Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåringsønn som har strevd med å få venner hele livet. Da han var liten hadde han språkvansker, og senere ble han mobbet å oversett i ungdomsskolen. Han har såkalte 'venner' som kommer, og forsvinner igjen og som baktaler han. Nå er han ferdig med skolen, men står uten læreplass i bedrift.Han har søkt og vært på noen intervjuer,men fått avslag. Andre har kommet foran ham. Han sitter mye oppe om nettene og 'game' og ser film, og sover langt ut på dagen. Virker litt deprimert, ensom og kjeder seg mye etter han ble ferdig med skolen. Han er en smilende og kjekk gutt vanligvis, men nå er jeg redd for framtiden hans. Hva han skal finne på om han ikke får lærlingeplass, og ikke har skolen der han hvertfall treffer andre ungdommer.. Tenker mye på dette, og er bekymret mamma. Noen som har gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp han med å søke på folkehøgskole!! Det er sikkert ikke for sent enda, og det kan bli et fantastisk år for han, hvis han finner en linje med noe han er interessert i :)

• Liker 8
Skrevet

Henger med på Neptre! Folkehøgskole er nok tingen for han :))

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du får bare oppmuntre han til å søke videre på lærlingplasser :) Har han ingen hoppy han kan drive med? Kanskje du kan oppmuntre han til å dra på det han liker, så kanskje han får nye venner :)

Forresten anbefaler jeg ikke folkehøgskole om han tidligere har blitt mobbet

Endret av Evilposelos
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som finner gode venner på skolen. Du sier han er tenåring, så da antar jeg at han er ferdig med videregående? Jeg fant ikke spesielt interessante mennesker før jeg kom meg inn på nye spennende studier. Kansje det er noe spesielt han liker å drive med som han kan studere, feks data og sånn? Folkehøgskole er jo supert, feks om han bor på skolen og deler rom med andre. Da blir det morro med fest og sprell, i tillegg til spennende studier. Det skal være kjekt å studere. :)

Anonym poster: f698ba2237563cbc3c922bf7d98fe567

Skrevet

Sommerleir er han nok alt for gammel til :) Men Folkehøgskole hørtes kjempe flott ut.

Jeg hadde ingen venner i min oppvekst, men så snart jeg kom meg vekk fra det miljøet hvor alle visste jeg var kjedelig så ble jeg kjent med masse folk :)

På en folkehøgskole vil han få muligheten til å starte med blanke ark, være den han vil være uten at andre har fordommer mot han. Sett deg ned og se på slike skoler på nettet sammen med han og hør hva han syntes.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Eventuelt så kan han få hjelp til å søke læreplass. Snakk med kommunen eller Nav:) mange ville at jeg skulle gå på folkehøyskole, men jeg hadde ingen ønsker om det. Selvom jeg sitter i kassa på en butikk så stortrives jeg med livet mitt;)

Skrevet

Bli med han på NAV og meld han som arbeidsledig og sørg for at han blir meldt opp på jobbsøkerkurs. Der lærer han å skrive søknader og blir drillet på jobbintervjuer, det vil øke sjansene hans for å få lærlingeplass. I verste fall kan det føre til at han får en annen jobb i påvente av lærlingeplass.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :) Har nettopp snakket med ham om dette, selv synes jeg det hadde vært en kjempeidé! Men han synes han har gått lenge nok på skole nå(3 år etter ungdomsskolen) og har egentligt pekt seg ut et yrke han har lyst å forsette i, men problemet er at han ikke har funnet noen lærlingplass ennå. Denne yrkesretningen har de ikke på noen folkehøgskole.. Men uten tvil, han ville hatt godt av et år på folkehøgskole. Starte med 'blanke ark' og muligens fått nye venner for livet!

Skrevet

Jeg var selv drittlei skole, og tok et år på folkehøgskole. Folkehøgskolen er mer et sted å dyrke hobby og fritid, det føles ikke som skole i det hele tatt :) Har han noen hobbyer han kunne tenke seg å lære mer om? Der jeg gikk hadde de animasjonslinje, tv-linje, vokal/musikklinje og idrettslinje f.eks :)

Skrevet

Tenkte forresten på å følge ham til NAV, og se om di kan hjelpe han videre der.. Tenker jo at de fleste bedrifter har fått 'fullt' opp med lærlinger i den yrkesretningen, så det blir jo mindre sjanse etterhvert som tiden går..

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, men NAV skal kunne være behjelpelig.

Skrevet

Ta gutten med til nav og forhør dere om mulighetene for en praksisplass innenfor hans utdanning. Samtidig så er det fortsatt mulig å få lærlingplass, det er mange som ikke får plass før utpå høsten så alt håp er ikke ute ennå. Hva slags språkvanske har han? Og har han hatt noen form for tilrettelegging på skolen (barneskole, u.skole, vgs???). Dette er ting som kan gjøre det enklere å få hjelp fra nav.

Skrevet

Jeg stemmer også for folkehøgskole! Ellers så skal han vel avtjene verneplikten?

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer helt klart for folkehøgskole!! Jeg gikk på folkehøgskole i stavanger da jeg var 17. Å komme dit var en stor opplevelse for meg. Det var et kjempefint samhold, og jeg ble utrolig godt tatt imot. Folk kom nærmest løpende mot meg for å presentere seg, og å høre hvem jeg var.

Det føltes ikke som skole egentlig. Vi var sammen med gruppen vår to-tre dager i uken, og resten av dagene var vi sammen alle sammen, og så f.eks lærerike filmer, og diskuterte forskjellige temaer etterpå (f.eks dødsstraff). Vi fikk også besøk av f.eks blinde, og lærte mye om mennesker og relasjoner.

Anbefales på det sterkeste!!

Anonym poster: ed7a6b3d7a334822a45750235547fe96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...