Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker spv og er ikke så veldig fornøyde. Vi har en rente på 5,1 å synes dette er utrolig mye å betale på. Vi betaler 17000 i månden å akkurat nå hr vi bare en inntekt. Lånet havnet hos lindorf en periode, men nå er vi ute der ifra og betaler hvert avdrag. Vi ringte banken å spurte om det var mulig å få satt ned renten å da sa de nei fordi det har vært tull med lånet.

Vil vi få problemer med å prøve å bytte til en annen bank med bedre tilbud? Vil dette med lindorf stå i veien for oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det är bara att gå till de bankerna som är intressanta och prata med dem, du har inget att vinna på att inte fråga.

Gjest Cevita
Skrevet

Jeg trår jeg ville endret trådtittelen slik at den viser at det er snakk om å flytte boliglån (for det er kanskje det du mener?) og ikke bytte dagligbank. Kanskje du får mer svar da?

Skrevet

Som Lizzard sier, det er bare å prate med forskjellige banker. Det kan bli vanskelig siden dere tydelivis har høyt lån og for tiden liten betalingsevne, og det at lånet er misligholdt tidligere. Det er jo også mulig å spørre nåværende bank om avdragsfrihet i en periode.

Skrevet

Fikk dere en betalings anmerkning eller var bare lånet innom lindorff en periode? Dersom dere har en anmerkning kan dere få problemer med å få lån i en annen bank. Men har dere ikke det, så bør dere absolutt kontakte flere banker og be om å få tilbud. Lykke til

Skrevet

Jeg tror ikke lindorrf-episoden vil bety like mye som betalingsevne. Dersom dere har 1 inntekt istedet for 2, så er dere nok ikke attraktive kunder. Men det koster selvsagt ingenting å spørre andre banker. Dersom dere har for høyt lån opp mot nåværende inntekter kan dere risikere å få avslag.

Dersom det skjer.... Har dere mulighet til å møte opp i banken, snakke direkte med en rådgiver og vise til at den høye renten påvirker betalingsevnene deres i en litt vanskelig tid? Det kan fort finne på å hjelpe.

Gjest barista
Skrevet

En betalingsanmerkning slettes i det øyeblikket den er oppgjort. Tidligere ble de stående i 2 år, i dag blir den slettet umiddelbart.

5,1 hørtes høyt ut. Dersom dere bare har en inntekt, har dere vurdert avdragsfrihet i den perioden, fremtil dere har 2 inntekter? F.eks. boligkreditt? Her er renten flytende, men du betaler bare renter, også bestemmer du selv om du ønsker å betale noe avdrag..

Ring til forskjellige banker, be om å få en time med en rådgiver. Ta med oversikt over dagens lån, ligninger og alle nødvendige papirer. Også tar dere en prat.

Skrevet

Vi har 2 410 000 i lån. Å betaler 17 000 med avdrag og 14 000 uten avdrag. Så synest uansett det er veldig mye. Vi klarer det såvidt nå. Så vi kunne tenkt oss å fått byttet lånet og alt over om vi får bedre betingelser. Venter på telefon fra en annen bank. Om ikke det går får vi vel bare prøve en annen. Tusen takk for svar.

Skrevet

Vi har 2 410 000 i lån. Å betaler 17 000 med avdrag og 14 000 uten avdrag.

Jeg får ikke det helt til å stemme. Nå vet vi hverken lånets løpetid eller om det er serie- eller annuitetslån, men 2,41 mill i lån med 5,1% rentesats gir uansett 10.243,- i renter per måned. Du må opp i 7% i rentesats for at det skal bli 14.000,- i renter per måned.

Med normal rente for dagens marked, la oss si 3,6%, så vil dere ikke betale mer enn ca 7200,- per måned i renter - altså omtrent det halve av hva dere etter sigende betaler i dag.

Skrevet

Lånet er delt ettersom vi lånte 100%. Vi har et på litt over 550 000 nå som er boliglån for unge med en rente på 4,99. Der betaler vi ca 6500 med avdrag i månden. Den går ikke ann å få avdragsfri. Så det andre ligger på 1,8 mill den betaler vi 7300 i månden uten avdrag. kun renter. den er 5,1 % renter.

Møtet med banken gikk bra, men vi kunne ikke flytte lånet over enda pga husets verdi og hvor stort lånet var. Som sagt kjøpte vi huset som en rønne. men 1 av 3 etasjer er ferdig pusset opp. HELT nytt. Og vi driver nå på med utleieleilighet i bunnen av huset. Å når denne var klar.(Ca i november) skulle vi ta inn takstmann og så ville de følge oss opp igjen. For da går det mest sannsynlig i orden. Men nå flytter vi hvertfall forsikringen over til den banken ser det ut som. Det var mer gunstig for oss.

Skrevet

Nå kjenner jeg jo ikke utleieprisene der du bor, men dere bør åpenbart prioritere å få i stand utleiedelen, for det kan gi et særdeles hyggelig bidrag til økonomien. Sikkert også lurt å starte med annonsering i god tid før den er helt klar, slik at dere kan få inn en betalende leieboer snarest mulig.

Takstmann og refinansiering blir prioritering nummer to, og det blir jo som du sier utført så snart utleiedelen er klar. Hvis dere får en stabil utleieinntekt og bedre betingelser på lånet, så vil nok økonomien få seg et betydelig løft.

Det blir egentlig ikke så veldig relevant å flisespikke på den økonomiske situasjonen akkurat nå, men hvis det kan være et lyspunkt, så tror jeg ikke tallene er fullt så ille som det fremkommer her. Når dere skal refinansiere, så vil det jo være viktig at differansen mellom ny takst og total gjeld blir størst mulig, slik at dere kommer under f.eks. den typiske 80%-grensen (gir bedre rente).

Dersom dere har et avdragsfritt lån med 5,1% rente, og hvor dere betaler 7300 per måned i renter, så skal lånet være på ca. 1,72 mill (og ikke 1,8). På lånet pålydende 550', hvor dere har 4,99% rente og betaler totalt 6500 inklusive avdrag i måneden, så utgjør rentene trolig et sted mellom 2000 og 2500 (hvis det er annuitet, så vil forholdet mellom avdrag og rente avhenge av hvor langt i nedbetalingsperioden dere har kommet).

Totalt betaler dere altså ikke 17000 i måneden, men snaue 14000. Av dette er omtrent 4000 avdrag, og 10000 renter. Dere har heller ikke 2,41 mill i lån, men 2,27. Hurra. :duskedame:

Skrevet

Vi driver på å pusse opp utleiedelen. Men uten noen penger å gå på er ikke dette så lett ;) Men det går sakte men sikkert.

Alt jeg skrev ang tallene var CA! Vi vant budrunden med 2,41. Så dette er altså det vi har vi lån siden vi lånte 100%. Trekkene som kommer ligger på 6500 CA. Og 7500 CA. Les. Ca. Å snaue 14 000 som du kaller det er mye når man er en familie på 3 på 1 inntekt. Så å ha føere penger å rutte med i månden har VELDIG mye å si.

Skrevet

Alt jeg skrev ang tallene var CA! Vi vant budrunden med 2,41. Så dette er altså det vi har vi lån siden vi lånte 100%. Trekkene som kommer ligger på 6500 CA. Og 7500 CA. Les. Ca. Å snaue 14 000 som du kaller det er mye når man er en familie på 3 på 1 inntekt. Så å ha føere penger å rutte med i månden har VELDIG mye å si.

Ja vel, tallene var ca. Fremdeles synes jeg det er snodig hvordan ca 6500 og ca 7500 kan bli ca 17000, og tilsvarende hvordan ca 5,1% rentesats kan gi ca 14000 i rente alene; men det stemmer jo sikkert sånn cirka. :ironi:

Mitt beste tips hva gjelder økonomi når dere nå har det litt trangt, er å få stålkontroll på situasjonen, slik at du kan droppe det der ca-greiene. Når man bare har en inntekt, så er det faktisk stor forskjell på 14 og 17 lapper.

Hvis du har håp om refinansiering, så vil du også stille langt bedre rustet i møtet med banken dersom du har full og total oversikt; jeg vil faktisk tro det kan være tungen på vektskålen når dere ligger såpass i grenseland.

PS: Når jeg sier "snaue 14000", så betyr ikke det at jeg mener beløpet er lite, det betyr at beløpet er ca (sic!) 14000, men da i retning 13 og ikke 15.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...