Gå til innhold

Hvor viktig er beliggenhet egentlig når man kjøper bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at folk sier de tre viktigste tingene når du kjøper bolig er beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet - men jeg har funnet verdens fineste leilighet nå! Problemet er bare at den ligger i en av byens mest trafikkert gater, er det automatisk et dårlig kjøp da?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er beliggenhet veldig viktig. Jeg ville IKKE bodd i en av byens mest trafikkerte gater. Og om mange andre tenker som meg kan det være vanskelig å få god pris for den når du skal selge igjen.

Man må trives med beliggenheten selv, og man må tenke på om man får solgt leiligheten igjen.

Så må du nesten veie opp fordelene mot ulempene. Hvor mye støy tåler du? Hva med forurensingen? Her i byn kan ikke folk lufte i de verste gatene, for det kommer så mye svevestøv inn.

Anonym poster: 872168a27f8e2ba3aa09f6dcfa1817ea

• Liker 3
Skrevet

Vet at folk sier de tre viktigste tingene når du kjøper bolig er beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet - men jeg har funnet verdens fineste leilighet nå! Problemet er bare at den ligger i en av byens mest trafikkert gater, er det automatisk et dårlig kjøp da?

Hvis du kommer til trives i leiligheten, vil jeg si det er et veldig godt kjøp! :)

Beliggenhet er viktig, men hva som legges i ordet er forskjellig. Noen vil på død og liv ikke bo i første etasje, andre tåler ikke trafikk- og noen synes det er mye viktigere at den ligger sentralt enn at det er stille og rolig.

Skrevet

Det er lett å bli "blendet" av hvor fin leiligheten er, og da la være å tenke på andre faktorer. Husk at en leilighet kan man forandre på (pusse opp osv...), men man kan ikke forandre beliggenheten. Så da spørs det om det er veldig mye støy fra trafikken, og hvor mye det plager deg :)

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

Her var det planløsningen som var veldig spesiell - og akkurat noe slikt vi er ute etter :-) Har ikke bestemt oss enda, men tviler på vi kommer til å by. Det å investere i en bolig er såpass stort at jeg vil gjerne være sikker på at jeg vil ha den. Så da håper vi på at den perfekte boligen skal dukke opp snart :-)

Skrevet

Det kommer jo an på hva du ønsker å leve med.

Jeg bor rett ved en semitrafikkert vei.

Det er helt grusomt om man skal ha vinduer åpne, sitte i hagen eller lignende da det er mange unge gutter med trimma mopeder og ødelagte eksospotter som gir bånn gass i bunnen av bakken her og det skriker i ørene når helt til de er nesten på toppen av bakken ...

Skulle jeg kjøpt leilighet så ville jeg definitivt vært obs på dette.

Kommer jo litt an på hvordan veien er og om det er noe form for lyddemping mellom deg og veien.

Skrevet

Vi bor i en av byens mest trafikkerte gater, dvs at det er adressen vår, selv om leiligheten ligger 30 meter inn i en sidegate. For vår del innebærer det litt støy når vi har åpent soveromsvindu, men på den annen side fikk vi 20 kvm mer og bedre standard på leiligheten enn vi ville fått for samme pris hvis vi absolutt skulle bo 100 meter lenger inn i samme gata. For oss var det virkelig verdt det, siden vi endte opp med en leilighet vi føler vi kan bo i lenger. Men prisen skal jo selvfølgelig reflektere beliggenheten, så den bør være litt billigere enn tilsvarende leiligheter i området.

AnonymBruker
Skrevet

For meg er beliggenhet det som veier tyngst. Aller helst skal jo leiligheten/huset ha både god beliggenhet og være tiltalende ellers, men om man må velge en av delene velger jeg beliggenhet. Interiør og planløsning kan man (ofte) gjøre noe med på sikt om det ikke er drømmehuset. Men om beliggenheten er dårlig så er sjansen liten for at det blir bedre på det området etter hvert.

Men som andre her sier så er jo god beliggenhet et subjektivt anliggende. Dårlig beliggenhet for meg er kanskje god beliggenhet for deg. Om man vurderer å kjøpe bolig i ei trafikkert gate er det en fordel at man har prøvd å bo på tilsvarende måte før. Forsåvidt bør man være kjent med aktuell type boform før man kjøper, uansett.

Jeg leide en gang leilighet i sentrum av byen og så umiddelbart alle fordelene med det: Nærhet til shopping, kafeer, offentlig transport osv. Det at leiligheta manglet en brukbar uteplass tok jeg ikke så tungt, for det var jo bare å gå til en park i nærheten, tenkte jeg. Og det første halve året stortrivdes jeg der. Men så begynte trafikkstøy, fulle mennesker på vei til og fra fest osv å plage meg gradvis mer og mer. Å sove med vinduet åpent var uaktuelt i helgene. Og jeg begynte å savne det å kunne gå ut på en terasse eller i en hage for å sitte på fine sommerdager og -kvelder. Etter to år i denne leiligheta var jeg kjempelei av å bo midt i byen og valgte å flytte til landlige omgivelser. Og etter tre år i landlige omgivelser så er jeg ikke tvil: Jeg skal kjøpe hus et godt stykke utenfor byen, gjerne på landet.

Poenget mitt er at vi alle har ulike preferanser. Noen trives i en bygård midt i byen, andre synes blokklivet i forstedene er kjekt. Noen drømmer om rekkehus med tett naboskap, mens andre vil bo på landet uten naboer i sikte. Det man synes høres fint ut i teorien (slik jeg tenkte med leiligheta i byen) passer kanskje ikke i praksis likevel. Og det synes jeg er en stor sjanse å ta før man gjør en så stor investering.

Så om du f.eks. aldri har bodd i en trafikkert gate vil jeg ikke anbefale å kjøpe leilighet der. Men om du har erfaring med å bo slik og synes det er greit så vil det jo være greit. Det finnes alltids andre som har samme preferanser som en selv og dermed vil kjøpe leiligheta senere, med mindre det er noe helt ekstremt ille sted.

Anonym poster: 56916f001b05ede2539ca0dd5d3bfe64

• Liker 1
Skrevet

Leiligheten ligger i en trafikkert gate, men ikke så veldig mye fotgjengere. Det er en balkong på motsatt side av veien. Det er et eldre, verneverdig hus, men er restaurert i dette årtusenet med svært god lydisolering fra veien. Var på privatvisning og hørte kun et sus når bilene kjørte forbi med vinduene lukket, mer plagsomt om vi skal åpne vinduene, men man kan jo lufte ut på baksiden isteden. Eneste er at ene soverommet er opp mot veien.

Har tidligere bodd ved en mer trafikkert vei i en større by, kan ikke huske at støyen plaget meg da, og da hadde vi alle vindu mot denne gaten.

Jeg tror vel egentlig ikke jeg vil ha et problem med støyen, men er redd for å ikke få det solgt om vi vil flytte ut av byen om vi skal starte familie engang..

Leiligheten er igrunn såpass spesiell at vi nå vurderer å by igjen, ser ikke for meg at vi kan finne en bedre leilighet sentralt (og vi vil gjerne bo sentralt mens vi enda er unge og barnløse ;) )

Er så vanskelig å bestemme seg!

(lang dag, mye tenking, beklager den rotete teksten :S )

Skrevet

For meg er beliggenhet det aller viktigst!

Den må ligge i rolig sidegate og opp fra bakkeplan. I tillegg må det være kort vei til kollektivtrafikk, butikker og jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvil om at hva som er god beliggenhet er subjektivt. Jeg har bodd i sentrum i over 10 år nå og kunne ikke trivdes bedre! Har aldri bodd rett ut mot en trafikkert gate, men avstanden har ikke vært så lang. De fleste leiligheter som er pusset opp i nyere tid (sikkert de siste 20 årene) har gode støyisolerende vinduer som demper VELDIG mye lyd. Når man har bodd lenge i byen vender man seg dessuten veldig godt til trafikklyd, det blir et sus du ikke legger merke til. jeg sover faktisk bedre når jeg hører litt bylyder enn når det er helt stille på landet ;) For meg er problemet med støy heller knyttet til naboer med bråkete barn eller mye festing, samt fotgjengere som bråker rett utenfor vinduet. Når det gjelder naboer er det vanskelig å forsikre seg mot dette....

og så må jeg si at jeg selv ikke tenker på hvilken pris jeg får solgt leiligheten for. jeg har alltid hatt et langsiktig perspektiv når jeg kjøper bosted. jeg bryr meg jo ikke om ingen andre er interessert i å kjøpe leiligheten så lenge jeg selv liker å bo der ;) da jeg sist kjøpte leilighet var ingen andre interessert i å kjøpe leiligheten, jeg var nesten alene på visning. da jeg solgte derimot var det smekkfullt på visning. så hva som er gunstig beliggenhet endrer seg også over tid....

Anonym poster: 27fe1e1a44369fdd715644115d18c391

Skrevet

Ja, beliggenhet er veldig, veldig viktig. Hva er viktig for deg? Å bo sentralt? Å bo i et barnevennlig område? Å ha skoler, barnehager og butikker i nærheten eller å ha pubs, kafeer og utesteder i nærheten? Jeg ville aldri kjøpe bolig nær hovedvei hvor det passerer mange biller eller med T-bane og togbane veldig nær boligen. Vil ikke ha støy, støv og for mye som skjer, men vil gjerne kose meg med stillhet, trær og litt utenfor sentrum. Så jeg bruker gjerne et kvarter eller 30 min til å reise til og fra jobb, enn å ha konstant støy rundt meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...