Gå til innhold

Vrir seg ut av selene på bilstolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ettåringen min sitter ofte litt urolig på biltur, og noen ganger vrir hun skulderen løs fra setebeltet. Dette skjer ofte når hun sover. Hun er stor for alderen og litt bredskuldret.

Vi prøver å følge med så godt vi kan, men hun er liksom så myk i overkroppen at det er vanskelig å forhindre det. Bilstolen er bakovervendt.

Noen som har noen tips/erfaringer?<br /><br /> Anonym poster: c744fbdbd62de09b9d96233095457e20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp beltesamler fra besafe.. Koster 69 kr og holder selene igjen over brystet. Passer de fleste bilstoler.. Det har vært gull verdt her, ettersom 1,5 åringen bevist vred seg ut av beltemerking så fort vi kjørte..

Skrevet

prøvd å stramme selene litt kansje? :) viss ikke ville eg nok gått til en plass di selger slike bilstoler og spurt der om tips :)

Skrevet

Vi har samme problem. Kjøp beltesamler, det hjelper nok :) vi skal kjøpe det vi og nå

AnonymBruker
Skrevet

Beltesamler ja, husker jeg hørte om noe sånt for noen år siden. Men det var visst ikke anbefalt fordi det skal være nok å trykke på den røde knappen for å få barnet ut av setet? Samtidig vil man jo ikke at barnet skal komme seg ut på egenhånd...<br /><br /> Anonym poster: c744fbdbd62de09b9d96233095457e20

Skrevet (endret)

Beltesamler er ikke anbefalt, men det er langt tryggere enn at barnet vrir seg ut av selen. Jeg ville hatt en beltekutter i bilen om dere kjøper en, da får dere barnet like kjapt ut av setet hvis dere må. Men: strammer dere godt nok? Barnet skal ha minst mulig klær på overkroppen, og man skal max få to fingerbredder under selen. Det kan være lurt å stoppe etter etpar minutters kjøring og etterstramme.

Endret av Concertina
Skrevet

Dersom seler er riktig tilpasset og stramme nok, skal ikke barnet klare å vri seg ut av dem. Jeg hadde samme problemet en periode en sommer, men det kom rett og slett av at jeg ikke hadde strammet inn selene igjen etter at vinterklærne forsvant. Skulderselene som var regulert oppover ettersom barnet voste, måtte rett og slett flyttes et hakk ned igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å stramme selene ganske bra, det er slik at vi ofte må løsne litt før vi fester igjen for å få de på henne. Strammer selvfølgelig godt etter at de er festet. Så jeg tror kanskje at det har litt med passform å gjøre?

Men man kan jo ikke stramme for mye heller, barnet må jo få puste.

<br /><br /> Anonym poster: c744fbdbd62de09b9d96233095457e20

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor mye vi strammet selene kom barnet vårt ut hvis han ville siden han har så smale skuldre. Jeg tenker at det er større sannsynlighet for at han kan komme til skade fordi han har kommet seg "løs" fra selen enn at han kommer til skade fordi det tar to sekunder ekstra å løsne han fra selen pga beltesamleren.

Anonym poster: c61692e4a0598a11492fc2a217fc4ee9

AnonymBruker
Skrevet

Produktsjef Frank D. Lilleheil i HTS Besafe AS, som produserer beltespennen er klar over de europeiske reglene. Han mener likevel det er en større risiko at barn sitter uten setebelte i en kollisjon fordi de tar av seg beltet, enn at spennen forårsaker problemer ved en ulykke.

Lilleheil får støtte av trafikkforsker Trond Boye Hansen ved Ullevål universitetssykehus. Han sier at beltesamleren i noen tilfeller er forskjellen på liv og død, og anbefaler folk å bruke den. Boye Hansen har også gjennomført en test som viser at det tar to sekunder mer å løsne et barn som bruker beltesamler, enn en som ikke gjør det.

Trygg Trafikk synes det er vanskelig å anbefale noe som er ulovlig, men ser at beltesamleren kan være til god hjelp, særlig når barna kommer seg ut av selen. Bruk av beltesamleren er derfor noe den enkelte må vurdere selv.

Tatt fra trygg trafikk:

Gjest anonym
Skrevet

vi hadde samme problem med vår sønn på 2 år.men vi løsna på selkene og feste de lengere opp på setet.og da blei det også stopp på og vri seg ut.så kanskje du har selene for langt ned på setet.

Skrevet

Dette skulle jeg ha likt å få en løsning på også, for vår 2 årige datter snor seg ut av de f.. ...selene som bare det.. Vi brukte beltesamler i en periode, men gav det opp da hun klarte å få den av og så komme seg ut av selen..... Dette var før hun ble 2 år..... sukk....

Takk for tipset om å stille ned igjen selen nå etter vinteren. Det skal prøves ut.

Skrevet

hva med å lage beltesamler selv, med borrelåslukking?

AnonymBruker
Skrevet

vi hadde samme problem med vår sønn på 2 år.men vi løsna på selkene og feste de lengere opp på setet.og da blei det også stopp på og vri seg ut.så kanskje du har selene for langt ned på setet.

Selene skal ikke være for lang oppe heller. Det er mest riktig å ha det på det hakket som er nærmest skulderbladet, uten at selen går under toppen av skuldra.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde også dette problemet med vår datter på 2 år. Virket som hun ikke likte å sitte bilstolen og vi prøvde både å feste på ny belte"puter" for å gjøre beltene mykere mot skuldrene, samt beltesamler. Men hun tok bare beltesamleren opp uten noen problem. Slik hadde vi det i en del uker, måtte stoppe konstant. Helt til vi kom på å sjekke festene på bilstolbeltene. Disse var for lave og det er klart det ikke er behagelig når man da strammer og strammer. så nå sitter hun veldig fint i bilstolen, uten beltesamler. Det skal sies folk rundt oss var snare med å kommentere at det var nok fordi hun satt bakovervendt. Syntes det var ganske provoserende.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok til å kjøpe inn en slik beltestrammer. Har sjekket høyden på beltene og den virker grei, men det varierer kanskje med hvor mye klær hun har på.

Hun er veldig rask til å snu seg i setet og se framover med en gang vi tar av selen. Men vi har bestemt at hun skal sitte bakover så lenge setet passer. Dessuten er det nok enda farligere om hun vrir seg ut hvis hun sitter "rett" vei.<br /><br /> Anonym poster: c744fbdbd62de09b9d96233095457e20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...