Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet rett og slett ikke hvor det blir riktig å poste dette, så jeg poster det her, og håper noen andre tar ansvar og flytter det hvis det er helt feil... :)

Er det noen som kan komme med forslag til hvilken gitar (klassisk) jeg bør kjøpe meg når jeg er helt nybegynner? En som er lett og spille på og som ikke koster skjorta.. Jeg legger heller mer penger i gitaren når jeg er blitt proff, haha :)

Setter stor pris på svar :)

Anonym poster: 55d1faec7f38a920ed51da504961de32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes billige "nybegynner"-gitarer til under tusenlappen.

Nå kommer det helt an på hvor i landet du bor, men stikk innom din nærmeste instrumentforretning og hør med dem.

Gjest Fasting Drue
Skrevet

Altså, begynn med nylonstrenger (klassisk, som du sier). Det er ikke så hardt å spille på, plus at du får en bedre nybegynnergitar, pris tatt i betraktning. Ikke kjøp en gitar for mindre enn rundt tusenlappen. De har en tendens til å bli veldig leie å spille på (halsen gir etter, strengene blir for høye, knekk i halsen etc.).

Noe sånt som denne tror jeg vil passe fint:

http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=6088

Gjest Fasting Drue
Skrevet (endret)

De du linker til, er ikke klassiske gitarer. De er med stålstrenger. Ville styrt unna. Om du er nybegynner og skal begynne med stålstrenger, så bør du legge litt mer penger i det. Lettspilte stålstrengere koster gjerne litt mer. De du linker til, er jo dessuten påkosta "fancy" lakk og pickup (mikrofon), så jeg tviler på at de er noe særlig lettspilte. Men jeg har ikke prøvd dem altså. Ville satsa på en billig nylonstrenger nå (rundt tusenlappen), og når du har bygd deg litt styrke i venstrehånda senere, kan du investere i en skikkelig stålstrenger. (For stålstrenger låter jo veldig bra til pop-/visemusikk etc.). Tror ikke jeg har prøvd Cort med nylon. Bor du i nærheten av en musikkbutikk?

Endret av Fasting Drue
  • 2 uker senere...
Skrevet

Styr unna en med stålstrenger først iallefall. Kjøp en med nylonstrenger, de er ikke like vonde for fingertuppene som stålstrenger. Bytt til en med stålstrenger senere. Anbefaler deg en Morgan CG-10 som første gitar siden den er lett å spille på. Jeg har den modellen og gikk over til en Fender CD- 140SCE da jeg skulle ha stålstreng gitar.

AnonymBruker
Skrevet

Det er null stress med stålstrenger da. Du får jo træl på fingrene og etter det, så gjør det ikke vondt å spille i det hele tatt. Min første gitar var med stålstrenger, og ikke var den så dyr heller. Ga 1300 for den.

Sjekk på gitarhuset.no ;)

Anonym poster: 69571b6b6aa5f8b4a9e01e7bd0939d50

Skrevet

Lærte meg å spille med stålstrenger, det gikk helt fint og jeg kan ikke fordra verken lyden eller "fingerfølelsen" jeg får med nylonstrenger, så det der er veldig individuelt.

Ja, det gjør litt vondt i begynnelsen, men den fasen må du gjennom uansett :)

Det enkleste er nok å stikke innom en butikk og høre med noen som har litt peiling, min erfaring er at de som jobber der tar hensyn til at du er nybegynner og ikke prøver å selge deg det dyreste de har.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg kjøpte en Cort med stålstrenger som min første gitar. Den kostet vel ca. 2000 kr om jeg ikke husker veldig feil. Ja, det gjør litt vondt i fingertuppene til og begynne med, men det går fort over :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...