Gå til innhold

Noen som har peiling på Macbook Pro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skal studere medisin fra og med neste år, og vil i den sammenheng kjøpe meg en ny maskin til kun skolebruk. Jeg kommer til å ha en ekstern harddisk i tillegg, hvor jeg lagrer diverse dokumenter, slik at alt ikke blir lagret på maskinens eget minne.

Vedkommende jeg pratet med i Mac-butikken sa at den billigste 13-tommersen ville være mer en nok (tro det eller ei), og at den ville vare ut studietiden om jeg behandlet den bra. -> http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro/select

Jeg lurte hovedsaklig på om noen her inne har litt greie på Mac som kunne ha bekreftet/avbekreftet dette? Har en utrolig dårlig egenskap med at jeg føler jeg må kjøpe det dyreste for at det skal være bra nok. Er jo et 6-årig studie og jeg vil ha en solid og rask maskin!

På forhånd takk for svar :)

Anonym poster: 9dae654ad9a081d2def568cdb1b64809

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

-Dytt-

Anonym poster: 9dae654ad9a081d2def568cdb1b64809

Skrevet

Ja, denne maskinen skal holde seg i studietiden din. Det kommer jo litt an på hva du ellers vil bruke maskinen til bortsett fra skriving, mail og surfing. Skal du for eksempel bruke den til bilderedigering så kanskje du bør ha noe kraftigere.

Når det gjelder backup, så finnes det et innebygd system som heter Time Machine som tar backup når du for eksempel har tilkoblet en ekstern hard disk. Det vil si at du trenger ikke manuelt å gjøre det da operativsystemet gjør dette selv.

Ved kjøp, så ville jeg ventet til august med å kjøpe ny maskin da en ny versjon av Mac OS X (10.8 Mountain Lion) blir lansert i løpet av juli.

• Liker 1
Skrevet

Søster'n har nå hatt sin MacBook i fire år og er strålende fornøyd. Bruker den til skole og privat. Jeg hadde min MacBook Pro i 3 år, og den var brukt noe inni hampen mye! Og den holdt bra helt til den døde. Kjøpte ny MacBook Pro og jeg elsker den som jeg gjorde den forrige.

Kjøp gjerne AppleCare hvis du har råd til det, Microsoft Word (med Excel etc, kjøp studentversjonen - kjempebra) og TimeMachine er jo kjempeflott.

Det er et herlig system, lett å lære seg, med mange gode programmer som allerede ligger inne - og jeg vedder på at du kommer til å elske den! Husk også å spørre om studentrabatt (evt kjøp den på nettet på apple.no og kjøp med 10% studentrabatt der - ihvertfall i august).

Skrevet

Du burde også ringe skolen du skal gå på og høre om dere bruker noen spesielle programmer på studiet. Er kjedelig hvis du kjøper en mac og så viser det seg at du ikke kan bruke et viktig program dere trenger på studiet. Mest sannsynlig er det ingen, men alltid greit å sjekke. Og man kan jo alltids kjøre dual boot, men det vet jeg ingenting om...

Skrevet

Du burde også ringe skolen du skal gå på og høre om dere bruker noen spesielle programmer på studiet. Er kjedelig hvis du kjøper en mac og så viser det seg at du ikke kan bruke et viktig program dere trenger på studiet. Mest sannsynlig er det ingen, men alltid greit å sjekke. Og man kan jo alltids kjøre dual boot, men det vet jeg ingenting om...

Du nevner det her, men tenkte jeg kunne utdype det litt. Det er ikke noe problem å kjøre både OSx og Windows på en Mac, så det med å ikke kunne bruke Windowsbaserte programmer er ikke noen unnskyldning for å ikke kjøpe Mac : D

Skrevet

Du nevner det her, men tenkte jeg kunne utdype det litt. Det er ikke noe problem å kjøre både OSx og Windows på en Mac, så det med å ikke kunne bruke Windowsbaserte programmer er ikke noen unnskyldning for å ikke kjøpe Mac : D

Men er det egentlig vits å bruke så mye penger på en data som da likevel må kjøre windows? Er ikke OSet en viktig del av hvorfor man kjøper en mac? Folk skal selvfølgelig kjøpe hvilken data, til hvilken pris, de vil, men skal man uansett kjøre windows kan man likegreit kjøpe en av de penere fra Samsung, Sony eller Asus.

TS: En hvilken som helst data vil duge til det bruke du nevner. Hvis du har tenkt å ha dataen med på forelesninger anbefaler jeg at du ser på MacBook Air eller en annen ultrabook. Disse er lettere, men har f.eks ikke cd-rom. Du burde også ha SSD (lagring som minnekort, ikke roterende harddisk) hvis du vil at det skal være raskt. Da bruker den også mindre strøm, om mindre sjans for at harddisken skal bli skadet.

I tillegg bør du vente til du faktisk er student med å kjøpe. Apple gir 10% studentrabatt (gjennom studentkortet.no) og dustin.no gir diverse rabatter + gratis frakt på ordre over 2000 kr (krever at man registrerer studentmail).

Skrevet

Du kan ta en titt her for en sammenligning av de bærbare Macene. Klikk "All Mac notebooks", og da er det vel alternativ 2 og 3 som er aktuell skal jeg tro? (13-tommer MacBook Air og MacBook Pro)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...