Gå til innhold

Hvordan unngå pinlig stillhet på første date?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen av dere der ute kan hjelpe meg litt!

Til lørdag skal jeg møte en jeg har snakket med på internett, for første gang. Dette blir faktisk første gang jeg møter noen fra nettet i det hele tatt, og jeg er kjempenervøs!

Han har hele tiden kastet ballen over på meg, så det er jeg som har måttet ta kontakt, og det var nesten så jeg ikke turte å spørre.

Jeg er egentlig ganske sjenert og litt tilbaketrukken. Derfor er jeg kjemperedd for pinlige stillheter! Hvordan takler man disse?? Håper virkelig at han er litt pratsom, for det hjelper jo, men det virker som at han også er litt sjenert. Håper noen av dere kan gi meg noen tips. Ville satt stor pris på det!

Ps. Noen som vet hva man kan ha på seg? Blir mest sannsynlig på ettermiddagen og tror nok ikke det blir noen middag, så kanskje litt casual?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest17
Skrevet

Hva med å gå på en koselig plass hvor dere kan sitte ute og ta ett glass vin eller noe?

Skrevet

Ja, tenkte på noe sånt. Foreslo å ta en kaffe, men han drikker visst ikke kaffe, så da får det bli noe annet :fnise: Men noe i den duren du sikter til føler jeg også virker veldig greit :) Bedre når det er litt avslappet!

Skrevet

Noen som har noen flere tips?? Hva er fy-fy å prate om? Har nesten aldri vært på date, og da har det vært noen jeg kjente fra før...

Skrevet

Mitt beste tips er å være ærlig og oppriktig. Få han til å se din personlighet, og hva du står for.

Blir det noen pinlige stillheter, så kan du alltids se diskré på en liten huskelapp som du har(eventuelt notater på telefonen), for å komme med emner som dere kan snakke om. Musikk, film, ferie, sommer, mat +++.

Lykke til. :-)

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Hehe, er så nervøs at jeg hadde helt glemt at temaer som musikk og film var gode samtaleemner! Tror jeg skal notere ned litt sånn diskrét :)

Skrevet

Er lettere å unngå disse pinlige stillhetene dersom dere gjør en aktivitet sammen.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

hmm...ja tenkte kanskje at det var greit å gå litt rundt eller noe, jeg vet ikke jeg. Tror det blir tatt litt på sparket. Men du har et poeng i det du sier. Man blir jo opptatt av aktiviteten man gjør også...da trenger man ikke å stirre hverandre i senk...Tusen takk for tips :)

Gjest Janus
Skrevet (endret)

En aktivitet hjelper, men mitt tips er å ikke se på stillheten som pinlig, men naturlig. Hvem har sagt det er pinlig? Jeg ser definifivt ikke på det som pinlig, men jeg husker at jeg gjorde det for 10 år siden.

Er det naturlig å prate sammen kontinuerlig uten pauser? Nei.

Er det naturlig med stillhet og pauser når to personer er sammen? Hvordan er du sammen med noen du kjenner godt?

Er det naturlig å bruke stillheten til å betrakte hverandre og slappe av noen sekunder?

Ingen grunn til å utsette det uunngåelige selv om dere nettop har møttest. La ting være naturlig.

Jeg elsker stillhet. Litt for mye.

I verste fall kan du si, "Jeg kommer ikke på noe å si akkurat nå" og så smiler du sjenert til han.

Lykke til!

:)

Endret av Janus
  • Liker 1
Skrevet

vanskelig å få pinlig stillhet på kino, da du helst skal vøre stille ;)

Skrevet

vanskelig å få pinlig stillhet på kino, da du helst skal være stille ;)

Skrevet (endret)

En aktivitet hjelper, men mitt tips er å ikke se på stillheten som pinlig, men naturlig. Hvem har sagt det er pinlig? Jeg ser definifivt ikke på det som pinlig, men jeg husker at jeg gjorde det for 10 år siden.

Er det naturlig å prate sammen kontinuerlig uten pauser? Nei.

Er det naturlig med stillhet og pauser når to personer er sammen? Hvordan er du sammen med noen du kjenner godt?

Er det naturlig å bruke stillheten til å betrakte hverandre og slappe av noen sekunder?

Ingen grunn til å utsette det uunngåelige selv om dere nettop har møttest. La ting være naturlig.

Jeg elsker stillhet. Litt for mye.

I verste fall kan du si, "Jeg kommer ikke på noe å si akkurat nå" og så smiler du sjenert til han.

Lykke til!

Tusen takk for et fint svar :) Du har jo veldig rett i det du sier. Jeg er ikke den som snakker hele tiden. Setter vel egentlig pris på litt stillhet også.

Tror grunnen til at det blir pinlig for meg er at jeg har en oppfatning av at praten skal gå flytende hele tiden. At hvis den ikke gjør det, så er daten automatisk ødelagt. Jeg får litt panikk når det blir stille, for da tenker jeg med en gang at: nå er jeg kjedelig og uinteressant.

Har vel et behov for å vise at selv om jeg er en rolig og tilbakeholden, så kan jeg være pratsom, morsom og interessant også!

Men takk for svar, jeg skal definitivt prøve å tenke på den måten :)

Endret av Bloodflowers
Gjest Lenni20
Skrevet

Vanligvis når jeg blir nervøs har jeg en tendens til å enten få munndiare og bable, eller ikke si noe i det hele tatt..

Men jeg regner med at det ordner seg :) du må huske å puste dypt inn og slappe av!

er kjemien der så kommer samtalen til å flyte naturlig !

dette går så bra så :)

• Liker 1
Skrevet

Om det blir pinlig stillhet så se på det som en helt naturlig ting. Det verste du gjør er å begynne å plystre /nynne, hadde en date som gjorde det en del. Da jeg møtte min nåværende kjæreste var det noe av det første jeg la merke til at stillhet er helt naturlig for han også. Ellers en liten huskelapp med ting du lurer på feks er ikke så dumt. Lykke til ;)

Gjest Janus
Skrevet

Tror grunnen til at det blir pinlig for meg er at jeg har en oppfatning av at praten skal gå flytende hele tiden. At hvis den ikke gjør det, så er daten automatisk ødelagt. Jeg får litt panikk når det blir stille, for da tenker jeg med en gang at: nå er jeg kjedelig og uinteressant.

Det er bare en oppfatning som ikke er helt korrekt og du kommer langt om du endrer oppfatning til at øyeblikk av stillhet er helt naturlig i en samtale. Bruk stillheten til å studere ansiktet hans og la han studere ditt. Langt mer interessant og spennende enn hva dere snakker om uansett.

Gjest Janus
Skrevet

Om det blir pinlig stillhet så se på det som en helt naturlig ting. Det verste du gjør er å begynne å plystre /nynne, hadde en date som gjorde det en del. Da jeg møtte min nåværende kjæreste var det noe av det første jeg la merke til at stillhet er helt naturlig for han også. Ellers en liten huskelapp med ting du lurer på feks er ikke så dumt. Lykke til ;)

Plystring? Den liker jeg.

Hva med: "Jajaja. Så satt vi her da. Jajaja."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så spennende da! :)) Jeg har en del erfaring fra nettdating, de fleste var hyggelige opplevelser uten at det ble noe mer enn den ene gangen.

Tips: Møt vedkommende på en kafe hvor dere kan sitte litt for dere selv. Jeg brukte alltid å avtale å møtes utenfor, så slipper man liksom å lete igjennom hele lokalet med et nervøst flakkene blikk først! :smilorange:

Prøv å stille åpne spørsmål, dvs unngå ja/nei-spørsmål. Mens han snakker kan du jo tenke ut ditt svar/oppfølgingsspørsmål.

Vær vennlig, åpen, bruk litt humor...vær deg selv så godt du kan og ha på deg klær du er komfortable i. F.eks er du ikke vant i å gå med høye hæler, så ikke tropp opp i det på første date. Det er nok å konsentrere seg om om man ikke skal tenke på balansen i tillegg også! ;-)

Hvis du føler at det er null kjemi er det bare å gå etter at kaffen/teen/kakaoen er drukket opp. Si at du har en avtale om å møte en venninne kl. xx, at det var hyggelig å møte han og at dere begge får "fordøye inntrykkene litt". Hvis du dagen etter vet at dette er "nada", så gi han beskjed om det på en fin måte. Det er bedre enn å bare kutte kontakten (synes jeg).

Lykke til, vil gjerne høre hvordan det gikk! :-)

Anonym poster: 6fd17a204fa1fedfa6a072e047a60dc0

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar og oppmuntringer! Det hjelper meg virkelig :) Jeg har også andre planer på kvelden, så det kan uansett ikke drøye så altfor lenge :)Gruer meg veldig akkurat nå, men tar det som trening. Hvis det kommer til en avvisning, så blir man jo sterkere av det også! Takk for alle tips, jeg kommer nok til å få bruk for dem.

Janus, tusen takk for at du deler dine tanker om slike stillheter, og at det ikke nødvendigvis trenger å være så ille, men at det faktisk kan være en god ting!

Skrevet

Aktivitetsdate er tingen. Rolige ting som bowling, biljard etc. gjør at man slipper pinlige stillheter samtidig som man kan snakke sammen. Da får man også litt mer inntrykk av hverandre, f. eks ting som kroppsspråk enn om man bare sitter i en stol eller sofa og snakker med hverandre. Andre typer litt roligere spill kan også fungere bra. Hele poenget er å ha en litt mer aktiv atmosfære samtidig som den er rolig nok til at man kan snakke godt sammen :)

Syntes selv kino ikke passer til første date. Man får ikke snakket med hverandre underveis, og en får heller ikke noe særlig inntrykk av hverandre. Risikerer bare at det bare blir kleint når begge lurer på om det er passende å holde hverandre i hendene/rundt hverandre så tidlig. Og så er jo også kinodate håpløst standard ;)

Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

En kompis sa en gang til meg: Vet du hva, du er en av de jeg kan være helt stille med uten at det blir rart.

Jeg synes faktisk det er kjekt når det er slik med damer også. Noen ganger blir jeg stille med vilje for å se hvordan hun reagerer :fnise:

Dersom du vil unngå det så kan jo du spørre han hva han liker å gjøre osv. Ettervært go for the kiss :)

Endret av .-L-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...