Gå til innhold

Patellaluksasjon hos gammel hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nå er jeg forferdelig fortvilet og lei meg...

Min gode venn gjennom 12 år er ikke bra og jeg gruer meg sånn til i morgen. Da har vi dyrlegetime hos en spesialist og jeg frykter at han/hun kommer til å råde oss til å avlive hunden.

Da hunden var liten (rundt året), ble han operert på begge bakbeina for patellaluksasjon. Jeg vet ikke hvilken grad, men han ble helt fin etter dette og har vært svært aktiv og bevegelig etter dette. På eldre dager har han lagt på seg, noe som selvfølgelig ikke er bra.

For noen uker siden syntes vi han begynte å halte litt, men vi var faktisk usikre ettersom det kanskje bare var et skritt her og der. Vi dro på ferie mandag forrige uke og da vi kom frem var hunden ikke seg selv. Han lå rett ut på gulvet, peste en del og ville ikke bevege seg. Veldig uvanlig! Vi ringte straks dyrlegen og fikk time tidlig neste dag. På den lille plassen hadde han ikke utstyr for røntgen o.l, men han undersøkte hjerte, lunger og lyste lenge i øynene. Alt så bra ut der. Han kjente lenge på kneene og hunden gjorde tegn til at det var vondt når han tok på en spesiell plass. Han mente at det kunne være noe som var avrevet, sener eller korsbånd, men også at det var noe som var ute av ledd og som i beste fall kunne "hoppe på plass" selv. Vi fikk en kur med Rimadyl i 7 dager.

Hunden var halt hele ferien, men kvikk og "med" ellers. God matlyst også. Men vi så jo at han slet når han skulle bevege seg ute i hagen (oppoverbakke spesielt).

Vi kom hjem fra ferien på søndag og hundens tilstand var lik. Men i går og i dag har det gått kraftig nedover. Han pester en del, har store problemer med å gå til tider og jeg er så redd for at han har det vondt. Han er fortsatt kvikk og har matlyst, men vi ser jo at han sliter når han beveger seg. Og det er helt forferdelig å se på...

Det rare er at han av og til fyker avgårde rundt hjørnet når vi tar han med ut. Vi har ikke gått tur med han, men ruslet litt rundt i busker og kratt akkurat der han ønsker selv. Men i går ettermiddag stakk han nesten av for oss. Andre ganger setter han seg rett ned når vi bærer han ut.

Han går ikke i trapper. Vi har lagt ut tepper overalt slik at han ikke skal skli på glatt parkettgulv (råd fra dyrlegen). Vi bærer han over er litt stor terskel slik at han skal slippe å ta i for å komme seg over. Vi prøver altså å gjøre det så lett som mulig for ham, men han blir bare verre...

Har googlet en del og ser at han mest sannsynlig har grad 4, noe som ikke gir særlig gode prognoser. Han er gammel i tillegg, noe som også spiller inn. Veterinæren vi besøkte i ferien sa at det mest sannsynlig ikke var noen veterinærer som ville prøve med operasjon ettersom utfallet ville være så usikkert. Men han sa også at vi ikke pinte hunden ved å la han få leve slik tilstanden var da, dette tok jeg mot til meg og spurte om direkte. Vi fikk beskjed om at hunden (da) hadde nok til tider litt vondt, men ikke slik at det ikke var forsvarlig å la han få leve.

Aner ikke hva jeg ville med dette innlegget. Det ser ikke bra ut. Og jeg kommer ikke til å takle det som jeg nesten vet kommer til å sies i morgen...

Anonym poster: 68b39589e22fb17c37160f73416bc964

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta sorgen på forskudd! Håper det ordner seg for dere, og oppdater gjerne i morgen om hvordan det gikk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...