Gå til innhold

Har bestemt meg for å si opp jobben. Hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å si opp jobben og begynne på studier i august. Dette er noe jeg har tenkt på lenge, og jeg har kommet inn på studiet jeg ønsker.

Problemet er at sjefen min enda ikke har fått beskjed om dette og trolig ikke har mistanke heller. Jeg er en såkalt "snill pike" som hater å si ifra, og som gir uttrykk for å trives i jobben min selv om jeg egentlig mistrives sterkt. Har en fast fulltidsstilling og vært der ett år.

Det er én måneds oppsigelsestid, og det er virkelig på tide at jeg sier ifra nå. Jeg vet det. Men hvordan går jeg frem??

Sjefen min og nesten alle i avdelingen min har ferie nå, og jeg lurer på om HR-avdelingen også er borte. Bare noen få igjen på jobb i sommer.

Ringer jeg sjefen og sier ifra imens hun er på ferie? Sier jeg ifra til HR? Sender jeg en e-post?

Jeg kan jo ikke vente til hun kommer tilbake fra ferie i midten av august, for da begynner studiene.

Jeg vil gjerne gjøre dette på best mulig måte, nå som jeg allerede er alt for sen til å gi beskjed. Vet at sjefen min kommer til å bli skuffet. HJELP.

Anonym poster: 6834e2033adc0299c162010cd9481a63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste arbeidsplasser bruker en full kalendermåned som oppsigelsestid. Dvs fra 1. til 30./31.

Sier du opp nå, er du allerede nesten to uker for seint ute, og får oppsigelsestid fra 1. august til 31. august.

Du kan alltids forhøre deg med sjefen om det går an å gjøre et unntak så du får oppsigelsestid fra feks 14. juli til 13. august, men det kan du ikke være sikker på at h*n går med på.

Skrevet

Lever skriftlig oppsigelse senest (og gjerne helst) den 31. juli, og da teller det en måned fra 1. august. Altså må du jobbe ut august.

Dersom du ikke får levert brevet personlig til nærmeste overordnede så må du på annen måte forsikre deg om at det er registrert mottatt samme dag. F.eks. ved å sende som rekommandert brev.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Enig med Medlem.

Men om du snakker med skolen du skal studere på så tror jeg det ordner seg :)

Vet om flere som jeg har gått i klasse med, som ikke kunne offisielt starte på skolen før 2 uker etterpå, det eneste de måtte gjøre var å møte opp på første skoledag og skaffe seg bøkene de trengte, men de fikk ikke fravær siden de jobbet.

Men er jobben din og skolen i samme by?

For om de er det så kunne du jo alltids hørt med sjefen din om det er mulig for deg å få ett par deltids skift på jobben :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...