Gå til innhold

LUS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jenta mi har akkurat kommet hjem etter 3 uker ferie med pappaen sin. Hun har hår ned på ryggen og det aulet med lus og egg. Jeg kom meg fortere enn svint på apoteket og kjøpte "Linicin" og lusekam. Fulgte bruksanvisningen på shampooen og greide gjennom håret med lusekammen etterpå. Der er fortsatt masse levende i håret hennes, vil disse lusene dø etterhvert? eller bør jeg pøse på med noe annet for å være på den sikre siden? Hjelper hårfarge feks.? - jeg tenker at jeg bør ta en kur også men skal uansett farge håret mitt nå.

Hjelp, det er så kjedelig med slikt, og huset fylles snart opp med gjester, vil helst være lusefri da.

Anonym poster: 9158715703b60eb8641ca8c5679a8c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter ei runde med lusemiddel, skal lusa som er på hovudet døy. Men ein skal alltid ta ei runde til ei vekes tid etter, for å vere sikker på å drepe evt lus frå egg som vart igjen frå fyrste gongen. Er det levande lus på hovudet hennar no, har ikkje lusemiddelet virka skikkeleg. Kva type lusemiddel brukte du? Luseshampoen eller olja "15 minutes solution" (Linicin har både shampo og olje)? For vår del har ikkje luseshampo fungert, berre olje (som drep lusa ved kveling) eller sterkt lusemiddel (som Prioderm). Både Linicin 15 minutes solution (olje) og Hedrin (olje) har eg vore fornøgd med, og lusa kan heller ikkje verte ressistende mot middelet. Har hatt nokre runder med lus her ja... Verkar ikkje som om folk er flinke nok til å sjekke at alt er borte før ungen går i barnehage/skule....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun fikk en omgang med liniment også, har plukket rundt 1000 egg fra stakkars ungen. ca 150 hver gang jeg gikk gjennom håret. Nå er hun nede på et "normalt" luseegg nivå, men jeg er dritt lei av å plukke, så kom jeg på den glupe ideen: Kan jeg bruke rettetangen for å drepe de resterende eggene? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har brukt Prioderm liniment SKAL alt vera døydd ut på hovudet. Ein skal alltid ta ei ny runde ei vekes tid etterpå, men det er berre for å vera sikker. Liniment SKAL drepe lusa. Dersom det ikkje har gjort det, har du brukt det feil, eller lusa har vorte resistente. Prøv oljebasert lusemiddel, t.d Hedrin, det kan ikkje lusa verte resistente mot.

Du kan jo sikkert prøve med rettetanga. Lus skal døy ved 60 grader, veit ikkje kor varm ei sånn tang vert, eg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den shampooen virket ikke, derfor jeg brukte linimentet etterpå. Det er ingenting som lever lengre ser det ut til, men hun er jo full i egg enda, og det ser ikke helt bra ut. Derfor jeg lurer på om jeg kan smelte dem bort fra hårstråene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den shampooen virket ikke, derfor jeg brukte linimentet etterpå. Det er ingenting som lever lengre ser det ut til, men hun er jo full i egg enda, og det ser ikke helt bra ut. Derfor jeg lurer på om jeg kan smelte dem bort fra hårstråene.

Viss ingenting lev no, har du gjort det riktig. Egga som sit igjen lev sannsynlegvis ikkje, berre "etterslep". Det er difor du skal ta ein ny kur om 7-10 dagar (les kva som står på pakka), for å vera heilt sikker på at alt er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viss ingenting lev no, har du gjort det riktig. Egga som sit igjen lev sannsynlegvis ikkje, berre "etterslep". Det er difor du skal ta ein ny kur om 7-10 dagar (les kva som står på pakka), for å vera heilt sikker på at alt er borte.

Men eggene slipper jo ikke, de henger fast som bare juling selv om de er døde :frustrert: Ny kur blir tatt og evt, smådjevler som har overlevd skal dø. Men det hjelper ikke det faktum at egg i håret død eller levende ser ikke bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sverger til å nappe ut de hårstråene med lusegg på, har jeg hørt. Ikke akkurat behagelig, men dere blir i alle fall kvitt dækelskapen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da hadde jentungen blitt skallet, men noen hårstrå hadde både 4 og 5 egg så det hadde nok vært det lureste.

Flatejern blir tatt frem idag, håper bare det vakre håret overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oh yeah

Da hadde jentungen blitt skallet, men noen hårstrå hadde både 4 og 5 egg så det hadde nok vært det lureste.

Flatejern blir tatt frem idag, håper bare det vakre håret overlever.

Vi dro av egg etter egg, tok en runde hver dag og etter en tid var alt borte. Det er et himla styr mens det står på, har aldri klødd så mye i håret noen gang og jeg hadde ikke lus - var bare det psykiske som spilte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyrast ut som om jenta må ha gått med lusa veldig lenge. Når det er så mykje egg, er det ikkje tre veker sida ho fekk lus, for å seie det sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg farget håret hennes uken før hun reiste, og hadde oppdaget om det var noe der. Stebarna kommer hjem med lus fra tid til annen og jeg vet hvordan både egg og lus ser ut.

Alle eggene ligger 1-3 cm ut i håret så jentungen har nok bare hatt ett massivt angrep mens hun var på ferie med faren til et uland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle eggene ligger 1-3 cm ut i håret så jentungen har nok bare hatt ett massivt angrep mens hun var på ferie med faren til et uland.

Hehe. Ja der kan du se, du løste mysteriet selv;

Håret vokser ca 1 cm på 4 uker. Det vil si at dersom det sitter egg 1-3 cm ut på hårstrået ble de første lagt for 12 uker siden!

Lusa legger eggene helt nede ved hodebunnen, den beveger seg ikke lengre ut på hårstrået. Og håret vokser ikke 3 cm på 3 uker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Ja der kan du se, du løste mysteriet selv;

Håret vokser ca 1 cm på 4 uker. Det vil si at dersom det sitter egg 1-3 cm ut på hårstrået ble de første lagt for 12 uker siden!

Lusa legger eggene helt nede ved hodebunnen, den beveger seg ikke lengre ut på hårstrået. Og håret vokser ikke 3 cm på 3 uker. ;)

Nettopp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:klo: jeg leste :Eggene legges opptil et par centimeter fra hodebunnen og klekkes etter seks til åtte dager.

Og håret hennes vokser fort. Uansett, det aulet med lus og egg og noen har ikke oppdaget det tiltross for at jentungen har klagd på kløe.

Nå begynner jeg å se slutten på eggene og flatejernet brukes ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Vi oppdaget lus i 5 åringens hår i går kveld, og fikk nesten panikk.. syns det er så ekkelt. Han har ganske kort hår så tenker det går greit å kvitte seg med lusa på han, men tenkte mye på at hva gjør jeg hvis datteren min på 9 får det. Men syns nå jeg fikk det beste tipset som jeg aldri hadde tenkt på selv. Glattetanga skal frem og settes på max grader og håret hennes skal glattes hver dag fremover for å være sikker på at det ikke sprer seg. Ettersom man ikke skal bruke lusemiddel i hår dersom man ikke har oppdaget smitte er det jo perfekt å bruke forebyggende i disse lusetider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...