. Bare for å presisere hvem virksomhetsleder er.<br /><br /> Anonym poster: 39ebe58ec44efe84f3336ba6104333fa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #17 Skrevet 16. juli 2012 Jeg jobber på sykehjem. Så avdelingslederen min har jo hvert fall en sjef mer enn de du nevnte her. Det er vel personen som er sjef for "huset" jeg skal snakke med da regner jeg med. Men rart om avdelingslederen min pusher meg i å få arkene om godkjente eksamner når det gjelder legemidler om det ikke er tilfelle at jeg kan kunne dele ut medisiner. Men jeg bør vel gå litt forbi henne og snakke med sjefen over avdelingslederen for å være på den sikre siden! Anonym poster: f650076b9b44d24bad0e069f40ba257f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #18 Skrevet 16. juli 2012 Jeg mente bare at du må et par sjefer over avdelingsleder hvis du vil holde seg til lovverket. Men det betyr ikke at avdelingsleder ikke kan fikse det. Hun kjenner deg og kan vurdere det hun også, men hun må få godkjenning fra virksomhetsleder. Jeg ville bare spurt avdelingsleder om hun har hørt med virksomhetsleder og om virksomhetsleder godkjenner det hvis du føler deg kompetent. Virksomhetsleder kom opp på avdelingen til meg da jeg var student, og sa hun godkjente det etter å ha fått forespørsel fra min nærmeste leder/avdelingsleder.<br /><br /> Anonym poster: 39ebe58ec44efe84f3336ba6104333fa
Helen Skrevet 16. juli 2012 #19 Skrevet 16. juli 2012 Det er kun legen som kan dosere medisiner! Sykepleiere og vernepleiere kan bare administrere medisiner som legen har foreskrevet riktig dosering på! Anonym poster: ee2fcfd389210650c3b0609f3cd10363 Legen skriver ut resepter på et legemiddel (dose, styrke og mengde) og da er det sykepleiere/vernepleiere som doserer det, altså legger det i dosetter. Så blir det administrert ut til brukere. For å kunne dosere legemidler må man ha bestått legemiddelregning der man må kunne å regne ut dose, styrke og mengde utfra det som legen har foreskrevet.
Gjest piapeanøtt Skrevet 16. juli 2012 #20 Skrevet 16. juli 2012 Legen skriver ut resepter på et legemiddel (dose, styrke og mengde) og da er det sykepleiere/vernepleiere som doserer det, altså legger det i dosetter. Så blir det administrert ut til brukere. For å kunne dosere legemidler må man ha bestått legemiddelregning der man må kunne å regne ut dose, styrke og mengde utfra det som legen har foreskrevet. For å kunne dosere legemidler må man ha en autorisasjon som sykepleier eller vernepleier. Man må altså ha bestått langt mer enn bare en eksamen i medikamentregning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå