AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #1 Skrevet 12. juli 2012 Jeg er i 20-årene, ingen barn, ugift, og har et svært dårlig forhold til foreldrene mine etter å ha vært utsatt for misbruk. Skulle en tragedie skje med meg, så ville jeg ikke at de skal få tak i noen verdier etter meg. Går det an å sette opp testamente som hindrer de å arve etter meg? Slik jeg har fortstått det så blir det foreldrene mine som arver etter meg basert på livstilstanden min. Anonym poster: 26d4e3353840245eda005ba7d27bab10
Gjest Trio Skrevet 12. juli 2012 #2 Skrevet 12. juli 2012 Sett opp testament så arver de ingenting. De har ikke krav på å arve deg, men gjør det om du ikke har barn eller testament. Husk å sjekke hva som kreves for at testamentet skal være gyldig så ordner det seg. 1
Guadaloupe Skrevet 12. juli 2012 #3 Skrevet 12. juli 2012 Jeg skulle mene at det bare er livsarvinger, altså dine barn som har rett til pliktdelsarv, dvs. arv som de har krav på og som du ikke kan nekte de. Jeg tror ikke foreldre kan arve hvis du har satt opp et testamente som forteller at de ikke skal arve. Livsarvinger har rett til å arve uansett etter lov.
-Jiinxs- Skrevet 12. juli 2012 #4 Skrevet 12. juli 2012 Dette er vel noe en advokat kan svare bedre på?
Testosteron Skrevet 12. juli 2012 #5 Skrevet 12. juli 2012 For å unngå at foreldrene dine arver deg, må du opprette et testament hvor det står hvem du ønsker skal arve deg. Siden du ikke har barn, kommer foreldrene dine til å arve deg hvis de lever når du dør med mindre du testamenterer arven til noen andre. 4
Gjest _La Femme Skrevet 12. juli 2012 #6 Skrevet 12. juli 2012 Uavhengig av hvem som kan arve etter deg, kan du slippe å se (eller se og se, du er jo død) at arva di går til foreldrene dine. Det må foreligge en gyldig grunn til det, en alvorlig grunn. Jeg vil tro at misbruk går under den kategorien. Er misbruket på deg kommet frem på noen måte? Er det noen som kan dokumentere det? Snakk med en advokat om dette.
melly666 Skrevet 12. juli 2012 #7 Skrevet 12. juli 2012 (endret) Uavhengig av hvem som kan arve etter deg, kan du slippe å se (eller se og se, du er jo død) at arva di går til foreldrene dine. Det må foreligge en gyldig grunn til det, en alvorlig grunn. Jeg vil tro at misbruk går under den kategorien. Er misbruket på deg kommet frem på noen måte? Er det noen som kan dokumentere det? Snakk med en advokat om dette. Dette er feil. Foreldre har ingen rett på arv, men de er neste i kø etter egne barn hvis det ikke finnes testament. Så løsningen er enkel TS - finn ut hva du arven skal gå til og sett opp testament. Det gjøres kjapt og greit hos en advokat. Testament kan lett endres i etterkant, så ikke vær redd for hvis du kanskje skulle ombestemme deg ihenhold til hvem som skal arve deg. Endret 12. juli 2012 av melly666 5
Gjest _La Femme Skrevet 12. juli 2012 #8 Skrevet 12. juli 2012 Dette er feil. Foreldre har ingen rett på arv, men de er neste i kø etter egne barn hvis det ikke finnes testament. Så løsningen er enkel TS - finn ut hva du arven skal gå til og sett opp testament. Det gjøres kjapt og greit hos en advokat. Testament kan lett endres i etterkant, så ikke vær redd for hvis du kanskje skulle ombestemme deg ihenhold til hvem som skal arve deg. Les hva jeg skriver! Foreldre kan bli fratatt retten å arve hos barn om det foreligger en gyldig (jævla god) grunn til det. Som f.eks. misbruk. Det samme gjelder den andre veien.
Solbærsaft Skrevet 12. juli 2012 #9 Skrevet 12. juli 2012 (endret) Uavhengig av hvem som kan arve etter deg, kan du slippe å se (eller se og se, du er jo død) at arva di går til foreldrene dine. Det må foreligge en gyldig grunn til det, en alvorlig grunn. Jeg vil tro at misbruk går under den kategorien. Er misbruket på deg kommet frem på noen måte? Er det noen som kan dokumentere det? Snakk med en advokat om dette. Man må da ikke ha en grunn til at foreldre ikke kan arve barna sine! Dersom du har barn eller er gift, så er det kun en del av verdiene etter deg du kan testamentere. Dersom du verken har barn eller er gift, så kan du bestemme fullt og helt hva som skal skje med det du har av verdier når du dør. Foreldre arver kun dersom deres barn dør uten å ha etterlatt seg egne livsarvinger, ektefelle eller testament. Det du bør gjøre er å ta kontakt med en advokat for å opprette et testament. Du trenger ikke oppgi noen grunn for opprettelsen av testamentet. Husk at dersom du senere får livsarvinger/ektefelle vil testamentet kunne bli ikke-gjeldende (siden livsarvinger/ektefelle vil få foran testament). Formuler deg i testamentet slik at det går klart frem om du ønsker at verdiene som måtte gå over det livsarvinger og/eller ektefelle er lovfestet å arve etter deg skal gå til livsarvinger/ektefelle, eller om du ønsker at eventuelle overskytende verdier fremdeles skal gå til formålet du har testamentert til. Endret 12. juli 2012 av Solbærsaft 2
Solbærsaft Skrevet 12. juli 2012 #10 Skrevet 12. juli 2012 Les hva jeg skriver! Foreldre kan bli fratatt retten å arve hos barn om det foreligger en gyldig (jævla god) grunn til det. Som f.eks. misbruk. Det samme gjelder den andre veien. Joda. Men dette må gjennom en skikkelig utrivelig mølle i byråkratiet. Det er fryktelig mye enklere å opprette et testament. 2
Gjest Trio Skrevet 12. juli 2012 #11 Skrevet 12. juli 2012 (endret) Les hva jeg skriver! Foreldre kan bli fratatt retten å arve hos barn om det foreligger en gyldig (jævla god) grunn til det. Som f.eks. misbruk. Det samme gjelder den andre veien. Du tar feil, livsarvinger (altså barn) kan bli fratat arveretten sin om det foreligger god grun. Dette etter arveloven "§ 34. Arvelataren kan fastsetje i testament at arving som har fylt 18 år, ikkje skal ta pliktdelsarv etter arvelataren, dersom arvingen har gjort seg skyldig til straff for brotsverk mot arvelataren eller mot nokon av slektningane sine i rett opp- eller nedstigande linje eller syskena sine eller avkom etter dei, eller dersom arvingen har late være å hjelpe arvelataren etter evne då arvelataren trong det." Dette gjelder livaarvinger, altså barn og kun om det er begått lovbrudd mot arvlater eller slektninger av arvlater. Foreldre har ikke arverett, men når ingen andre er satt opp til å arve, enten gjennom lov eller testament går arven til foreldrene. Arveloven § 2 "Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans." Under Kapittel 4 i loven står det hvem som har rett på pliktarv. Dette er kun barn og ektefelle. Foreldre har ikke RETT på arv, men det er slik fordelingen skjer om den som dør ikke har spesifisert noe annet og ikke har barn. EDIT: Ser jeg skriver uklart, her må det fortsatt setes opp testament for at arven skal falle bort. Testosteron under meg viser til eneste lov som gjør at det automatisk faller bort og siden det kun er med drap er det ikke noe for TS å satse på. Endret 12. juli 2012 av Trio 1
Testosteron Skrevet 12. juli 2012 #12 Skrevet 12. juli 2012 (endret) Les hva jeg skriver! Foreldre kan bli fratatt retten å arve hos barn om det foreligger en gyldig (jævla god) grunn til det. Som f.eks. misbruk. Det samme gjelder den andre veien. I så fall må de dømmes for drap på barnet sitt. Seksuelt misbruk er ikke nok. § 73. Blir nokon dømd til fengselsstraff utan vilkår for straffebrot mot den han skulle arve, og arvelataren døyr på grunn av handlinga, kan arveretten til den skyldige heilt eller delvis falle bort. http://www.lovdata.n...303-005.html#73 Så i ditt tilfelle må du opprette testament for at de ikke skal arve deg. Endret 12. juli 2012 av Testosteron 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #13 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har akkurat undersøkt dette for min egen del. Gifter meg om ikke lenge, og ingen av oss har barn. Vi skal ha særeie, og på grunn av dette må vi begge skrive testamente for at ikke våre foreldre skal arve hvis vi går bort. Uten testamente ville et ekteskap med særeie bety at våre foreldre ville arvet oss, men når vi skriver testamente kan vi skrive hva som helst, og behøver IKKE å inkludere foreldre naturligvis. Vil derfor gå ut ifra at det er akkurat det samme når man er ugift. Anonym poster: 60ac47d4217bbddb18f043d0528709d6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #14 Skrevet 13. juli 2012 Les hva jeg skriver! Foreldre kan bli fratatt retten å arve hos barn om det foreligger en gyldig (jævla god) grunn til det. Som f.eks. misbruk. Det samme gjelder den andre veien. Hvis en person dør og ikke har verken "barn/ ektefelle/ samboer med arvekontrakt" så er det foreldre som automatisk arver. Eneste måten foreldrene blir fratatt retten til å arve av staten er hvis de vedkommende har dødd fordi foreldrene har drept han. TS, kan skrive testamentet å fjerne arveretten til foreldrene sine i og med at det er lovlig. Man kan derimot, ikke fjerne arveretten til barn og ektefeller, bare begrense den. Anonym poster: 26d4e3353840245eda005ba7d27bab10
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #15 Skrevet 13. juli 2012 Ts igjen, forstod jeg det riktig slik jeg svarte i innlegget over? Anonym poster: 26d4e3353840245eda005ba7d27bab10
Solbærsaft Skrevet 13. juli 2012 #16 Skrevet 13. juli 2012 Hvis en person dør og ikke har verken "barn/ ektefelle/ samboer med arvekontrakt" så er det foreldre som automatisk arver. Eneste måten foreldrene blir fratatt retten til å arve av staten er hvis de vedkommende har dødd fordi foreldrene har drept han. TS, kan skrive testamentet å fjerne arveretten til foreldrene sine i og med at det er lovlig. Man kan derimot, ikke fjerne arveretten til barn og ektefeller, bare begrense den. Anonym poster: 26d4e3353840245eda005ba7d27bab10 Dersom foreldre dreper sitt barn så kan de miste arverett. Bestemmelsen som omhandler dette i arveloven er en "kan"-regel, og det er ingen automatikk i at det blir sånn. Det var dette som skjedde i Orderud-saken (bare motsatt med tanke på barn-forelder). Per Orderud ble fradømt retten til arv etter sine foreldre siden han ble funnet medskyldig i drapet på dem. § 73. Blir nokon dømd til fengselsstraff utan vilkår for straffebrot mot den han skulle arve, og arvelataren døyr på grunn av handlinga, kan arveretten til den skyldige heilt eller delvis falle bort. Dersom TS ønsker å være helt sikker på at foreldrene ikke arver dersom h*n dør først, så er det sikreste å opprette et testament som tilgodeser verdiene et annet sted. Hva eller hvem som blir tilgodesett i testamentet er ikke viktig i forholdhold til gyldighet av testamentet.
Testosteron Skrevet 13. juli 2012 #17 Skrevet 13. juli 2012 Gifter meg om ikke lenge, og ingen av oss har barn. Vi skal ha særeie, og på grunn av dette må vi begge skrive testamente for at ikke våre foreldre skal arve hvis vi går bort. Uten testamente ville et ekteskap med særeie bety at våre foreldre ville arvet oss, Hvorvidt man har særeie eller felleseie har ingen betydning for spørsmålet om hvem som arver en. Det har bare betydning for hvem som skal ha hva ved en skilsmisse. Enten man har særeie eller felleseie må man opprette testament dersom man ikke ønsker at foreldrene ens skal arve en.
Solbærsaft Skrevet 13. juli 2012 #18 Skrevet 13. juli 2012 Hvorvidt man har særeie eller felleseie har ingen betydning for spørsmålet om hvem som arver en. Det har bare betydning for hvem som skal ha hva ved en skilsmisse. Enten man har særeie eller felleseie må man opprette testament dersom man ikke ønsker at foreldrene ens skal arve en. Hva snakker du om her? Dersom man er gift, så vil ikke foreldre arve noe som helst. Dersom person A og B er gift, og A dør, så vil B arve alt dersom det ikke er noe testamente eller barn i bildet.
Testosteron Skrevet 13. juli 2012 #19 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Hva snakker du om her? Dersom man er gift, så vil ikke foreldre arve noe som helst. Dersom person A og B er gift, og A dør, så vil B arve alt dersom det ikke er noe testamente eller barn i bildet. Det er feil, for ektefeller arver bare halvparten av arven dersom arvelaterens foreldre lever. Den andre halvparten går til arvelaterens foreldre eller hvis de er døde til deres etterkommere. § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt. http://www.lovdata.n...03-005-003.html Endret 13. juli 2012 av Testosteron
Solbærsaft Skrevet 14. juli 2012 #20 Skrevet 14. juli 2012 Det er feil, for ektefeller arver bare halvparten av arven dersom arvelaterens foreldre lever. Den andre halvparten går til arvelaterens foreldre eller hvis de er døde til deres etterkommere. § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt. http://www.lovdata.n...03-005-003.html Du har helt rett. Legger meg fullstendig flat . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå