Sophia. Skrevet 12. juli 2012 #1 Skrevet 12. juli 2012 I midten av september skal jeg løpe KK-mila, og begynte å trene mot den i slutten av mai. Jeg burde i grunn begynt tidligere, men slik ble det bare ikke. Utgangspunktet var forferdelig dårlig; jeg hadde aldri trent før, og klarte maks å løpe 5 minutt i strekk med et tempo på 8 på tredemølla. Begynte å trene to-fem ganger i uken, og nå klarer jeg nesten å løpe 5 km i strekk, da med to prosent helling pga knærne, og med en fart på 8,6. Da bruker jeg omtrent 35 minutt (øker tempoet til et sted mellom 9 og 10 de siste minuttene). Pausen jeg har er ikke på mer enn 1 minutt. Hvis jeg hadde presset med selv til det ytterste, hadde jeg klart å løpe 5 km i strekk. Formen min har jo kommet seg ganske fort på kort tid, men nå begynner det å nærme seg mila, og jeg har enda ikke prøvd å løpe en mil. Jeg føler ikke jeg har mer i meg etter jeg har kløpt 5 km, og lurer på hvordan jeg skal klare en mil! Jeg vil nok klare det hvis jeg tar litt pauser underveis, men jeg har SÅ lyst å klare en mil sammenhengende! Jeg lurer på hvordan jeg kan få enda mer fart i fremgangen, og klare å fullføre en mil? Er det noen styrkeøvelser som kan hjelpe meg å yte enda mer når jeg løper? Tips og erfaringer?
Kalas Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 Mitt beste råd til deg er egentlig å øke sakte, men sikkert. Dernest å variere løpetreningen din. Hvor mange ganger løper du i uka? Du må konsentrere deg om miniumum to ting: rolige langturer og intervall- eller tempotrening. Hvis du bare løper den samme runden/de samme kilometrene i samme fart hver gang du trener - og blir sånn middels sliten - vil du ikke bygge kondisjon like godt. Men det er absolutt mulig på to måneder når du allerede klarer 5k, det vil jeg si! Har du pulsklokke, er det et bra hjelpemiddel for å finne ut hvor lavt/høyt du bør ligge når du trener rolige turer/tempoturer. De lange turene trenger ikke nødvendigvis å være lange i km, bare du løper saaakte og dermed holder på en stund. Min langtur denne uka var bare 6,5 km, men det brukte jeg 50 minutter på. På disse turene er det viktig at du løper i "snakketempo". Intervalltrening er viktig for å få bedre kondisjon og bli vant til å løpe fort. Du kan lese masse om ulike treningsnivåer hvis du tar et lite søk på nettet Hva er galt med knærne dine? Hvis du har mulighet, ville jeg løpt ute i skogen eller på grusvei i stedet for på mølla. Det er mye mer skånsomt for knærne (hilsen en som har slitt med løperkne det siste året...).
Sophia. Skrevet 13. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2012 Takk for svar! Jeg løper 2-5 ganger i uken, alt etter som hva jeg har tid til. Prøver å fullføre 5 km hver gang. Jeg varierer ikke i det hele tatt, bare samme tempo og samme avstand hver gang, så kanskje det vil hjelpe med intervaller? Skal sjekke opp i det! Føler ikke kondisen blir noe bedre etter jeg begynte å klare 5 km, men det kan godt stemme at det er fordi jeg ikke har hatt like stor pågang på tempo som jeg hadde i begynnelsen. Det er ikke noe gale med knærne mine (enda), men jeg har fått bittelitt vondt i de etter endt joggetur noen ganger. Prøver å forebygge så godt jeg kan slik at jeg unngår skader! Krysser fingrene for at intervaller hjelper på kondisjonen slik at jeg holder ut enda lengre Kjekt å høre at jeg i hvert fall har mulighet til å klare målet mitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå