Gå til innhold

Hvor,hvem? Internett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og funderer.

Hvem startet internett? Hvem trykte på knappen for å sette det igang?

Og hvor står den evt. boksen?

Blir internett noen ganger fylt helt opp,så ikke flere artikler eks. får plass?

Kan noen eks si: Nei, nå syns jeg det er nok, så i kveld stenger jeg hele internett?

Kan noen i det hele tatt stenge den for en kveld eller en uke?

Hvilke avis var først i hele verden på nett?

Hvem fikk den første emailen i norge?

Hva tror du det neste fremskrittet vi kan gjøre på nett?

( vi husker vel alle da vi ble fortalt, at i fremtiden kan vi gjøre banktjenester selv på nett. Da lo vi godt du...)

Anonym poster: 57fb5bf5cae5cbd3bcff046d8352b28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Internet

Internett er bare en måte å dele informasjon på, overalt i verden står det vel servere som har x-antall lagring, så om internett kan bli fylt opp ser jeg ikke for meg.

Har store tvil om at noen kan greie å ta knekken på internett, det måtte vel å ta ned alt på en gang eller noe slikt, ikke vet eg.

Skrevet

http://en.wikipedia....of_the_Internet

Internett er bare en måte å dele informasjon på, overalt i verden står det vel servere som har x-antall lagring, så om internett kan bli fylt opp ser jeg ikke for meg.

Har store tvil om at noen kan greie å ta knekken på internett, det måtte vel å ta ned alt på en gang eller noe slikt, ikke vet eg.

:-) Tenkte akkurat på å poste samme lenke som deg -Leon-.

TS: Kort fortalt så er det ganske krevende å stenge hele internett. Den mest effektive måten må være å kutte all form for elektrisitet på kloden da det finnes flere kommunikasjonsmaskiner, til resten av verden, i hvert land. Anbefaler deg å lese artikkelen nevnt over.

Skrevet

Begynnelsen på "internett" var det militære kommunikasjonsnettverket Arpanett som ble etablert på 60-70tallet. Tanken var å bygge et system hvor forsvarets datamaskiner kunne utveksle informasjon over lengre avstander.

Så på slutten av 80 og begynnelsen av 90tallet utviklet det seg innen forskningsmiljøet i Cern (Sveits - der de har den gedigne partikkelakseleratoren hvor de oppdaget "gudepartikkelen" nylig, tester med lagring av informasjon som skulle lett leses på alle mulige terminaler. Dette ble starten på WWW eller world wide web. Altså såkalte html-sider og det vi idag tar inn gjennom nettlesere.

Men før og etter det har du også andre systemer som FTP (file transfer protocol), Newsgroups etc som er andre systemer som utveksler informasjon men på andre måter.

Om du har din pc og andres pc i hjemmet knyttet sammen vil du kunne spille av musikk, hente opp tekstfiler fra en annen maskin osv over nettverket ditt. "Internett" som sådann er ikke stort annerledes og har ikke noen annen begrensning enn adressene (ip-adresser) som hver server (leverandør av informasjon) og terminal (mottaker) må ha. Se på det som et telefonnummer.

Nettavisen var vel norges første nettavis.

Skrevet (endret)

Sitter og funderer.

Hvem startet internett? Hvem trykte på knappen for å sette det igang?

Og hvor står den evt. boksen?

Blir internett noen ganger fylt helt opp,så ikke flere artikler eks. får plass?

Kan noen eks si: Nei, nå syns jeg det er nok, så i kveld stenger jeg hele internett?

Kan noen i det hele tatt stenge den for en kveld eller en uke?

Hvilke avis var først i hele verden på nett?

Hvem fikk den første emailen i norge?

Hva tror du det neste fremskrittet vi kan gjøre på nett?

( vi husker vel alle da vi ble fortalt, at i fremtiden kan vi gjøre banktjenester selv på nett. Da lo vi godt du...)

Anonym poster: 57fb5bf5cae5cbd3bcff046d8352b28f

Internett har ingen fast størrelse, det blir mer plass på internett, hver gang noen setter opp en ny server og kobler den til nettet.

Tenk på det som ett enormt hus, som stadig påbygges.

Sammenligningen passer ikke helt, dog, siden hardiskene i moderne PCer får stadig mer lagringsplass, selv om de fysiske målene på en harddisk holder seg uforandret.

Ett hus der rommene ser fysisk like store ut, men der de nyeste rommene er enormt mye større på innsiden, enn de gamle, minner litt vel mye om Tardis.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Hahaha. å referere til Tardis blir vel enda mer gresk for de fleste :P

Skrevet

Hahaha. å referere til Tardis blir vel enda mer gresk for de fleste :P

Men da kan folk grave opp en god gammeldags søkemotor, og kunnskapisere seg. Vinn-vinn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...