Gå til innhold

Hvilken type lavkarber er du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvilken type lavkarber dere som spiser lavkarbo er, og om dere erstatter karbohydratene med fett og/eller proteiner.

Jeg tenker da på ca hvor stor andel av kostholdet deres som er karbohydrater, og hvor stor andel som er fett/proteiner.

Eksempel:

< 20 g, eller 1 %, karbohydrater

15- 25 % proteiner

75 - 85 % fett

eller

< 100 g, eller 40 %, karbohydrater

20 % proteiner

40 % fett

Anonym poster: fddf75c23e9c5d4082ace76ef0708029

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Karbohydrat 20%, 50% protein og 30% fett. Fungerer best for meg :)

Skrevet

Jeg trives best på LCHF:

Karbohydrat 0-5%

Protein 20-25%

Fett 70-80%

Altså lite karbohydrat, nok protein og så fyller jeg på med fett til jeg blir mett. LCHF er den mest vanlige lavkarboretningen av de som har det som en livsstil og ikke bare som en kur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Karbohydrat 20%, 50% protein og 30% fett. Fungerer best for meg :)

Takk for svar! Dette er jo helt etter folkehelseinstituttets anbefalinger.

Jeg håper du ikke oppfatter meg som kverulant nå, men du må da spise ekstremt lavkalori i tillegg, for at dette skal være et lavkarbo kosthold?

Det jeg har hørt, er at lavkarbo er et inntak av mindre enn 150 g karbohydrater om dagen. 150 g karbohydrater = 600 kcal.

Hvis dette er 50 % av energiinntaket, kan du da ikke spise mer enn 1200 kcal om dagen?

Jeg trives best på LCHF:

Karbohydrat 0-5%

Protein 20-25%

Fett 70-80%

Altså lite karbohydrat, nok protein og så fyller jeg på med fett til jeg blir mett. LCHF er den mest vanlige lavkarboretningen av de som har det som en livsstil og ikke bare som en kur.

Det var det jeg trodde også, ut i fra hva jeg har lest her inne, og inne på andre forum.

Men bakgrunnen for spørsmålet mitt er at jeg har oppdaget at de fleste lavkarbere jeg har snakket med utenfor forumet har en fordeling på 40-50 % karbohydrater - 30 -40 % fett - 20 - 30 % proteiner.

(40 - 40 - 20 opplever jeg som den vanligste fordelingen)

Dette indikerer at det reduserte inntaket av karbohydrater er et resultat av et stort energiunderskudd.

(Samme fordelingen av energi som ved et moderat til høyt inntak av karbohydrater, bare mindre mengde av hver)

Skrevet

Takk for svar! Dette er jo helt etter folkehelseinstituttets anbefalinger.

Jeg håper du ikke oppfatter meg som kverulant nå, men du må da spise ekstremt lavkalori i tillegg, for at dette skal være et lavkarbo kosthold?

Det jeg har hørt, er at lavkarbo er et inntak av mindre enn 150 g karbohydrater om dagen. 150 g karbohydrater = 600 kcal.

Hvis dette er 50 % av energiinntaket, kan du da ikke spise mer enn 1200 kcal om dagen?

Det var det jeg trodde også, ut i fra hva jeg har lest her inne, og inne på andre forum.

Men bakgrunnen for spørsmålet mitt er at jeg har oppdaget at de fleste lavkarbere jeg har snakket med utenfor forumet har en fordeling på 40-50 % karbohydrater - 30 -40 % fett - 20 - 30 % proteiner.

Dette indikerer at det reduserte inntaket av karbohydrater er et resultat av et stort energiunderskudd.

(Samme fordelingen av energi som ved et moderat til høyt inntak av karbohydrater, bare mindre mengde av hver)

Jeg sa at kh var 20%, protein er 50 % ;)

Skrevet

Hun skrev da 20% karbohydrat og ikke 50%. ;) 20% av 2000 kcal er 100g kh. 20% av 3000 kcal er 150g kh. Det klassifiseres fortsatt som lavkarbo. Men hun erstatter energien med proteiner og ikke fett...

Det er ikke det kostholdet de anbefaler på lavkarbo fordi når man spiser lite karbohydrater så bør energien komme fra fett... Proteiner er en dårlig energikilde. Pål Jåbekk har skrevet det fint her:

Mange lurer på hvorfor man skal spise så mye fett på ketogene eller lav-karbohydrat dietter. Det finnes flere gode grunner til ikke å ha et for lavt fettinntak. Det viktigste er at når karbohydrater blir redusert i kosten så vil fett være den viktigste kilden til energi for kroppen vår. Karbohydrater og fett er normalt sett den energien som er enklest å bruke. Når karbohydrater blir kuttet ned på står man igjen med proteiner og fett. Proteiner egner seg dårlig til bruk som energi. Derfor blir fett kroppens hovedenergikilde. Selv om man har mye fett lagret på kroppen så er ikke alltid frigjøringen fra fettvevet stor nok til å støtte kroppens behov for energi. Den ekstra energien som trengs må da hentes fra maten. Og denne energien bør helst komme fra fett.

Vilhjalmur Stefansson beskrev en tilstand inuittene opplevde som ble kalt ”rabbit malaise” eller ”kanin sykdom”. Dette problemet oppstod tidlig på våren når tynne kaniner var den mest tilgjenglige matkilden, og inuittene ble fristet til å spise mye proteiner til fordel for vanskeligere tilgjengelig mat med fett. Symptomene som kunne oppstå innen en uke inkluderte hodepine og svakhet/utmattethet. Disse symptomene er i følge Stephen Phinney ikke uvanlige hos mennesker som går på lav-karbohydrat høy-protein dietter.

Hvis vi går ut i fra at produksjonen av ketonlegemer er en positiv tilpasning så vil et svært høyt protieininntak kunne være negativt, da ketogenesen (produksjonen av ketonlegemer fra fett) blir satt ned. Enkelte celler i kroppen er avhengig av glukose som energi. Derfor lager leveren glukose fra glyserol (fra triglyserider), aminosyrer (proteiner) eller melkesyre (laktat) i en prosess som kalles glukoneogenesen. Når inntaket av protein øker, så øker også omdanningen av aminosyrer til glukose, mens omdanningen av glyserol til glukose ser ut til å ha en mer fast rate.

Det viktigste ser ut til å være at fettinntaket er stort nok til å dekke kroppens energibehov (siden proteiner ikke egner seg spesielt godt til dette). Hvorvidt et enda høyere fettinntak gir bedre effekter i forhold til vektnedgang eller energinivå er usikkert, og det er ikke gjort noen studier på dette enda.

40-50% karbohydrater? Lavkarbo? Da spiser de karboredusert, men ikke lavkarbo... 40-50% av energien fra karbohydrater er ikke lavkarbo. Hør på ordet i seg selv... Karbohydrater skal ikke være den største energikilden når man spiser lavkarbo...

Sånne som meg som erstatter karbohydratene med fett (5-75-20) spiser ikke nødvendigvis mer enn de som spiser 40-40-20. I studier hvor de har sammenlignet lavfett+lavkalori med lavkarbo, så har lavkarbogruppen ofte endt med å spise mindre kcal enn lavkalori til tross for at de ikke hadde kalorirestriksjon! Lavkarbogruppen fikk beskjed om å spise seg passelig mett på lovlig mat. Fett og proteiner metter bedre enn karbohydrater. ;)

Skrevet

Jeg følger ikke noe bestemt prosent. I utgangspunktet følger jeg prinsippet om å spise kjøtt, egg, nøtter. Mye grønnsaker, noe frukt, lite stivelse, ingen korn, ikke (raffinert) sukker.

Så begrenser jeg inntaket av produkter med mye laktose.

I tillegg prøver jeg at mesteparten av energien skal komme fra fett.

Jeg må innrømme at jeg ikke holder meg 100% til denne kosten. Det blir små utskeielser i blant. Men man tar ikke skade av det.

Jeg prøver ikke å gå ned i vekt og jeg trener relativt hardt minst 3 ganger i uken, noen ganger 5.

AnonymBruker
Skrevet

Hun skrev da 20% karbohydrat og ikke 50%. ;) 20% av 2000 kcal er 100g kh. 20% av 3000 kcal er 150g kh. Det klassifiseres fortsatt som lavkarbo. Men hun erstatter energien med proteiner og ikke fett...

Jeg ser det nå... leste skeivt første gangen. ;)

40-50% karbohydrater? Lavkarbo? Da spiser de karboredusert, men ikke lavkarbo... 40-50% av energien fra karbohydrater er ikke lavkarbo. Hør på ordet i seg selv... Karbohydrater skal ikke være den største energikilden når man spiser lavkarbo...

Jeg skulle sagt det på en annen måte: De fleste som forteller meg at de spiser lavkarbo har et inntak av karbohydrater som jeg ville karakterisert som normalt lettere redusert på grunn av kalorireduksjon, og dette var bakgrunnen for spørsmålet mitt.

Men da er vi i alle fall enige. :)

Gjest Vettel
Skrevet

Akkurat nå høy karb, da jeg er gravid og blitt veldig "picky" på all mat.. ;)

Men ellers tenker jeg bort med alle lette karbohydrater, inn med grønnsaker og proteiner. Litt mer fett enn det jeg "før" åt.

Okrer ikke telle prosenter nemlig.

Skrevet

Okrer ikke telle prosenter nemlig.

Nei, jeg teller ikke prosenter jeg heller, men jeg ligger rundt der uten å prøve. Jeg har sjekket flere ganger, og jeg ligger ganske spot on på fordelingen for LCHF. Jeg veier ingenting til vanlig. Tar bare noen stikkprøver av og til for å sjekke at jeg ikke er på bærtur.

Gjest Vettel
Skrevet

Supera: Jeg gjorde det i begynnelse, da veide jeg maten og regnet ut innhold og slikt. Bare for å sjekke hva jeg faktisk åt. Oppdaget at jeg spiste for lite faktisk, så måtte være bevist på å tilfære mer næring i maten. Ble både lavkalori (under 1000 kcal) OG nesten ingen karbohydrater. Var jo også livredd fett....

Skrevet

Sånn ca 25g per dag. Ikke aaaalt for høyt fett (høyt kolesterol, skal prøve meg frem først), men skikkelige varer som fløte, ost, kjøtt etc selvfølgelig. Det er jo best uansett. Spiser til jeg er mett, og spiser en god dose med grønnsaker, for det elsker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et problem og det er at jeg ikke greier å se gram og prosent i sammenheng. Jeg spiser lavkarbo og ønsker å gå ned i vekt, og har funnet ut at det ikke er nok å bare spise lavkarbo - jeg MÅ også følge med på kaloriene.

Logger periodevis mat på diett.no - og der får man opp et sirkeldiagram slik at man ser hvor mange % av hver sort man får i seg. Nå har jeg gått over til myfitnesspal, bla. fordi det kan jeg også gjøre på mobil/padde, på en enkel måte. Men der er det ikke noen omregning til %!

Så da lurer jeg på - er det noen kloke sjeler som vet hvordan man gjør dette? finnes det en formel eller noe sånt?

I går så det f.eks slik ut: kcal: 1535, hvorav 36g karbo; 125 g fett og 61g protein. Men hva er dette i %?

Skrevet (endret)

Karbohydrat og protein er 4kcal per g, fett er 9kcal per gram (grovt regnet). 36g/kh x 4kcal/g = 144kcal.

1535 (kcal) x X (ukjente prosent) = 144 (kjente resultat) = 10.56% tror jeg det ble.

100

Endret av Marimma
Gjest villrev
Skrevet (endret)

feil

Endret av villrev
Skrevet
Ikke aaaalt for høyt fett (høyt kolesterol, skal prøve meg frem først)

Det er ingen årsakssammenheng mellom mettet fett ELLER kolesterol og hjertesykdom. Du har det kolesterolet du trenger i så godt som alle tilfeller. Se på kolesterolet som politi. Selv om det ofte er mer politi der det er mye kriminalitet, så blir det ikke mindre kriminalitet av å sparke politimennene. Kolesterol er ett av våre viktigste stoffer. Hjernen vår består av en stor del kolesterol, og kolesterol er i alle våre cellemembraner. Les denne artikkelen for mer forklaring. Også verdt å nevne denne artikkelen som sier:

"Ny forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt." (min uthevning)

Jeg vil anbefale boka Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick. Den er overraskende lettlest for et så alvorlig tema.

Skrevet
Så da lurer jeg på - er det noen kloke sjeler som vet hvordan man gjør dette? finnes det en formel eller noe sånt?

I går så det f.eks slik ut: kcal: 1535, hvorav 36g karbo; 125 g fett og 61g protein. Men hva er dette i %?

1g kh er ca 4 kcal

1g fett er ca 9 kcal

1g protein er ca 4 kcal

Kcal fra de forskjellige stoffene:

Karbohydrat: 36*4 = 144 kcal

Fett: 125*9 = 1125 kcal

Protein: 61*4 = 244 kcal

men her ser det ikke ut til at du har fått skrevet de riktige tallene, fordi disse blir 1513 kcal, så jeg bruker 1513 kcal videre.

Så tar du hver av disse og deler på totalkcal som var 1513 og så ganger du med 100 for å få det i prosent:

Karbohydrat: 100*144/1513 = 9,5%

Fett: 100*1125/1513 = 74,4%

Protein: 100*244/1513 = 16,1%

En tommelfingerregel er at i gram skal du ha minst like mye fett som proteiner og karbohydrater til sammen. Karbohydrater + protein = 36g + 61g = 97g.

Skrevet

1g kh er ca 4 kcal

1g fett er ca 9 kcal

1g protein er ca 4 kcal

Kcal fra de forskjellige stoffene:

Karbohydrat: 36*4 = 144 kcal

Fett: 125*9 = 1125 kcal

Protein: 61*4 = 244 kcal

men her ser det ikke ut til at du har fått skrevet de riktige tallene, fordi disse blir 1513 kcal, så jeg bruker 1513 kcal videre.

Så tar du hver av disse og deler på totalkcal som var 1513 og så ganger du med 100 for å få det i prosent:

Karbohydrat: 100*144/1513 = 9,5%

Fett: 100*1125/1513 = 74,4%

Protein: 100*244/1513 = 16,1%

En tommelfingerregel er at i gram skal du ha minst like mye fett som proteiner og karbohydrater til sammen. Karbohydrater + protein = 36g + 61g = 97g.

Takk for dette - forstår nå hvordan det skal regnes ut! (og jada, sikkert blingsa på et tall eller to - det er vel moderne å si at jeg lider av dyskalkusi...... :fnise: .- men tror vel egentlig det handler mest om slurv.......)

Skrevet

Det er ingen årsakssammenheng mellom mettet fett ELLER kolesterol og hjertesykdom. Du har det kolesterolet du trenger i så godt som alle tilfeller. Se på kolesterolet som politi. Selv om det ofte er mer politi der det er mye kriminalitet, så blir det ikke mindre kriminalitet av å sparke politimennene. Kolesterol er ett av våre viktigste stoffer. Hjernen vår består av en stor del kolesterol, og kolesterol er i alle våre cellemembraner. Les denne artikkelen for mer forklaring. Også verdt å nevne denne artikkelen som sier:

"Ny forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt." (min uthevning)

Jeg vil anbefale boka Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick. Den er overraskende lettlest for et så alvorlig tema.

Jessda, jeg vet det. Men nå mens jeg driver å lærer meg hva kroppen tåler og ikke tåler, så satser jeg på en gradvis tilvenning. Ikke enormt med fett nå med en gang, ihvertfall ikke før kroppen blir mer vant med treningen slik at jeg også trenger mer. Sånn at kroppen ikke får helt sjokk, og fordi folk som har gjort dette lenge sier at kolesterolet ofte går opp først (når man begynner), så går det nedover. Jeg tenkte å ikke ha det for høyt, siden mitt er ALT for høyt allerede.

Jeg spiste lite fett/høykarbo før fordi jeg ble anbefalt det av sånn ca "alle", men så bestemte jeg meg for å følge magefølelsen og gå over på lavkarbo, da ga alt magebesværet seg. Men jeg vil fortsatt venne kroppen litt til det. Har bare gjort dette i to uker (idag faktisk), så jeg driver å øker. Bruker fløte, seterrømme, skikkelig ost og meierismør. Bare godsaker.

Takk for tips! Skal samle sammen litt lesestoff og lese nå mens jeg driver å leser oppskrifter, samler tips og slikt. Før studentilværelsen begynner på igjen, og pengboka er litt mindre. Greit å vite litt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...