AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #1 Skrevet 12. juli 2012 Katten min forsvant sporløst for et år siden, og til tross for ivrig leting etter pusen både dag og natt og bruk av alle mulige kanaler for å spørre folk om de hadde sett henne (internett, plakater, jungeltelegrafen), hadde ingen sett henne. Hun var borte, og jeg ga etterhvert opp etter flere måneder med leting uten spor etter pusen. Så plutselig var det noen som la ut bilde av en katt som hadde vandret i nærområdet i hele vinter, og det viste seg å være min fortapte pus. Pusen er selvsagt hentet hjem nå, og jeg skal gjøre alt for at hun skal bli en frisk og rask pus igjen. Men det som undret (og irriterte) meg når jeg snakket med folk var at de fleste bare hadde gått og syntes synd på denne "løskatten". Hvorfor ser bare folk på at det vandrer katter rundt sulten og stygg i pelsen, uten å gidde å røre en lillefinger for å prøve å finne en eier? At en katt ser ustelt og dårlig ut betyr jo ikke alltid at den er en løskatt. Den kan faktisk ha en eier som har savnet den lenge. Og skulle nå katten ikke ha noen eier bør de jo både for kattens og deres egen del prøve å få den omplassert eller avlivet. Jeg synes det er rimelig giddesløst å bare putte dem i kategorien "stakkars løskatt" og sukke over hvor synd det er på dem. Jeg lurer også på om at folk vet at dersom de begynner å fore på en katt har de juridisk sett tatt på seg ansvaret. Det betyr at de skal ta seg ordentlig av katten, enten de velger å beholde den selv eller gi den bort til noen andre som kan ta seg av den. Eller i verste fall få den avlivet. Jeg blir faktisk litt opprørt over at pusen min har gått så lenge ute uten at noen har sagt ifra eller prøvd å finne en eier. Greit at man selv har ansvaret for å passe på katten sin, men hva med å vise litt hjelpsomhet til sine medmennesker og dyr? Hva gjør dere når dere ser katter som tusler rundt ute og blir stadig tynnere og stygg i pelsen? Jeg håper flere kan begynne å tenke litt på at slett ikke alle "løskatter" egentlig er løskatter. De kan ofte være fortapte huskatter som har en eier et sted som ikke aner hvor pusen har blitt av. Det er nesten mer vondt at katten forsvinner sporløst enn at den blir påkjørt. I sistnevnte tilfelle vet man ihvertfall hva som har skjedd med pusen. Jeg vil avslutte med å rette en takk til dem som bryr seg om de pelskledde og gjør en liten innsats for å gjøre livet deres bedre og redde dem fra livet som løskatt! Det er vel ikke ønskelig for verken katten, eieren eller alle naboene at den skal streife rundt og robbe søppelbøtter og gjøre fra seg rundt husene. Anonym poster: dfa94747ecee74f603c9a77d3e9412f9 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #2 Skrevet 12. juli 2012 Nå har jeg ikke kommet over noen løskatter, men skulle det skje så hadde jeg nok tatt bilde av den og søkt på ulike steder på nettet og satt opp lapper på butikken. Det jeg ikke hadde gjort var å fore den. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å ha et juridisk ansvar for katten. Jeg har valgt å ikke ha katt og vil ikke plutselig sitte med ansvaret. Anonym poster: 550ca16ef8b21f8649375f9a87b0d4cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #3 Skrevet 12. juli 2012 Jeg har gått mang en runde i nabolaget med etterlysning og bilde, etter å ha krabbet rundt med kamera og tatt bilder av rufsete kattepelser. Deretter funnet-plakater i nærområdet og på nett. Så kontakt med Dyrebeskyttelsen eller lignende organisasjon. Deretter eventuell innfanging, sjekking av chip og så videre. Heldigvis har jeg funnet eiere til alle utenom én. Anonym poster: 87fe27836efdb782f6471b94e3ad568e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #4 Skrevet 12. juli 2012 Nå har jeg ikke kommet over noen løskatter, men skulle det skje så hadde jeg nok tatt bilde av den og søkt på ulike steder på nettet og satt opp lapper på butikken. Det jeg ikke hadde gjort var å fore den. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å ha et juridisk ansvar for katten. Jeg har valgt å ikke ha katt og vil ikke plutselig sitte med ansvaret. Anonym poster: 550ca16ef8b21f8649375f9a87b0d4cc Jeg synes det er smart, for ikke bare er det juridisk bindende å begynne å fore en katt, men det er jo også pokkers så irriterende for den som leter etter sin forvunnede katt og så sitter noen og forer på katta. Kattenapping skjult under "tar seg bare av den stakkars pusen" er utrolig irriterende. Man skal være 100% sikker på at katten er hjemløs/eierløs før man begynner å fore på den. Og begynner man å fore må man fortsette å ta ansvar for katten. Jeg har gått mang en runde i nabolaget med etterlysning og bilde, etter å ha krabbet rundt med kamera og tatt bilder av rufsete kattepelser. Deretter funnet-plakater i nærområdet og på nett. Så kontakt med Dyrebeskyttelsen eller lignende organisasjon. Deretter eventuell innfanging, sjekking av chip og så videre. Heldigvis har jeg funnet eiere til alle utenom én. Anonym poster: 87fe27836efdb782f6471b94e3ad568e Kudos til deg og dine likemenn/kvinner! Anonym poster: 3a5efb9540dd3119b31ef01a8bec0d65 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 En hjemløs hannkatt bosatte seg i garasjen her. Ga han mat og vann i 2 uker (selv om den kom med skinnangrep og slo til hånden min hver gang). Fikk tatt bilde av han, og la inn en annonse på mistet/funnet i lokalavisa. Fikk mange telefoner, men fant desverre ikke eieren. Lånte et bur fra dyrebeskyttelsen og fikk omsider fanget denne villkatten. La et håndkle over buret og dro til veterinæren. Han ble desverre avlivet da veterinæren konkluderte med at katten aldri hadde hatt noen eier, da den var agressiv og livredd. Angrer veldig på at jeg ikke tok den med hjem og forsøkte å gjøre den tam, men nå slipper den hvertfall å lide lenger. Klarer bare ikke å snu meg vekk når det kommer til dyr som lider, mener folk generelt burde bli flinkere til å ta litt ansvar istedet for å bare gå forbi. Anonym poster: 089f7355b25ca8a5f172447a405f5884 1
Wanita Skrevet 13. juli 2012 #6 Skrevet 13. juli 2012 Jeg syns katter er noe herk da de driter i hagen min, og kraver i blomsterbed. Jeg liker absolutt ikke katter. Det er helt greit at andre har dem, men når det skal være så mye arbeid for å finne eieren så gidder jeg ikke. Liker ikke å ha katter oppi meg når jeg er på besøk hos andre heller. Dette gjelder også hunder, men hunder er ofte MYE lettere å få tak i eieren, se på halsbåndet og ringt. Så det har jeg faktisk gjort de to gangene jeg har sett hund uten eier. Men ikke for alt i verden om jeg tar med meg hundene hjem. Jeg bare sier ifra. Jeg kan bare ikke for det, men dyr er *grøss* Mennesker derimot liker jeg
hermoine Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 Vi fikk en kattefamilie på døra, da hengte vi opp lapper i nabolaget og fikk heldigvis en telefon fra eierne ikke lenge etterpå Hadde nok gjort det igjen, om det hadde skjedd. Stakkars puser! 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #8 Skrevet 13. juli 2012 Jeg syns katter er noe herk da de driter i hagen min, og kraver i blomsterbed. Jeg liker absolutt ikke katter. Det er helt greit at andre har dem, men når det skal være så mye arbeid for å finne eieren så gidder jeg ikke. Liker ikke å ha katter oppi meg når jeg er på besøk hos andre heller. Dette gjelder også hunder, men hunder er ofte MYE lettere å få tak i eieren, se på halsbåndet og ringt. Så det har jeg faktisk gjort de to gangene jeg har sett hund uten eier. Men ikke for alt i verden om jeg tar med meg hundene hjem. Jeg bare sier ifra. Jeg kan bare ikke for det, men dyr er *grøss* Mennesker derimot liker jeg Men hvis du ikke liker katter som driter i hagen din og graver i blomsterbedene, burde det jo være i din interesse å finne eieren eller (dersom katten er hjemløs) få katten omplassert til noen som bort et stykke unna. Det kan jo neppe være særlig konstruktivt å irritere seg over katter i hagen men ikke gidde å prøve å finne en måte å få dem vekk derfra. Mange katter har halsbånd eller chip (noen begge deler), så det blir stadig lettere å finne eiere. Anonym poster: 3a5efb9540dd3119b31ef01a8bec0d65
Wanita Skrevet 13. juli 2012 #9 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Men hvis du ikke liker katter som driter i hagen din og graver i blomsterbedene, burde det jo være i din interesse å finne eieren eller (dersom katten er hjemløs) få katten omplassert til noen som bort et stykke unna. Det kan jo neppe være særlig konstruktivt å irritere seg over katter i hagen men ikke gidde å prøve å finne en måte å få dem vekk derfra. Mange katter har halsbånd eller chip (noen begge deler), så det blir stadig lettere å finne eiere. Anonym poster: 3a5efb9540dd3119b31ef01a8bec0d65 Halsbånd er sjeldent jeg har sett på noen katter. Bare på min gamle nabos katt. Og da hadde det jo vært lett. Men om de har chip må jeg jo ta de med meg til veterinær, og det hadde jeg ikke gjort. Da må jeg jo faktisk ha noe å ha dyret i og frakte på den. Og så lite jeg liker katter så usj...neitakk. Men de to løskattene som jeg vet om her har heldigvis naboen tatt seg av, han er både hunde- og kattemenneske Fant vel eier til den ene og, men av en eller annen grunn jeg ikke vet er nå katta her enda. Endret 13. juli 2012 av Wanita
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #10 Skrevet 13. juli 2012 Halsbånd er sjeldent jeg har sett på noen katter. Bare på min gamle nabos katt. Og da hadde det jo vært lett. Men om de har chip må jeg jo ta de med meg til veterinær, og det hadde jeg ikke gjort. Da må jeg jo faktisk ha noe å ha dyret i og frakte på den. Og så lite jeg liker katter så usj...neitakk. Men de to løskattene som jeg vet om her har heldigvis naboen tatt seg av, han er både hunde- og kattemenneske Fant vel eier til den ene og, men av en eller annen grunn jeg ikke vet er nå katta her enda. Han har sikkert tatt den til seg selv og har den som utekatt. Hvis man ikke liker pusekatter og/eller ikke har bur til å frakte i, kan man jo ta en telefon til dyrebeskyttelsen e.l. og få dem til å hente katten. Anonym poster: 3a5efb9540dd3119b31ef01a8bec0d65 1
Wanita Skrevet 19. juli 2012 #11 Skrevet 19. juli 2012 Se her, god grunn for å bare la løskatter være http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10051774
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #12 Skrevet 19. juli 2012 Se her, god grunn for å bare la løskatter være http://www.vg.no/nyh...?artid=10051774 Nei. Dette viser bare at man ikke skal stappe fingrene i kjeften på ei fremmed katt! Selvfølgelig begynner man ikke å grave i kjeften på katta, like lite som at man begynner å pille i kjeften på en fremmed hund. Dessuten er byllepest svært sjeldent i Norge, så man skal være rimelig uheldig om man treffer på en katt med byllepest. Det blir for dumt å tøyse med dette, Wanita. Greit at du ikke liker katter og skremmer deg selv opp med sånne nyheter for å slippe å ta vare på dem, men ikke spre sånn tullete skremselspropaganda. Anonym poster: 3a5efb9540dd3119b31ef01a8bec0d65 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #13 Skrevet 19. juli 2012 Synes også det er irriterende med at noen går bort til en katt, klappe og kose den, og gå igjen.. I noen tilfeller vil katten følge etter den eller de personene. Men det verste er vel de som tenker: Ikke mitt problem! Anonym poster: 9b67c4ef9559f319e70a0b694e2e496f
Wanita Skrevet 19. juli 2012 #14 Skrevet 19. juli 2012 Nei. Dette viser bare at man ikke skal stappe fingrene i kjeften på ei fremmed katt! Selvfølgelig begynner man ikke å grave i kjeften på katta, like lite som at man begynner å pille i kjeften på en fremmed hund. Dessuten er byllepest svært sjeldent i Norge, så man skal være rimelig uheldig om man treffer på en katt med byllepest. Det blir for dumt å tøyse med dette, Wanita. Greit at du ikke liker katter og skremmer deg selv opp med sånne nyheter for å slippe å ta vare på dem, men ikke spre sånn tullete skremselspropaganda. Anonym poster: 3a5efb9540dd3119b31ef01a8bec0d65 Mente da ikke å tråkke noen på tærne, og jeg skremmer ikke meg selv. Må si at jeg i så fall er mer redd for flått enn det her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå