Gjest heks Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Er det noen som synes 24 kg er lite på ei jente på 9 år, 130 cm høy? Hun spiser lite, som regel 2 måltider om dagen, 1 brødskive til frokost og litt middag.
Gjest NozMonster Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 (endret) ja, det synes jeg høres litt lite ut... her fant jeg en tabellgreie ---> http://www.nettdokto...veksttabell.php Men unnskyld meg unnskyld, men om foreldrene lar henne spise såååååå lite daglig, så synes jeg svært lite godt om de foreldrene.. (om de ikke en gang har kontaktet helsesøster eller likene for hjelp) Endret 13. juli 2012 av NozMonster
Gjest heks Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 Hun bor hos sin mor og er annenhver helg hos sin far. Jeg kjenner faren og han ber henne spise mer, men hun er ikke sulten. Han har også fått kjeft av mora fordi han ikke skal ta sånt opp med jentungen. Han er bekymret for datterens helse, men har ikke kontaktet helsesøster så vidt jeg vet. Jeg har sagt han sksl ta henne med til legen, men han har ikke gjort det. TS
la Flaca Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 Dattera mi er 130 og 24 kg. Hun er ikke for tynn. Men riktignok bare 7 år, blir 8 år 30 august. Hun spiser også mye mer enn ei brødskive og litt middag om dagen, er vel nærmere 5 måltider om dag her i huset. Det er matinntaket som bekymrer meg angående denne jenta, ikke vekta. De trenger jo mange ulike næringsstoffer i den aldern, og mye av dem. 3
skruf Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 Vekt er veldig individuelt, min 9 åring er 1.40 lang og veier 25kg. Lang og tynn, og veldig aktiv. Hun spiser bra da, vanlig matdag for henne er; 2 grovbrødskiver med f.eks leverpostei eller havregrynsgrøt til frokost, 2 glass melk 2-3 skiver med f.eks kaviar og majones til skolemat, melk og frukt Stor porsjon middag og grønnsaker 2 skiver til kvelds (eller havregryn) og melk til kvelds Så vekta til denne jenta er nødvendigvis ikke så lav, men antall måltider om dagen er altfor lite! Du skriver frokost og middag, spiser hun ikke skolemat? Størstejenta mi er småspist, men likevel har hun samme antall måltider som lillesøster. Hvordan er denne jenta ellers? Hun må jo bli slapp og trøtt av et så lite næringsinntak..... 2
Harlekin Skrevet 13. juli 2012 #6 Skrevet 13. juli 2012 Men unnskyld meg unnskyld, men om foreldrene lar henne spise såååååå lite daglig, så synes jeg svært lite godt om de foreldrene.. (om de ikke en gang har kontaktet helsesøster eller likene for hjelp) Bare til opplysning, så er det ikke så lett å tvinge i barnet mat om det ikke vil ha. Min datter er ekstremt småspist, i går ville hun ikke ha NOE mellom frokost og kvelds. Ikke middag, ikke lunsj, ikke engang kake i besøk. Hva ville du jeg skulle gjort, åpnet munnen hennes med makt? Jeg har snakket med både helsesøster og lege, og de sier at selv om hun er liten og tynn og småspist, er det ingenting i veien med henne. Hun har nok energi og utvikler seg normalt. Er dette saken i TS' tilfelle, er nok gjort. Men selvsagt må man se an formen til jenten, er hun trøtt og uten energi må noe gjøres. 2
Frua Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 ja, det synes jeg høres litt lite ut... her fant jeg en tabellgreie ---> http://www.nettdokto...veksttabell.php Men unnskyld meg unnskyld, men om foreldrene lar henne spise såååååå lite daglig, så synes jeg svært lite godt om de foreldrene.. (om de ikke en gang har kontaktet helsesøster eller likene for hjelp) Det er helt tydelig at du ikke har vært i denne situasjonen selv! Det er ikke mye man kan gjøre med saken om ungen nekter å spise. Hvis ungen er i dårlig form så drar man til legen. Det er normalt å være småspist eller miste apetitten i perioder. Du kan da ikke skule på foreldrene av den grunnen.
Gjest NozMonster Skrevet 13. juli 2012 #8 Skrevet 13. juli 2012 Bare til opplysning, så er det ikke så lett å tvinge i barnet mat om det ikke vil ha. Min datter er ekstremt småspist, i går ville hun ikke ha NOE mellom frokost og kvelds. Ikke middag, ikke lunsj, ikke engang kake i besøk. Hva ville du jeg skulle gjort, åpnet munnen hennes med makt? eeeeeh??? Jeg har da aldri verken ment eller skrevet at man skal tvinge i henne mat! Jeg skrev at å kontakte helsesøster eller lege burde vært gjort for å finne ut om det er noe underliggende som plager jenta ( mulig psykisk).. det er ikke normalt av en 9 åring å knapt spise mat! Det finnes mange tilfeller av 9 åringer som synes de er for tykke for.eksempel..... Jeg sier ikke at jeg tror denne jenta lider av anoreksi, men om dette hadde vært min jenteunge, så hadde jeg vært mye mer bekymra enn det foreldrene hennes virker å være.. 1
Gjest NozMonster Skrevet 13. juli 2012 #9 Skrevet 13. juli 2012 Det er helt tydelig at du ikke har vært i denne situasjonen selv! Det er ikke mye man kan gjøre med saken om ungen nekter å spise. Hvis ungen er i dårlig form så drar man til legen. Det er normalt å være småspist eller miste apetitten i perioder. Du kan da ikke skule på foreldrene av den grunnen. ååå-ååhh...you could only know........... 1
Frua Skrevet 13. juli 2012 #10 Skrevet 13. juli 2012 ååå-ååhh...you could only know........... Har du et barn som ikke vil spise? Hvis 9 åringen er småspist så betyr det ikke automatisk at hun har psykiske problemer som gir utslag i spisevegring. Det er nok langt mer vanelig med dårlig apetitt og at de ikke tar seg tid til å spise skikkelig.
Sulosi Skrevet 13. juli 2012 #11 Skrevet 13. juli 2012 Tror ikke jeg veide stort mere som niåring. Vi manglet ikke mat men jeg hadde litt liten matlyst, stor forbrenning og var kresen. Har to gutter på ti år nå som ikke veier så mye mere, de spiser enormt mye men har en enorm forbrenning og lett kroppsbygning. Hvor mye de spiser til dagen aner jeg ikke men de smører seg gjerne et par skiver i timen hjemme. Eldstemann veide 26 kilo som 6 åring, også her en stor appetit og stor forbrenning men en veldig tung beinbygning så ble aldri oppfattet som overvektig eller stor,
Gjest navnelapp Skrevet 13. juli 2012 #12 Skrevet 13. juli 2012 Nokre tips: Sett fram ei skål med søte, gode cherrytomatar, la den berre tilfeldigvis stå på benken eller bordet. Då brukar det å bli borte. Det same gjer eg med små gulrøtter og sukkererter, men av ein eller annan grunn må dei vere fuktige, så eg skyller dei av og til. Plutseleg er dei borte. Du kan også lage ei lita skål med rømmedip og sette ved sidan av, viss jenta likar det. "Ostepinnar" er også populære viss det vart lite til lunch. Ta barna med på å lage middag og lunch, når den blir spist heime. Når barna har lagd maten sjølve et dei meir, er mi erfaring. Suppe med bitar i, som til dømes minestrone, vart enkelte gongar køyrd med stavmiksar, då spiste den småspiste av mine mykje meir enn elles. for dei som er glade i mat er det jo ein formastelse, men det meste er lov når det gjeld småspiste barn. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #13 Skrevet 13. juli 2012 Har du et barn som ikke vil spise? Hvis 9 åringen er småspist så betyr det ikke automatisk at hun har psykiske problemer som gir utslag i spisevegring. Det er nok langt mer vanelig med dårlig apetitt og at de ikke tar seg tid til å spise skikkelig. Nei, men det kan være lurt å sjekke om det er noen bakenforliggende årsaker, enten fysisk eller psykisk, bare for sikkerhets skyld. Anonym poster: 4df5bf8c27d0bb2922719c6ea6a41ace
Frua Skrevet 13. juli 2012 #14 Skrevet 13. juli 2012 Nei, men det kan være lurt å sjekke om det er noen bakenforliggende årsaker, enten fysisk eller psykisk, bare for sikkerhets skyld. Anonym poster: 4df5bf8c27d0bb2922719c6ea6a41ace Hvis jenta ikke klager over vondt og oppfører seg normalt ellers så er det i mine øyne å overreagere. Ofte så tenker ikke ungene så mye over mat og hvis man som voksen begynner å dra inn leger og psykologer så kan man være med på å gjøre jentas forhold til mat mer anstrengt. Alt godt har gode forslag til å friste med mat lenger oppe i tråden som jeg synes er fornuftige 1
Gjest annemor30 Skrevet 13. juli 2012 #15 Skrevet 13. juli 2012 Her står det oppdelt frukt og grønnsaker til en hver tid og ja,som ei sier oppi tråden,det blir borte;) og ingen har spist det,for de liker det ikke;)
Gjest heks Skrevet 13. juli 2012 #16 Skrevet 13. juli 2012 Hun kan sove 10-12 timer om natta, virker ofte slapp. Hun kan umulig få i seg de vitaminer og alt det kroppen trenger når hun spiser så lite. På skolen har hun med ett knekkebrød når hun er hos far. Hva hun får hos mor vet ingen. TS
Gjest Lady Di Skrevet 13. juli 2012 #17 Skrevet 13. juli 2012 eeeeeh??? Jeg har da aldri verken ment eller skrevet at man skal tvinge i henne mat! Jeg skrev at å kontakte helsesøster eller lege burde vært gjort for å finne ut om det er noe underliggende som plager jenta ( mulig psykisk).. det er ikke normalt av en 9 åring å knapt spise mat! Det finnes mange tilfeller av 9 åringer som synes de er for tykke for.eksempel..... Jeg sier ikke at jeg tror denne jenta lider av anoreksi, men om dette hadde vært min jenteunge, så hadde jeg vært mye mer bekymra enn det foreldrene hennes virker å være.. Jeg har også vært ett sånt barn som ikke ville spise, og grunnen? Jo, alle de andre barna var så tynne, og jeg ville bli tynn også. At jeg hadde annen kroppsbygning og allerede var tynn, det så ikke jeg. Jeg hadde lettere spiseforstyrrelser. Det er ett under at det ikke ble verre. Så jeg tror nok det er snakk om en liten spiseforstyrrelser. I dette barnet sitt tilfelle, så kan det hende at det er en protest mot skilsmissen til foreldrene. Ts: snakk med jenta, spør rett ut hvorfor hun ikke har lyst på mat. Å kunne snakke omdette tror jeg vil løse mye av problemet siden hun er så ung.
skruf Skrevet 13. juli 2012 #18 Skrevet 13. juli 2012 Hun kan sove 10-12 timer om natta, virker ofte slapp. Hun kan umulig få i seg de vitaminer og alt det kroppen trenger når hun spiser så lite. På skolen har hun med ett knekkebrød når hun er hos far. Hva hun får hos mor vet ingen. TS Hvis jenta aldri har med skolemat når hun er hos mor så ville skolen garantert ha reagert! 9-åringen min og sover forresten 10t om natta, mange barn trenger mye søvn. Men når hun er hos far; er far flink til å lage gode rammer rundt måltidene? Dekker han frokostbord og spiser frokost sammens med jenta? Likedan at alle sitter ved bordet til middag. Kveldsmat er og naturlig å dekke på bord og sitte sammen. Mange familier har det hektisk og dårlige rutiner rundt mat. F,eks ei skive i handa på vei ut døra om morgenen, middag foran tvn, ikke noe skikkelig kveldsmat.... Gode rammer der familien sitter sammen skaper matglede:-)
Gjest Per Skrevet 18. desember 2012 #19 Skrevet 18. desember 2012 Dattera mi er 130 og 24 kg. Hun er ikke for tynn. Men riktignok bare 7 år, blir 8 år 30 august. Hun spiser også mye mer enn ei brødskive og litt middag om dagen, er vel nærmere 5 måltider om dag her i huset. Det er matinntaket som bekymrer meg angående denne jenta, ikke vekta. De trenger jo mange ulike næringsstoffer i den aldern, og mye av dem.
sommermor Skrevet 19. desember 2012 #20 Skrevet 19. desember 2012 Min datter på 9 år veier rundt 35,36 kilo og er 148/149 cm høy.Hun spiser opptil 5 ganger om dagen,inkludert 1 måltid på skolen og 1 på sfo. Jeg synes at hun spiser alt for lite og bør ha med seg mat på skolen.Det er ikke lett med mat alltid,mitt barn spiser lite til frokost og endel av mat pakka er ofte med hjem igjen. Liker hun frukt og grønnsaker,hva med smoothie? I dag fikk min jente et fruktfat til frokost. Det er rart at ikke skolen eller helesesøster har reagert på at hun spiser så lite.Men jeg er helt enig i at en ikke skal tvinge mat i barn.Å gjøre det kan trigge spiseforstyrrelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå